Jump to content

Hvordan bytte innblåsingsventil på BRIG gummibåt?


Lazyjack

Recommended Posts

Vil tro du kan bestille ny ventil fra forhandlere av Brig. Hvis ikke har blant annet Maritim en variant, uten at jeg skal si den de har passer med diameteren hos deg.

 

Du skrur ut ytre ventilramme og smyger indre del ut hullet. Når lufta er helt ute av potongen må du prøve å "tilte" indre del litt slik at du får den ut av hullet, gjerne ved å presse den forsiktig ved å holde fra baksiden (vanskelig å forklare noenlunde forståelig, er litt knotete å få til, men altså dytte fra den andre siden av potongen, uten luft i denne kan du såvidt føle indre del av ventilen gjennom gummien). Ny indre del smyges gjennom hullet og holdes på plass fra baksiden (utsiden av potongen) og ytre del kan skrus i. Lurt å rengjør litt rundt hullet, både på utsiden og så langt du kommer til på innsiden før montering av ny ventil. Rusk mellom gummien og ventildelene = lekkasje.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

 Så det er altså ytre delen, som pilen peker på, som skal skrues og dermed adskilles fra en indre del?

 

 

Jepp, slik var det i alle fall hos meg:smiley: Den satt skikkelig godt (hadde ikke slik ventilnøkkel som vist i Youtube-snutten over, så brukte kun håndmakt), men når den først kom løs var den enkel å skru ut. På min båt var hullet i gummien en del større enn hullet på filmen, så det gikk an å smyge den indre delen ut. Sikkert litt forskjellige løsninger ute og går.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...