Jump to content

Norsk seilbåt synker i Stillehavet!


Mouche

Recommended Posts

"MAYDAY MAYDAY, SY Restless OSLO with Anna Viera and Jorgen Emmerik Andersen on board are slowly sinking in the south Pacific ocean, 11'19.876S 112'23.973W @21.07.2017 0030UTC. We have a crack of about 60cm in length in front of the keel, where the mast base is located, no visible crack on the inside of the boat, it must be under the stringers.. . I have been diving and trying to fix the leak with epoxy sticks unfortunately not working, to reduce the leak we have tied a tarp from side to side under the boat. The 3 electrical bilge pumps are not working great so we have disconnected the raw water intake from the engine and connected a hose so we can pump out the water quickly.. We have contacted via Sattelite phone HRS Sola Norway and they have issued a mayday to vessels within 600nm of our location. VHF DSC Mayday has been sent. Other than being really bummed and sad, we are doing well. Keeping her afloat until rescue comes, so please share so we can get to safety."

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev 2 minutes ago:

I have been diving and trying to fix the leak with epoxy sticks

(...)

to reduce the leak we have tied a tarp from side to side under the boat.

(...)

we have disconnected the raw water intake from the engine and connected a hose so we can pump out the water quickly..

(...)

Other than being really bummed and sad, we are doing well. Keeping her afloat until rescue comes, so please share so we can get to safety."

Det er alltid godt å høre når folk faktisk gjør det som står i deres makt for å forsøke å komme best mulig unna en vanskelig situasjon. Dette er noe helt annet enn hva man normalt opplever av egeninnsats i Oslofjorden..

Håper virkelig de klarer å "dra denne i land" (med forbehold om at jeg ikke har lest dagbladartikkelen ennå)

Link to post
Share on other sites

Besetningen har gitt beskjed om at de har klart å håndtere vannlekkasjen og har besluttet å fortsette reisen videre uten assistanse.

 

i denne linken er det bilde av båten:

 

https://www.nrk.no/urix/seiler-videre-med-sprekk-i-skroget-1.13612795

 

noe slikt kanskje:?

 

http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=2320&battypID=7

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Norsk konstruktør: Jan Bjerke        (Alo 33 bla.........jobbet mye sammen med Pelle Petterson)

bygget i Hamburgsund ....Bohusteknikk

staves med enkel V ....Vinco 37

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=6210223

http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=2320&battypID=7

http://www.geocities.ws/nappi3no/konstruktor.htm

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Fortsette seilasen midt i stillehavet med en 60 cm. lang sprekk i båten foran kjølen syns jeg er litt vågalt. Som jeg har fått med meg, vet de ikke hvordan og hvorfor sprekken har oppstått.

Dermed har de nok lite kjennskap til om denne sprekken vil holde seg på nåværende (håndterbare med mye godt sjømannskap) størrlse, eller om den ved neste korsvei plutselig er dobbelt så lang. Lykke til uansett.

 

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Kan det være samme båt som Gunga linker til på Finn.no ? J. E. Andersen la ut sin gamle båt for salg rundt den tiden Vincon lå på Finn i 2015. Det står I annonsen at båten har gått på grunn, med bulk i blykjølen, men ingen annen synbare skader som resultat. 

 

Virker forøvrig som en person som har vært ute en vinternatt før, skal man dømme  etter Twitter.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 3 timer siden:

Ganske fascinerende, men det foreligger både twittermeldinger og egen rapport fra dem på Facebook.

Jepp moderne tider!:) Satellitttelefon er ikke lengre den pengeslukeren som den en gang var. Om det er bra eller dårlig å kunne være "på nett" hvor som helst når som helst, kan sikkert bli en artig diskusjon, akkurat som for eller mot vannskuter :p

 

Men ja, disse folka fikk litt backup fra noen fiskere i nærheten, og fortsetter turen videre. Det er jo bare supert å komme seg ut av en slik situasjon for så å fortsette som planlagt! :D 

Link to post
Share on other sites

48 minutes ago, FredT said:

Fortsette seilasen midt i stillehavet med en 60 cm. lang sprekk i båten foran kjølen syns jeg er litt vågalt. Som jeg har fått med meg, vet de ikke hvordan og hvorfor sprekken har oppstått.

Dermed har de nok lite kjennskap til om denne sprekken vil holde seg på nåværende (håndterbare med mye godt sjømannskap) størrlse, eller om den ved neste korsvei plutselig er dobbelt så lang. Lykke til uansett.

 

 

Redningsflåte er absolutt siste utvei. Som man sier man ska ta steget OPP i flåten fra en synkende båt. Å reddes av andre fartøy er også svært risikabelt og innebærer

at du må forlate båten din, så jeg ville definitivt ha gjort det samme om lekkasjen er under kontroll men holdt HRS løpende informert. Håper virkelig det går bra.

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Seilersnobben said:

Flott at de har kontroll på situasjonen.

Noe jeg lurer på, helt eller nesten OT; hva kan de oppnå når de allerede har kontakt med HRS, ved å søke hjelp via sosiale medier? "Please share so we can get to safety".

 

det er vel for evnt å få kontakt med andre seilbåter som måtte befinne seg i nærheten. HRS kan ikke vite hvor alle de er

Link to post
Share on other sites

Utrolig bra at de satser på å redde båten. Vhris Novak har en artikkel i Juni sitt nummer om at folk forlater båtene alt for tidlig. Lærte også

på langturseilerkurs at det sikreste sted å være er i båten selv om den tar inn vann. Å vare klar til å forlate båten men ellers gjøre alt man kan for å seile den er det riktige og det de nå gjør. Siikkelig tøffe er de og jeg krysser alt jeg har i håp om at dette går bra med både båt og folk!!

Link to post
Share on other sites

TICORA skrev 51 minutes ago:

Utrolig bra at de satser på å redde båten. Vhris Novak har en artikkel i Juni sitt nummer om at folk forlater båtene alt for tidlig. Lærte også

på langturseilerkurs at det sikreste sted å være er i båten selv om den tar inn vann. Å vare klar til å forlate båten men ellers gjøre alt man kan for å seile den er det riktige og det de nå gjør. Siikkelig tøffe er de og jeg krysser alt jeg har i håp om at dette går bra med både båt og folk!!

 

Konkluderte ikke en rapport etter det fatale Fastnet Race 1979 at mange flere kunne blitt reddet hvis de hadde blitt i båtene sine heller enn å gå i redningsflåtene? 

24 båter ble forlatt, men bare 5 av disse sank (eller  ble i hvert fall aldri funnet). 15 seilere og 3 redningsfolk omkom. Finner i farta ikke statistikken jeg var ute etter; hvor mange av de omkomne seilerne som hadde gått i flåten fra moderfatøy som aldri sank.

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det der er vel egentlig ikke noen relevant sammenligning. Her er det en båt under tropiske forhold som har redningen 24 timer unna. Hva som er sikkert i denne sammenheng er at sprekken ikke blir mindre. Og hvis det er en sprekk som relaterer til grunnstøting, så er den er resultat av utmatting. Og jeg antar (dette er en antakelse, igjen en antakelse) at det er bevegelser i kjøl og rigg som forårsaker sprekken. Og, igjen en antakelse, at det kan muligens være en tilsvarende defekt  i akterkant av kjølen. Og at reparasjon av slike skader er tidkrevende og derfor kostbare. Vi har hatt noen slike skader resultert blant annet fra grunnstøtinger på land her i Son. Og det skal ikke svært mye til før reparasjonskostnadene overstiger verdien på båten. Så det å redde båten for videre drift kan muligens være vanskelig. Kommer vel mye an på hvilken forsikring man har. Og hvordan ståa er der man kommer til havn. Det kan godt være at løpet for den båten er kjørt. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...