Mouche Startet 22.Juli.2017 Del på Facebook Startet 22.Juli.2017 http://www.dagbladet.no/nyheter/norsk-seilbat-er-i-ferd-med-a-synke-i-stillehavet/68533452 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sahara Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Ukurant sted å synke.. nærmeste båt er et døgn unna i følge aftenposten https://www.aftenposten.no/verden/i/KVRM4/Norsk-seilbat-tar-inn-vann-utenfor-Peru men det høres kanskje ikke ut som de synker fort. Hadde vært interessant å vite hva slags "sprekk" de har klart å få midt ute på havet. Truffet noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sahara Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 "MAYDAY MAYDAY, SY Restless OSLO with Anna Viera and Jorgen Emmerik Andersen on board are slowly sinking in the south Pacific ocean, 11'19.876S 112'23.973W @21.07.2017 0030UTC. We have a crack of about 60cm in length in front of the keel, where the mast base is located, no visible crack on the inside of the boat, it must be under the stringers.. . I have been diving and trying to fix the leak with epoxy sticks unfortunately not working, to reduce the leak we have tied a tarp from side to side under the boat. The 3 electrical bilge pumps are not working great so we have disconnected the raw water intake from the engine and connected a hose so we can pump out the water quickly.. We have contacted via Sattelite phone HRS Sola Norway and they have issued a mayday to vessels within 600nm of our location. VHF DSC Mayday has been sent. Other than being really bummed and sad, we are doing well. Keeping her afloat until rescue comes, so please share so we can get to safety." Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Sahara skrev 2 minutes ago: I have been diving and trying to fix the leak with epoxy sticks (...) to reduce the leak we have tied a tarp from side to side under the boat. (...) we have disconnected the raw water intake from the engine and connected a hose so we can pump out the water quickly.. (...) Other than being really bummed and sad, we are doing well. Keeping her afloat until rescue comes, so please share so we can get to safety." Det er alltid godt å høre når folk faktisk gjør det som står i deres makt for å forsøke å komme best mulig unna en vanskelig situasjon. Dette er noe helt annet enn hva man normalt opplever av egeninnsats i Oslofjorden.. Håper virkelig de klarer å "dra denne i land" (med forbehold om at jeg ikke har lest dagbladartikkelen ennå) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 De har nok redningsflåte om de går dieseltom.. sender noen styrkende tanker!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Ganske fascinerende, men det foreligger både twittermeldinger og egen rapport fra dem på Facebook. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Ja, imponerende kommunikasjon. Noen som vet hva slags båt dette er, fabrikat, modell, år? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Skal vistnok være en Winco 37 svenskbygget fra 80 tallet. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Den har jeg aldri hørt om, finner den heller ikke på nettet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 (redigert) Besetningen har gitt beskjed om at de har klart å håndtere vannlekkasjen og har besluttet å fortsette reisen videre uten assistanse. i denne linken er det bilde av båten: https://www.nrk.no/urix/seiler-videre-med-sprekk-i-skroget-1.13612795 noe slikt kanskje:? http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=2320&battypID=7 Redigert 22.Juli.2017 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Norsk konstruktør: Jan Bjerke (Alo 33 bla.........jobbet mye sammen med Pelle Petterson) bygget i Hamburgsund ....Bohusteknikk staves med enkel V ....Vinco 37 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=6210223 http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=2320&battypID=7 http://www.geocities.ws/nappi3no/konstruktor.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Ahhhh, da har jeg lest meg opp. Virker til å være en ok båt. Imponert over at de fikser situasjonen. Håper det etter hvert kommer en oppdatering som sier noe om årsakssammenheng. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredT Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Fortsette seilasen midt i stillehavet med en 60 cm. lang sprekk i båten foran kjølen syns jeg er litt vågalt. Som jeg har fått med meg, vet de ikke hvordan og hvorfor sprekken har oppstått. Dermed har de nok lite kjennskap til om denne sprekken vil holde seg på nåværende (håndterbare med mye godt sjømannskap) størrlse, eller om den ved neste korsvei plutselig er dobbelt så lang. Lykke til uansett. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Kan det være samme båt som Gunga linker til på Finn.no ? J. E. Andersen la ut sin gamle båt for salg rundt den tiden Vincon lå på Finn i 2015. Det står I annonsen at båten har gått på grunn, med bulk i blykjølen, men ingen annen synbare skader som resultat. Virker forøvrig som en person som har vært ute en vinternatt før, skal man dømme etter Twitter. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sahara Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Regnet med at de hadde truffet noe siden det var sprekk foran kjøl. Men det kan kanskje være en slags utmartingsskade som resultat av tidligere grunnstøting. Virkelig uflaks at det skal skje midt i Stillehavet.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiza Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Mouche skrev for 3 timer siden: Ganske fascinerende, men det foreligger både twittermeldinger og egen rapport fra dem på Facebook. Jepp moderne tider!:) Satellitttelefon er ikke lengre den pengeslukeren som den en gang var. Om det er bra eller dårlig å kunne være "på nett" hvor som helst når som helst, kan sikkert bli en artig diskusjon, akkurat som for eller mot vannskuter :p Men ja, disse folka fikk litt backup fra noen fiskere i nærheten, og fortsetter turen videre. Det er jo bare supert å komme seg ut av en slik situasjon for så å fortsette som planlagt! :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 48 minutes ago, FredT said: Fortsette seilasen midt i stillehavet med en 60 cm. lang sprekk i båten foran kjølen syns jeg er litt vågalt. Som jeg har fått med meg, vet de ikke hvordan og hvorfor sprekken har oppstått. Dermed har de nok lite kjennskap til om denne sprekken vil holde seg på nåværende (håndterbare med mye godt sjømannskap) størrlse, eller om den ved neste korsvei plutselig er dobbelt så lang. Lykke til uansett. Redningsflåte er absolutt siste utvei. Som man sier man ska ta steget OPP i flåten fra en synkende båt. Å reddes av andre fartøy er også svært risikabelt og innebærer at du må forlate båten din, så jeg ville definitivt ha gjort det samme om lekkasjen er under kontroll men holdt HRS løpende informert. Håper virkelig det går bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilersnobben Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 (redigert) Flott at de har kontroll på situasjonen. Noe jeg lurer på, helt eller nesten OT; hva kan de oppnå når de allerede har kontakt med HRS, ved å søke hjelp via sosiale medier? "Please share so we can get to safety". Redigert 22.Juli.2017 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sahara Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 12 minutes ago, Seilersnobben said: Flott at de har kontroll på situasjonen. Noe jeg lurer på, helt eller nesten OT; hva kan de oppnå når de allerede har kontakt med HRS, ved å søke hjelp via sosiale medier? "Please share so we can get to safety". det er vel for evnt å få kontakt med andre seilbåter som måtte befinne seg i nærheten. HRS kan ikke vite hvor alle de er Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Utrolig bra at de satser på å redde båten. Vhris Novak har en artikkel i Juni sitt nummer om at folk forlater båtene alt for tidlig. Lærte også på langturseilerkurs at det sikreste sted å være er i båten selv om den tar inn vann. Å vare klar til å forlate båten men ellers gjøre alt man kan for å seile den er det riktige og det de nå gjør. Siikkelig tøffe er de og jeg krysser alt jeg har i håp om at dette går bra med både båt og folk!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilersnobben Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 (redigert) TICORA skrev 51 minutes ago: Utrolig bra at de satser på å redde båten. Vhris Novak har en artikkel i Juni sitt nummer om at folk forlater båtene alt for tidlig. Lærte også på langturseilerkurs at det sikreste sted å være er i båten selv om den tar inn vann. Å vare klar til å forlate båten men ellers gjøre alt man kan for å seile den er det riktige og det de nå gjør. Siikkelig tøffe er de og jeg krysser alt jeg har i håp om at dette går bra med både båt og folk!! Konkluderte ikke en rapport etter det fatale Fastnet Race 1979 at mange flere kunne blitt reddet hvis de hadde blitt i båtene sine heller enn å gå i redningsflåtene? 24 båter ble forlatt, men bare 5 av disse sank (eller ble i hvert fall aldri funnet). 15 seilere og 3 redningsfolk omkom. Finner i farta ikke statistikken jeg var ute etter; hvor mange av de omkomne seilerne som hadde gått i flåten fra moderfatøy som aldri sank. Redigert 22.Juli.2017 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Det er riktig @Seilersnobben, husker ikke antallet men mange båter ble funnet forlatt, men flytende i relativt god behold etter stormen. Finnes noen historier fra noen av de som gikk i flåten og bme redddet, om hvilket helvete flåtene var. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 (redigert) Det der er vel egentlig ikke noen relevant sammenligning. Her er det en båt under tropiske forhold som har redningen 24 timer unna. Hva som er sikkert i denne sammenheng er at sprekken ikke blir mindre. Og hvis det er en sprekk som relaterer til grunnstøting, så er den er resultat av utmatting. Og jeg antar (dette er en antakelse, igjen en antakelse) at det er bevegelser i kjøl og rigg som forårsaker sprekken. Og, igjen en antakelse, at det kan muligens være en tilsvarende defekt i akterkant av kjølen. Og at reparasjon av slike skader er tidkrevende og derfor kostbare. Vi har hatt noen slike skader resultert blant annet fra grunnstøtinger på land her i Son. Og det skal ikke svært mye til før reparasjonskostnadene overstiger verdien på båten. Så det å redde båten for videre drift kan muligens være vanskelig. Kommer vel mye an på hvilken forsikring man har. Og hvordan ståa er der man kommer til havn. Det kan godt være at løpet for den båten er kjørt. Redigert 22.Juli.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Kan ikke fordra båter med innerliner der man ikke kan se innsiden av skroget. Dessverre en altfor vanlig måte å bygge på. Vanskelig situasjon. Håper de klarer seg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Pequod Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Noen som har facebook/twitter-adressene deres slik at man får fulgt med? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.