Jump to content

Volvo Penta TAMD31 - Går varm


heggem90

Recommended Posts

Hei
Har en Nord West 740 med Volvo Penta motor ( TAMD31)

Båten har ligget til kai i snart 1 år nå...
Problemet kommer rett etter oppstart, temperaturen på motoren går på maks etter et par minutter . (120 grader)

Har byttet impeller. ( Den gamle var "ikke" eksisterende" ) 
Har også byttet dynamo.
Har akkurat kjøpt ny temperaturmåler ( Men tviler egentlig at det er feil med den gamle)

Noen som har peiling, eller erfaring med disse motorene?

På forhånd takk! 

Redigert av heggem90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville begynt med å sjekke om motoren virkelig er så varm?

Normalt tar det ganske lang tid for å få temperaturen til å stige så høyt opp når den går på tomgang. Tar tid å varme opp 12-15 liter med kaldt kjølevann.

Hvis ikke du kan låne så selges det rimelige IR målere som du kan få en ganske så god indikasjon hvilke temperatur du har. 

  

http://www.clasohlson.com/no/IR-termometer/Pr365735000

 

Eller du kan ta den billigste varianten: Forsiktig holde hånden på varmeveksleren.. Over 60 grader er det umulig å holde hånden på den.

Ville sjekket alle kontaktene på giverne og skjøtekontakten på motoren for fuktighet og dårlig kontakt. Spray for å drive ut fuktighet og gi bedre kontakt skader heller ikke.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

IR måler måler ikke vanntemp. Den måler overflatetemperatur på motor (regner jeg med, kommer an på hvor du sikter).

 

Lurer på om det kan være en bit av den gamle impelleren som tetter kjølekanalene? Løsningen kan være å skru ut termostaten og impeller, og skylle med hageslange i motsatt retning av det vannet vanligvis har.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Prøver meg på å snevre inn problemet:

 

Kan legge til at jeg opplevde at "impeller" på vannpumpen knakk i tre biter på en Mercedes 300 TDT jeg hadde. Altså en 3-liters motor på 177 hk. Det var ingen indikasjoner på at den var knekt, bortsett fra at motoren kokte på noen minutter. Selv uten belastning. Da var også kjølevannet stilleståene. Det er derfor jeg tror at kjølevannet ditt har liten eller ingen sirkulasjon.

 

Spørsmålet er bare hvilket vann? Regner med at du har en saltvannssløyfe og en ferskvannssløyfe? (Jeg kjenner ikke din motor, så tar bare en tankerekke her. )

 

Du vil jo kunne se bak (i eksosutløp) om det kommer saltvann ut der. Hvis det gjør det, kommer det normalt mye - eller bare litt?

 

Ved motor:

Er saltvannsslangene varme eller kalde eller lunka? (Rett før de går inn i eksosen) Når motor er 120 grader skulle dette vannet vært litt varmere enn lunket. I alle fall er det slik på min. )

 

Er eksosslangen veldig varm, eller kald? (etter eksosbendet)

 

Prøver meg på litt logikk:

Hvis saltvannsslangene er helt kalde (og eksosen er "kald"), så er det kjølevæsken (ferskvann) som ikke sirkulerer.

 

Dersom det er veldig varmt i saltvannsslangene (og veldig varm eksos), så er det saltvannsløyfen som ikke sirkulerer (raskt nok). 

 

Da kan du vel konsentrere deg om den sløyfen som ikke sirkulerer.

 

Impeller = sjøvann.

Hvis det er saltvannssløyfen som ikke sirkulerer, så:

1) Sjekk om inntaket er åpent, :confused: eller om det har tettet seg med skjell etc.   

2) Se etter en blokkasje f.eks en bit av impeller. Ref linken over som @Turbåt la inn. 

 

Vannpumpe = kjølevæske

Hvis det er kjølevæsken som ikke sirkulerer, så

3) sjekk at vannpumpen fungerer og er hel. 

4) sjekk at kjølevannskanalene ikke er tette: prøv å dytte vann igjennom ved å ta ut en termostat og bruke en vannslange, se at det kommer lett igjennom.

 

Jeg har aldri opplevd så rask temperaturstigning i båtmotor før, men som sagt har jeg opplevd det i bil. Da var det vannpumpen som var defekt.

 

Noen andre som kommer på noe?

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...