Jump to content

Rask/halvrask Familiebåt til 750.000kr - hvor gammel båt før problemene melder seg..?


R.O

Recommended Posts

Vår nye (brukte) 22 fots DC har så langt i år gått 75 timer, fordelt på ca. 720nm og 12 overnattinger. Så da mener jeg større båt kan forsvares.  Nimbus Coupe 305 og Marex 310 sun cruiser er drømmebåtene, men alt for dyre..  Må ha soveplass til 4stk nede(2 barn), diesel og marsjfart på min 18 knop. Har slått fra med utenbords i størrelsen 24fot +,  40-50 liter bensin i timen er uaktuelt når jeg kjører så mye..

 

Har sett litt på Joda 290 og Scan Tropic 7800, Bavaria 28/29... Gjerne inngang fra badeplattform, men ikke et must..

 

Der er en del å velge imellom rundt 25- 30 fot, og går man ned mot 2000 tallet blir prisene relativt greit. Jeg har hatt utenbords siste årene, og en 17 års gammel utenbords er relativ gammel. Er litt skeptisk til å legge ut 6-700.000kr for en 15+ år gammel VP, eller er det "ufarlig". Ser jo mange travere fra 80 tallet på sjøen, type Scand,  Nidelv 26/28 ol..

 

Har ikke veldig mye tid til å mekke og skru. Skulle gjerne kjøpt ny, men det er uaktuelt i denne størrelsen..  Kan en 15 år gammel velholdt cabincruiser gi problemfritt båthold i mange år, hva bør jeg ev se etter av motorer. Reservedeler og kompetanse på VP er det vel nok av langs kysten..

 

Andre båter enn ovennevnte jeg bør titte på..?

Redigert av R.O (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel ikkje berre alderen på båten som avgjer kor mykje problemer du får men heller vedlikeholdet den har fått. Forsikringsselskapene forsikrer stort sett ikkje båtmotorer etter dei har passert 15 år så regner med det er en grunn til at dei har den begrensinga. For den prisen kan du vel få en 2007-2008 modell Bavaria på rundt 30 fot. Vil ikkje påstå at det er "gammal båt". :smiley:

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Link to post
Share on other sites

Kan ikke svare direkte på spørsmålet da det er altfor mange momenter ute og går. Det viktigste er hvordan båten er blitt vedlikeholdt av tidligere eiere.

 

Men jeg kjøpte i fjor en 10 år gammel båt til samme pris som du er ute etter. Noe slitasje vil det være etter alle disse årene. Av det som har vært direkte nødvendig å skifte har vært alle gear og gassvaiere, alle eksos slanger og noen o ringer. Båten begynner å bli så pass "brukt" at det som oftest vil være behov for noe vedlikehold, så som inspeksjon og rens av kjølere etc. Om du har lyst og ork så blir du aldri arbeidsledig men en så "stor" båt. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev for 3 timer siden:

 

 

Kjenner flere som har handlet nytt og nesten nytt - synes de skrur de også, så det er nok en hobby du må like.

 

Det er vel mitt i inntrykk også, ny båt er ingen garanti mot litt plunder..  litt hobby pusling og verdibevarende vedlikehold er en del av båtlivet, store feil og mangler og masse uforutsette utgifter derimot kan bli en gledesdreper for båtlivet. Her er motorhavari  skrekken, men inntrykket er vel at en båt-diesel med godt vedlikehold kan leve lenge..

Link to post
Share on other sites

En "eldre" dieselmotor med normalt vedlikehold er i utgangspunktet ikke noe stor risiko. 

Men velger du en "eldre" drevinnstalasjon får du mest sansynelig noe høyere kostnader. 

Og i den størrelsen du ser på er det i all hovedsak singelinnstalasjoner. 

Uforutsette kostnader vill komme åkkesom. 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 50 minutes ago:

Velg for all del single motor om du bryr deg om kostnader.

Eldre båt med ny motor /drivverk er også bra. 

 

Scand Baltic skrev 33 minutes ago:

En "eldre" dieselmotor med normalt vedlikehold er i utgangspunktet ikke noe stor risiko. 

Men velger du en "eldre" drevinnstalasjon får du mest sansynelig noe høyere kostnader. 

Og i den størrelsen du ser på er det i all hovedsak singelinnstalasjoner. 

Uforutsette kostnader vill komme åkkesom. 

 

Dobbel installasjon er ikke aktuelt. I den størrelsen er en motor nok. Vil også holde drivstoff kostnadene nede

 

desidert flest båter med drev, var en stund bestemt på å styre unna drev, men har snudd på det. 

 

Båt er båt, så kostnader kommer uansett, men vil jo prøve å styre unna de store potensielle pengeslukene...

 

Har sett litt på Saga 310/315 siste dagene, holder seg veldig godt i pris...?

Link to post
Share on other sites

Hvis du er ute etter billig båthold er ikke planende båt med høyytelses dieselmotor noe selvfølgelig valg. Gammeldagse dieselmotorer uten turbo går ofte svært langt uten noe krøll men da kjører du ikke i 25 knop. 

På samme måte vil en 115hk utenbords skjelden by på de store overraskelsene men skal du ha verstinger på 350, 400 eller 550hk må du tåle noen store regninger. 

Moderne motorer bruker gjerne mindre drivstoff, krever mindre vedlikehold og er mere driftssikre men koster gjerne mer når noe oppstår. Kjøper du nytt betaler du for en garanti (kjøpsloven) og det kan hende denne garantien er temmelig dyr. 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 3 timer siden:

Har sett litt på Saga 310/315 siste dagene, holder seg veldig godt i pris...?

Tror ikke det er uten grunn. Velbygde båter for bruk i norske farvann. Linjene er ikke nødvendigvis de lekreste eller mest moderne, men kvaliteten er tilsynelatende svært bra. Blir litt som med Viknes sånn sett, men sistnevntes design er ikke like spiselig for alle (personlig liker jeg Viknes). 

Som oftest er Saga motorisert med moderate og stabile maskiner som ikke "drikker opp" alle feriepengene i det man skal kaste loss for sommerferie til sjøs ?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...