Jump to content

Honda 30hk, bensinforbruk?


Grønnskollingan

Recommended Posts

jHei, lurte på om mann bruker like mye bensin hvis man kjører i 5tusen omdreininger som hvis Mann kjører i 4tusen omdreininger på en Honda 30hk. For hvis man kjører i 5tusen omdreininger vil man jo komme raskere fram, men er det sånn at det uansett vil bruker mer bensin enn hvis jeg bare kjører i 4tusen omdreininger og kommer saktere fram til der jeg skal.

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på båten..

En planende båt går stort sett billigst når den akkurat er på plan, DVs planer med minst mulig motorkraft..

Aller billigst går den i deplasement fart, at skroget siger frem i sjøen på ganske sakte fart..

Du tar liter forbruk på motor i timen, og deler på farten (knop) du oppnår i de forskjellige turtallsområder, da vet du forbruket ditt,

og når den går billigst..

Link to post
Share on other sites

Ingen båt/kombinasjon (påhenger som selges i norge/planende jolle) jeg vet om bruker mindre ved 5000 enn ved 4000o/min.

For en vanlig jolle med inntil 50% last, vil mest økonomiske hastighet i plan,  ligge rundt 2300-3000 avhengig av propell.

Jeg forutsetter optimalt fordelt last og  ser bort ifra "ekstreme forhold"

 

Om du virkelig lurer på dette, hvorfor ikke relatere det til din båt som du har Honda'n på?

Link to post
Share on other sites

Når båten er kommet godt i plan vil motstanden i vannet likevel øke med høyere hastighet. Svaret på ditt konkrete spørsmål er uvisst fordi du ikke sier noe om båt og last. Hvis båten har stor våt flate i planet  / ligger  "tungt" i vannet så er motstanden stor og hekkbølgen tilsvarende.

Yamaha har dokumenterte måltall for forbruk og ulike båter som gir deg en viss pekepinn:

https://www.yamaha-motor.eu/se/binary/RED SWE 2017_tcm123-680751.pdf

 

Også lagt her i dokumentarkivet, motor:

"Yamaha utenbordsmotorer forbrukstall på konkrete båter"

Forbruket varierer ikke så mye mellom produsentene, men nok mer etter motorvolum og sylinderantall.

 

 

 

 

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg leser trådstarters innlegg så ser jeg at jeg endte opp litt utenfor hans hovedfokus... og burde kanskje heller tatt et glass saft med Ida Marie III og diskutert drivstofføkonomi... men husk; det er ikke den propellen som gir høyest toppfart som gir lengst kjørt distanse i plan..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...