Jump to content

3 fotsjuka, alternativer til Askeladden P80?


Storkveito

Recommended Posts

Hei! :)

 

Har idag en Askeladden P66W som jeg stort sett er fornøyd med. Men det er nå på tide ned en større båt.

 

Utvalget er stort og klarer ikke å finne ut hva jeg vil ha. Bor på en liten plass så har ikke muligheten til å se på så mye båter.

 

Det jeg savner fra båten jeg har idag er at det er litt trangt både ute og inne. Ønsker også Diesel. 

 

Har sett på P80 men synest plassen ute er litt liten. Båten idag blir mest brukt til fisketurer med 3stk ombord.

 

NB 820 og Viknes 830 har jeg også sett på men forbruket blir for stort og farten litt liten. Må kan marsje på 20knop med 1-1,5l pr mil da finaleplassene er ett stykke unna.

 

Noen forslag eller er P80 det nermeste som tilfretstiller mine kriterier? 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, vet ikke om du har tatt noen valg, men kommenterer nå likevel.

Jeg har selv hatt P80 med diesel i noen år og er meget godt fornøyd med denne.

Båten har vært brukt jevnt hele året, og den går 100-120 timer i året.

For vår bruk har P80 vist seg å være en perfekt avveining mellom størrelse og pris, og ikke minst ift praktiske løsninger.

Plassen ute har hittil ikke opplevdes som et problem, tvert imot. Med kalesjen får du en stor skjermet uteplass, med fleksibel mulighet for åpning = fiske i dårlig vær.

Vi vurderte Viknes/Sargo men de ble begge for dyr for oss. Viknes var i tillegg også for treg (en slik båt bør marsje på minst 23-24 knop).

Testet en også et par franske, men synes det ble for mye skrangling og dårlige løsninger.

I tillegg tilbyr de kun med utenbordsmotor, noe som blir for spinkelt og dyrt i drift på 8 meter/2,8 tonn båt.

Min konklusjon var at diesel gir lavt tyngdepunkt, bra dreiemoment uansett sjø, og koster halvparten i drift. Merpris ift utenbords tror jeg man får igjen når den selges. Synd det er få slike alternativer i denne klassen, det var kun P80 som traff vårt behov dengang :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det er vel ikke mange alternativer om du skal ha en kjempestor dekksplass og samtidig en rask båt. Virker heller ikke å være så mange P80 med diesel. Spørs hva som er behovet og hvilke kompromiss man kan godta.. men typisk, nytt moderne design, gode sjøegenskaper masjfart 25+ og svært rent akterdekk og gode soveplasser, er det jo ikke så mange som matcher..   har du sett på Aquador 28? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=105701658  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Synest P80 vil for mye på for lite plass. Både køyeløsninger  og toalett blir klaustofobisk, men uteplass og generell plass i hytta er OK.

Hadde toalettrommet vært plassert bak på babord side og frigjort plass til en bra køyeløsning forut hadde båten vært mer anvennelig for voksne med nordisk størrelse ( noenlunde samme layout som NB 820 ). Man hadde mistet stikkabinen, men markedsføringen med 6 køyeplasser er utopi.

Ellers får man NB 820 ( sport) med hekkagregat også, da marsjer den greit på 20-25 kn og med relativt lavt forbruk.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har P80, bare å spør hvis det er noe jeg kan bidra med.

 

For vår båtbruk passer denne utmerket, at vi er en familie på 4 som aller mest er på dagsturer, men det blir noen overnattinger også ila. sesongen. Akterdekk og uteområdet er romslig og bra, super plass på akterdekk når benkene er slått opp og putene satt på plass på fine dager. Kabin oppleves som meget romslig for oss, det er også meget god takhøyde som sammen med mye vindusflate gir et enda romsligere inntrykk. Stikkabin har faktisk overrasket meg, jeg sover gjerne der med mine184 cm og 95kg, sammen med et barn på 3 år går det helt greit. I forkabin er sengen så romslig at jeg sover der med mine 2 barn på 3 og 8 år uten problem. Toalettrommet er forholdsvis trangt, jeg må bøye meg ganske mye for å komme inn, resten foregår sittende: ) Soveløsning med bord og benker i kabin har vi ikke prøvd og tror ikke det blir aktuelt og reise 6 stk på overnattingstur med denne for vår del, men for oss 4 så går det fint. Etter hvert vil vi montere kalesje på akterdekk og få enda mer innendørs plass og mulighet for å henge klær til tørk etc. det har vært et savn enkelte helger med mye nedbør..

 

I forhold til din P66W så er akterdekket på P80 en god del bredere, og kanskje noe lengre uten at jeg har målt det. Men det er stor forskjell i bredden i forhold til min tidligere P66P i alle fall.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ser jo også nå at trådstarter spør etter alternativer til P80, og ikke overtalelse for P80: )

 

For min del så var Viknes og NB på ønskelisten, det som talte for var egentlig bare større plass, konklusjonen min var at forholdet mellom alder på båt, pris og tilgjengelig tid for båtvedlikehold tilsa at nyere båt passet oss best.

Link to post
Share on other sites

Gå heller for større båt med en gang. 10 fot sjuka er bedre. Da slipper du og bytte så ofte. Dessuten er det dyrt og bytte båt ofte. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Hei! :)

Takker for alle tips. Jeg var så heldig at jeg fikk se i en P80W som sto på gjestebrygga her om dagen. Det jeg egentlig konkluderte med er at uteplassen er fortsatt for liten. Etter en del matematiske beregninger konkluderte jeg også med at jeg bruker for lite drivstoff i året til at diesel blir et klokt valg. 

 

Da har jeg falt litt mer på P80 pilot med 250-300 utenbordsmotor eller kanskje Beneteau Barracuda 8. Noen som har prøvd eller sett disse?

Link to post
Share on other sites

Kommer jo helt an på bruken her, men for min del utgår P80P pga. soverom og toalettløsning mer eller mindre som P66P, uten at jeg har vært ombord, ser veldig lite ut på bilder. Barracuda 8 har i det minste dør til toalettrommet, men også her ser det ikke særlig innbydende ut til å være båt i denne størrelsen.. Hadde sterkt vurdert en kikk på Finnmaster Pilot 8 (som Kenneth82 linker til) som har det meste, men er en kostbar båt også da. Hvis bruken tilsier at du mer eller mindre ikke trenger sovekabin og lever greit med at det iallefall er tilgang til et toalett så er jo P80P en flott båt, tipper den går som et skudd med 300: ) Klarer ikke helt å venne meg til utseende på Barracudaen, men det er jo en smakssak, leste en plass at skroget på denne skal ta sjøen fint..

 

Blir spennende å se hva du lander på: )

Link to post
Share on other sites

Vil tro at hytta til P80 er litt mer romslig enn P66W uten at jeg også har vært ombord. Må tenke på at hytta til p80 er litt bredere og uten toalettrom så vil tro at oppholdsrommet er romsligere? Ikke at nødvendigvis soveplassen er noe større men at passasjen er bedre.

 

Det som jeg har slitt med til nå at jeg har plass til 4-5 i hytta på båten, men er håpløst å fiske mer enn 2stk samtidig. Da er jeg mer tjent med å kanskje ha plass til 3stk både når mann fisker, og i hytta da båten til nå har blirr brukt 90% til nettopp det. Da jeg kjøpte båten trodde jeg at mann kanskje skulle ta noen overnattinger men er ikke det båten blir brukt til, men ønsker muligheten til det når mann først legger så mye penger i båt. 

 

Har sett på Finnmaster Pilot 8, men tror dennw blir litt for kostbar. Det som hadde vært perfekt er en forvokst P77. 

Redigert av Storkveito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hytta på P80P er nok romslig og fin, ser slik ut. Det var sovekabin og toalett under seng som bekymret meg: ) Måtte inn på Askeladden.no og kikke litt mer, ser ut som det er ok takhøyde i forkabin, og så er det jo faktisk dør mellom salong og sov/toa rom, det er jo kanskje ok løsning for deg? Lå en test også der: https://www.askeladden.no/sites/default/files/p80_pilothouse_vi_menn_bat_februar_2014.pdf

 

Hos Askeladden står det 40 knop med Suzuki DF300, den som ligger på finn nå oppgir 38 knop. Tenker at 40 bør være innen rekkevidde, jeg har DF200 på min og klarer 34 knop.

 

Utseende er det ingenting å utsette på etter min smak, råfin båt: )

Link to post
Share on other sites

Har vært i ett par Merry Fisher og synest kvaliteten på disse båtene ikke holder heelt mål. Men utover det er det MYE båt for pengene :)

 

Men ser nå hvis jeg tenker rundt P80 i pris, så er jo plutselig Nord Star 24 og Targa 23-25 aktuelle (må bli noen år gamle brukte på targa da). Da snakker vi kvalitet og gode sjøegenskaper. Samtidig tror jeg hytte er stor nok og mann kan gå rundt hele båten for fiske sinn skyld.
Ser testen på Targa 25 med 260hk T4 motor at forbruket ligger på 1,2l/nm på 30knop! Sammenlignet med f.eks viknes 830 som bruker 2,83 på halve farta. Må se om jeg kommer meg om bord i en slik båt å se. Kan hend jeg blir litt luret av størrelsen her også.

 

Link to post
Share on other sites

Skal du bruke den hovedsaklig til fiske så virker Merry Fisher Marlin (eller NC Sport som dei heiter i USA) som eit brukbart alternativ. Då er det iallfal god plass ute og walkaround.
F.eks. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=104920408

 

Nord Star og Targa er tøffe solide båter men går du for en 24 så er det kun 1 fot meir enn båten du synes er for liten.

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Link to post
Share on other sites

dreamen skrev for 3 timer siden:

 

Meget fin båt med en råtass av en motor. Men tror denne er tilsvarende P80W både i coupe og på akterdekk mtp. størrelse, på bildene ser det ut til at størrelses-forskjellen vs P80W er brukt i sovekabin? Jeg kan ta feil her, en en god stund siden jeg var og så på disse franske hos en forhandler.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja Jeanneau Merry Fisher 855 har jeg sett en del på og ser utgangspunktet veldig bra ut på grunn av planløsningen. Grunnen til at jeg har styrt meg litt i fra Jeanneau båter generelt er fordi jeg synes at kvalitetsfølelsen er dårlig. Ikke at jeg har vært i alle Jeanneau sine båter men di få jeg har vært i skranglet noe voldsomt, dørene var ikke "tight"... ja... generelt det meste var veldig dårlig, men er ingen tvil om at 855 Marlin sin planløsning hadde vært perfekt til mitt bruk så kanskje jeg må revurdere denne.

 

Ja er ett poeng at blir bare en fots økning på papiret fra det jeg har med Nord Star24, men samtidig er det en "0,5 etasje" ekstra da jeg kan gå fremme, men samtidig er kabin under. Denne plassen ute er til ingenting i P66. Også tror jeg askeladden tar med badeplattformen, mens nordstar ikke gjøre det så er kanskje i praksis mer en 1 fot større? Tror kanskje planløsningen i Nordstar/Targa er mer riktig i forhold til behovet mitt både på planløsning og sjøegenskaper, men også veldig vanskelig å si da jeg ikke har vært om bord i disse. Nærmeste jeg har vært i er en Targa 27 og fy søren for en Tanks dette er i hard sjø! Og ikke NOEN lyd fra interiør eller lignende. Men prisen.... fy fader...

 

Nordstar 24 oppgis til å være 24fot mens Targa 25 oppgis til å være 27 fot. Er Targa 3 fot større i praksis eller måler dem bare fra forskjellige steder?  Er Targa 25 hele 4 fot lengre en P66 begynner det å hjelpe på og med litt tålmodighet på finn.no skal det være innafor budsjettmessig vis jeg ikke kjøper helt ny.

 

Annen faktor her med f.eks Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin er forbruket. Nå gjetter jeg bare litt men vil tro at den bruker minst 1,7l/nm ved 25knop. Vil kanskje bli ca. 34L i timen. Det vil i vært fall her tilsvare 26 kroner på mila og 510 kroner timen. I år har jeg kanskje effektiv kjøring 120timer. Det tilsvarer 61.200,- i året med drivstoff. Sammenligner man med andre (grov kalkulasjon) blir det:

 

-Nordstar 24 med 260hkT4 er 1L(10 kroner) mila i marsjfart på 30knop. P80W Diesel har samme forbruk ved 20-25knop. (24.000,- i året)

-Targa 25.1 med 260hk 1,2L(12 kroner) mila ved 30knop (29.000,- i året)

-Targa 27 med 360HK er på 1,4L (14 kroner) mila ved 30knop. (33.600,- i året)

-NB820 ligger på ca 1,7L ved 20 knop (40.800,- i året)

-Viknes 830 ligger på 2L vede 15 knop. (48.000,- i året)

 

De 3 første har bedre marsjfart og halvert forbruket i kroner og øre. Er noe å tenke på. Grublegrublegruble...

Redigert av Storkveito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Muligen OT, men tallene for Viknes er helt feil, her er det målinger på 1,7-1,9 som er normen avh av last på ca 16kn. En 830 med 222 yanmar går ca 23 kn på fullt og derved et forbruk på drøye 1,9 L/Nm på fullfart. 

 

NB 820 sport går ca 25 knop med 222 yanmar og max forbruk blir da under 1,8L/ Nm på full spiker. På 20 knop tipper jeg ca 1,6-1,7 L/Nm

 

Det er betydelig dyrere å ha drev, samt levetiden er lav kontra aksel. Et regnestykke kan settes opp på flere måter alt etter ønsket resultat.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...