Jump to content

Fridykking og anbefalte startpakker utstyr


Kenneth82

Recommended Posts

Har dykkersertifikat, men ikke benyttet muligheten i hjemlige trakter. Blir som regel på ferieturer med fullt mannskap. Men fridykking virker enklere ift terskel for å komme seg ut med båten og ut i vannet..

 

Har dere noen anbefalte butikker og startpakker? Florerer av tilbud på nettet, men hører gjerne på erfarne fjellfolk (eller fridykkere...).

 

Har ellers våtdrakt, sokker og god maske. Da holder det kanskje å "bare" kjøpe blybelte, snorkel, føtter m.m.?

Link to post
Share on other sites

Har handlet litt på Frivannsliv.no fått god og kjapp hjelp der. De holder også fridykkerkurs og kurs i UV- jakt rundtomkring med jevne mellomrom. Har også dykkersertifikat, men tok allikevel et kurs nå sist november. Var faktisk noe å lære mtp pusteteknikker og det å roe ned kroppen. Hyperventilering er jo fyfy. Men litt skremmende å oppleve instruktører som er nede 2--3 minutter (uten å hyperventilere),  de har en slags "lazy" måte å bevege seg på også..

 

Om du har ei grei våtdrakt, så er jo det greit, de foretrekker "open cell" sånn glatt innerside (som nok ikke tåler så mye trekk og dra), men var ute og surret i november med ei slik drakt, i sikkert 2 timer, og greide fint å overleve... Om den passer, så holder disse utrolig godt på varmen. Mitt problem er vel både størrelse og fasong... (kan også leses som vekt og kulefasong)...

 

Har selv lyst på litt lange finner, slik som de har i settene. https://www.frivannsliv.no/products/frivannsliv-hydrofins

 

Sjekk Finn.no for brukt utstyr, f.eks bly...  er jo ikke akkurat noe som går ut på dato..(og de foretrekker blybelte av gummi).

 

Og det går an å ringe de :-) 

( https://www.frivannsliv.no/  ) 

 

 

 

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Jeg skal finne den gamle våtdrakten fra boden og se at kroppen fortsatt kommer inn i den :diving:

Så er autosøk på finn.no oppdatert til å omfatte fridykking - kommer nok langt med blybelte i første omgang, i tillegg til det jeg har. Siste punkt får være en tur innom biblioteket og låne noen bøker om emnet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har også god erfaring med utstyr fra frivannsliv.no.  Jeg kjøpte våtdrakt derfra for snart 10 år siden, 8 mm og den holder meg god og varm selv midtvinters i kjølig Stavanger vann.  Jeg kjøpte også lange svømmeføtter, men bruker mest de gamle føttene jeg brukte før med luftdykking.  Lange føtter gir lettere krampe i leggene... men det har selvsagt noe med treningsmengde og muskelstyrke (alder og innsats..) å gjøre.

 

Maske, snorkel, hansker og blybelte - der bruker jeg det jeg hadde fra før, vanlig luft dykke utstyr.  Har tenkt at en ny maske med mindre luftvolum kan gi en bedre fridykk opplevelse.

 

Av butikker i nærområdet har vi entusiastene som nettopp flyttet til nye lokaler i Hillevåg (de som før var under bybrua).  Husker ikke navnet helt - Stavanger dykkersenter el.l.  De dekker alle aspekter av dykking og er veldig service orienterte.  Kjøpte en 12 meter luftslange der slik at jeg kan være under båten med fridykkerutstyr med med ventil i munnen (og flasken på dekk).    Skrubber skrog og skifter sinker uten å bli andpusten.. :)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...