Jump to content

Autopilot trøbbel, raymarine st 6001


arctic89

Recommended Posts

Har raymarine st 6001,  Når jeg starter (trykker på auto) autopiloten hiver den meg fult til babord eller styrbord avhengi av om ror indikator står mot babord eller styrbord. 

Jeg har kjørt kompas kalibrering samt kjørt seatrail kalibreing. 

Kompaset har en differanse på ca.7grader

Seatrail sekvensen hiver meg også fult til en av sidene nå jeg starter sekvens. Ergo går bare rundt og rundt. 
Nylig byttet rorindikator og denne gir riktig tilbakemeldign på dispalyet.

 

Noen som har andre forslag til hva jeg burde prøve? Dette har irritert meg i hele sommer.

Link to post
Share on other sites

Når du aktiverer auto skal du ikke ha noe som helst utslag (med mindre du gjør det i full sving da). Da holder jo bare AP nåværende kurs, dvs evt avvik mellom magnetisk og sann nord skal ikke ha noe å si for dette problemet. Gjetter derfor på rorgiver, spesielt siden du sier du har kjørt sea trials og dermed har latt AP 'lære seg' båtens karakteristikk(?). 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for mange gode innspill. 
Jeg skal ut i båten snart muligheten byr seg,

Da skal jeg finne denne fluxgate og sjekke i nærheten av denne. (Bavaria 35 s).

Jeg har heller ikke hatt RUDDER CALIBRATION, men når jeg ser drevet står sentrert så samsvarer dette med indikatoren. Men kan jo ikke skade å ta en RUDDER CALIBRATION. 
Skrev litt feil innledningsvis, byttet ikke ror indikatoren, men byttet vaieren som går ifra drevet og inn til ror indikatoren.

 

DPH TEGNING.PNG

Link to post
Share on other sites

Panelet viser vel heading når du kobler inn piloten. Blir den da stående og vise (omtrentlig) korrekt og stabil kurs etter at du har koblet inn autopiloten?

 

Har autopiloten rategyro? Jeg hadde lignende problem med min 6001 for mange år siden, og da var det rategyroen som var gåen. Alt så normalt ut, men båten begynte allikevel å skjære ut av kurs i løpet av 10-15 sek.  Startet kanskje ikke like voldsomt som det høres ut til at det er for deg, men det skjedde til en vilkårlig side og svingen ble krappere og krappere etter hvert.

 

Fikk hjelp av en Raymarine tekniker over tlf. Han guidet meg til en måte å koble bort rategyroen på kretskortet. Da funket piloten som den skulle igjen, men uten gyroen. Husker dessverre ikke hva jeg måtte gjøre, annet at det var en eneste "jumper"/switch el.l. som måtte flyttes eller fjernes. Er du i det tekniske hjørnet så kanskje du får noe ut av denne servicemanualen som jeg akkurat googlet meg frem til. Lykke til videre med feilsøkingen.

Link to post
Share on other sites

Rakk ikke å redigere innlegget mitt i tide... ser nå at det står beskrevet på s.9 hvilken kontakt som tilhører rategyroen. Den må i tilfelle nappes ut. Hvis piloten begynner å oppføre seg da, er det rategyroen som er problemet.

"Operasjonen" gjøres med strømløs pilot, hvis det skulle være tvil..

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du forsøkt noe så enkelt som å skifte polaritet på ledningene til drivenheten? Skal bare være å bytte plass på dem. Er det da fortsatt feil tror jeg det må være noe feil med selve kurscomputeren. Dette fordi både rorføleren og kompasset ser ut til å funke slik du beskriver det.

Link to post
Share on other sites

Er kompasskursen på styringsenheten (det du sier er st6001) konstant når du ligger til kai eller vandrer kursen i displayet?

 

st 6001 er navnet på styringsenheten din. Kurscomputeren din (som er selve autopiloten) sitter under dekk og kan typisk hete SPX 10 eller lignende.

 

På denne er det en rate sensor som beregner kursen. Om denne har fått hikke, hvilket ikke er unormalt, må den byttes.

 

På min forrige båt vandret kursen 20 grader da vi lå i båsen vår. Var en enkel greie for Raymarine å bytte den

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har jeg prøvd meg frem igjen, jeg så tilfeldigvis at det var en rød kabel på sea talk som var koblet ut. noen som vet om denne skal være tilkoblet?  Samtidig så jeg også at det var en løs kabel på rudder ingangen? Den skal eventuelt inn det det er merket grått. Noen som vet om den skal være tilkoblet? 

Takk Igjen godt folk 

IMG_3595.JPG

Link to post
Share on other sites

Dette er + kabel til seatalk bus, blank/uisolert er minus og gul er data trafikk. Kurscomputer gir ut 12V spenning på seatalk systemet, i motsetning til plotter som ikke gir det. Regner med at det da er en spenningstilførsel i andre enden. Fks via en bryter til å slå på instrumenter/plotter. 

Ser at skjerm(uisolert kabel) til ror indikator ikke er tilkoblet. Det bør den være.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemeldinger idag, endelig fikk jeg den til å fungere. Måtte faktisk bytte om posisjonene rød kabel til grønn port osv. Samt koblet til skjerm kabelen. Så idag har jeg bare cruiset rundt med autopiloten :) takk for alle gode innspill :)

Redigert av arctic89 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...