Jump to content

Falske GPS signal


arkmarin

Recommended Posts

arkmarin skrev for 11 timer siden:

Dette er skremmende lesing. Må vi ta fram papirkartene og navigere på den gamle måten, eller investere i eLoran?

 

https://www.digi.no/artikler/falske-gps-signaler-narret-navigasjonsutstyret-til-flere-titalls-skip/399100

Unnskyld, -men finn andre forum for slike tema, -please!

 

Selvkjørende biler er da mye gøyere å gi falsk posisjon...

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
8 hours ago, arkmarin said:

 

Digitale kart er ikke mye til hjelp uten GPS. Da må man bruke papirkart og kurslinjal

Det er da bare tulll. Sikkert mange hobby-plottere som ikke gir noen brukervennlige muligheter når GPS forsvinner, men det aller meste du kan gjøre på papikartene går i utgangspunktet helt greit, og ofte bedre, på digitale kart. Har prøvd i noen hundre timer med C-map og logg, kompass og klokke, og det var ingen problem for 15 år siden, og bør gå like bra i dag.

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 25 minutter siden:

 

Dang! Har du forsøkt å rulle sammen et nettbrett? :thumbsdown:

Ja, men uten hell og av helt andre grunner :giggle:

Regner med de som er vant med papir bruker det og de som får til elektronisk gjør det. 

Poenget er at en nødvendigvis ikke trenger avskrive plottern bare fordi gps er av, dette vil være avhengi av av uttstyr  og hvor godt en trives bruke det litt utenom normalen.  Enkelt plotteren er jo nesten ubrukelig selv med gps. Eg har ikke noe plass til sammenrullet papir og har kart av den laminerte typen som kan brukes uten bord eller annet plant underlag, men det er da kun i nød. 

Slår eg gps av er fortsatt det det elektroniske kompasset aktiv og gir meg orientert kart, samt radar som gir meg avstander i nåtid med EBL og VRM. Så for min del får eg mer nytting info ut av plotteren enn med papirkart. OG vi snakker fortsatt bruk av uttstyr men kun gps deaktivert.

Link to post
Share on other sites

Kontinuerlig utkikk og alltid selv (ikke bare kartplotteren ...) vite hvor du er, er et must.

Men, om GPS'en skulle svikte, sattelittene skulle falle ned, bli slått av, sende feil posisjonsdata eller falle ut av annen grunn, så har jeg fortsatt følgende som virker ombord:

  • Oppdaterte Navionics kart i kartplotteren
  • Elektronisk kompass tilkoblet kartplotteren
  • Radar tilkoblet kartplotteren
  • Frittstående kompass
  • Oppdaterte Navionics kart på iPad'en
  • Oppdaterte Navionics kart på iPhonen

Skulle kartplotteren slutte å virke fullstendig, eller at strømforsyningen svikter ombord, så vil fortsatt iPaden og iPhonen virke. Og, skulle alle disse enhetene svikte samtidig, så har jeg papirkart også ...

 

Så, jeg tror ikke jeg klarer å bortforklare en feilnavigering eller grunnstøting med at noen tekniske dippedutter sviktet, jeg må nok ta skylden selv :saint:

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde en test en gang, tok frem sjøkartet i papirvesjon i 45 knop og skulle finne frem på kartet og landskapet samtidig, det gikk dårlig. Kartet forsvant ut av hendene og borte ble det, gikk etter denne hendelsen over til kartplotter. Den blåser ivert fall ikke på sjøen....

 

God helg

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...