Jump to content

Smartcraft fuel fault


Grandiosa

Recommended Posts

Hei.

Kjøpte meg en Uttern D68 2004 modell.

Selger sa det var full tank å den viste full tank på nåla. Digitalt viste den 160 liter.

Etter en god stund kommer det opp fuel fault I både speedo og tach.

Nåla rører seg ikke.

Jeg tenkte at det kanskje er feil på tankmåler. Denne sitter jævlig til I båten men fant den og ledningene. Rosa med sort og blå med sort ledninger.

Disse ledningene har skjøtehylser montert ca 30 cm fra giver. Så jeg er usikker på om den tankmåleren har blitt skiftet av tidligere eier.

Jeg klippet ledningene å forventet da at nåla skulle røre seg men ingenting skjer. 

Jeg kopler disse sammen men fortsatt skjer det ingenting.

Jeg går da inn på instrumentet å utfører calibrering. Cal2. Finner tank 1. Denne viser at 160 L er full tank. Det er feil da tanken er 185-190 liter. Stiller inn dette å lagrer verdi. Går videre til tom tank. Bruker dafault verdi å fortsetter med default verdier på resterende. Når jeg da lagrer hopper målerne litt opp å ned for å konfigurere lagrede verdier.

Slår tenning av å på igjen. Nå er plutselig tankmåler på tom tank.

Kopler ledninger fra å prøver ny calibrering men det samme skjer. Nål på tom tank.

Hadde ikke skjøtehylser til å gjøre det samme med tankmåler tilkoplet men med ledningene koplet mot hverandre burde det kanskje ikke ha noe å si?

Jeg har kjøpt meg ledninger som jeg skal kople på tankmåler å strekke gjennom båten til instrumentene sånn at jeg kan utelukke ledningbrudd/irr I ledninger.

Problemet er at jeg ikke finner igjen disse 2 ledningene framme I båten. Dvs rosa/sort og blå/sort. Hvor skal disse ende opp?

Til smartcraft styrenhet eller instrument? 

 

Jeg lurer også på om jeg skal prøve på master reset for å se om den kan finne igjen alle sensorer. Mulig styrenheten har mistet denne infoen?

 

Noen som har noe ide om hva jeg bør gjøre videre?

 

Mvh Hans

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 17 minutes ago:

På min D66 kommer alt av ledninger opp bak målerne. Noen kommer eg til innefra kahytten, mens noen må hele panelet løftes bort. 

 

Det er og en del signaler som deler seg. Fuel får du vel kun opp på høgre måler, så her bør det gå direkte....

Hei.

Hadde dessverre ikke verktøy med for å ta av panelet med instrumentene for å komme til bak de. Så skal sjekke dette ut.

Er kanskje sånn at speedo og tach henter signalet fra fuel måler instrumentet. Så håper fuelmåleren er direktekoplet til sensor I tanken. 

Link to post
Share on other sites

Det eg synes er rart at feilen: FAULT - FUEL ikke finnes i manualen for smartcraft som eg har....

 

Er det nøyaktig det som står?

 

Hvilke smartcrafts har du? De som det står VDO rett over displayet eller de som det står reset? Og du får samme feil på begge displayene?

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg funnet feilene og reparert.

Viste seg at et stikk i kontaktstykke til venstre instrument hadde sklidd ut.

Da har sansynligvis de som har feilsøkt på dette byttet tankmåler. Denne har de glemt å jorde. Så har de ikke funnet årsaken til feilen som var I venstre instrument. Så har de gitt opp.

Vil tro at tankmåler som stod montert originalt var i metall og jordet I tanken. 

Den nye har plasthus å trenger derfor direkte jording til batteri.

De 2 ledningene som opprinnelig var koplet til tankmåler, Rosa/sort og blå/sort fant jeg at det var den blå som skulle brukes. Den rosa blindet jeg å stripet fast.

Kalibrerte tank å vips har jeg tankmåler som virker.

Det morsomme er at denne ikke har virket på 8-9 år.

Redigert av Hans79 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det.

Har lest så mange forumer med samme type feil som stopper opp selv om trådstarter sier at de skal skrive hva som var feil. Men så gidder de ikke det alikevel. Trådene ligger døde å uoppklart. Det er så irriterende.

Men det er jo ikke sikkert de har funnet feilen, å gitt opp sånn som de før meg har gjort med denne båten.

Mvh Hans

Redigert av Hans79 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...