Jump to content

Få løs knekt bolt - Verktøy og teknikk


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har en utfordring. Skulle bare bytte et kjølerør men bolten knakk da jeg skrudde den ut. Hadde liten skralle og brukte relativt lite krefter. Var bare "seig" men gikk jevnt utover. Ble overrasket da den knakk. Hadde ikke ventet det overhode.

 

Til referanse så er hodet 10mm. Så dette er lite.

 

Sitter selvfølgelig trangt til, og jeg klarer såvidt å se den dersom jeg legger meg oppå motoren og ligger med hodet ned. Ligger heldigvis i rolig havn... :-)

 

Regner med at det er smart å bruke penetrerende olje. Hvilken?

 

Hvordan skal jeg få has på gjengetappen som sitter i flukt med godset?

 

Kommer ikke til med drill, så grisepikk er slik sett vanskelig å bruke. Er ganske smått med plass også.

 

Dette er bakerst nederst på eksosmanifold på en TMD40A, og jeg har ikke lyst til å ta av manifolden hvis jeg kan unngå det.

 

IMG_8914.JPG.d07300b0b284b43b425b271d6e6e0bff.JPG

 

IMG_8915.JPG.2991d8200245eb7a779a4796d0b96c9e.JPG

 

IMG_8916.JPG.c332fb18231e80018d2edc31b93dd951.JPG

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering:

fant ut at det var brukt dobbel pakning her. Så det satt fast en pakning på manifolden også. Tok den av og da stikker gjengetappen ut ca 1-2 mm.

 

Mulig jeg kan få tak i den med skrujern og hammer da. Stikker hjem og henter Wd40. Hadde ikke i båten...

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en liten del som stikkre ut så er det en metode som alltid bør brukes først - varme!

 

Varme bolten rødglødene og la dne kjøle seg ned igjen. Ideelt sett sveise på en mutter, men det har du sikkert ikke muligheten til.

Kjølespray har også en funksjon - det handler om å bryte rustbelegget mellom bolten og godset.

 

Drar du nå av toppen som stikker ut har du en mye verre jobb - så tenk først og gjør det riktig fra starten av.

Les her for eksempel:

 

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=462182&highlight=broken+stud+bolt

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varme er rigtigt godt, men jeg tvivler på man kan få resten af bolten rødvarm, dertil er der for meget jern i nærheden. Varm den godt op, acetylen er fint her eller en vanlig gasbrænder. Jeg behøver næppe ikke nævne brandfaren ...

At lave en kærv til en skruetrække/skruejern/skruvmejsel kan godt lade sig gøre, men det kan ikke stå alene. Hvis bolten knækker når man har sekskanten på plads, så holder en kærv heller ikke. Penetrerende olie (WD40) kan kombineres med opvarming og nedkøling; først varme, så olien, når godset er kølet helt af (brandfaren igen).

I yderste konsekvens må manifolden af ... så skal den nok komme ud ...

Link to post
Share on other sites

Jeg ville kjørt varme og en krypende rustløser i flere omganger. Ha et brannteppe eller lignende tilgjenglig så klart.

Tålmodighet er nøkkelen for slike ting - skrur man for tidlig kan det lett knekke en gang til.

 

Et siste triks er å skru bittelitt ut og så inn igjen. Små bevegelser frem og tilbake for å la det løsne sakte og pent. Tar man bare godt i så er vieen kort til en ny omgang.

Link to post
Share on other sites

Kan nevne at de gjenværende gjengene på den knekte bolten var fulle av irr. Dvs slik hvitt/ grått som fylte gjengene.

 

Det er vel ikke "rust" i rett forstand, men uansett noe korrodering.

 

Stikker bort og kjøper en slik nå:

 

IMG_8917.JPG.def68dd2445726199d2b182fd04fc5a8.JPG

 

Tror den er liten nok til å komme til. Burde være nok plass til å komme til med den.

 

Link to post
Share on other sites

Så den er bra? 

Flott, da tar jeg med den også.

 

Så varme, la det avkjøles (naturlig), spraye på olje. Gjøre det feks 3 ganger, så prøve å få løs gjengetappen?

 

Burde jeg prøve å dunke den løs med en skrutrekker på yttersiden? Altså lage et spor og prøve å slå den i riktig retning, eller er det for smal tapp til å få noe effekt?

Link to post
Share on other sites

Er det resten av skruen du sikter til når du nevner gjengetapp. Ikke min hensikt å være peti men gjengetapp er et skjærende verktøy til å lage gjenger med. 

 

Når maskinskruen har 6-kant hode på 10mm er gjengene trolig M6

Da er ytterdiameter på gjengene 6mm

Bunndiameter er ca 5mm.

Som du sier... det er små dimensjoner... velldig små!

Tang vil glippe.

Grisepigg får du ikke till på så små dimensjoner...

Du kan sage skrutrekker spor men det blir lite gods igjen.

Min mening er at du får størst kraft ved å file 2 utvendige flater og klemme en liten filklo og rotere denne.

Det hvite pulveret du nevner er trolig Loctite... noe som gjør det nødvendig å "brenne" bort dette først.

Ikke bruk noen veske før du har varmet opp 5-6 ganger.

Så kan du slå inn på bolten.

Så varme, kjøle, varme, kjøle, varme, kjøle og slå en gang.

Så buker du penetrerede olje.

Dunk.

Mer penetrerede...

Dunk, enda mer penetrerende...

Så han du prøve å rotere.

Om du ikke får tak på/ikke plass til  filklo så bruk en 4mm fastnøkkel.

 

Dette er ingen lett jobb!

Klarer du dette vet vi du har bygd mange modellfly...

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@dieselfan, ja det er den gjenværende delen jeg kaller gjengetapp. Du må gjerne være petimeter, for det er slik vi unngår misforståelser. Er klar over at det også er et verktøy, men den kan vel ikke kalles gjengestang heller? :-)

 

Nå er gassbrenner, penetrerende og kjølende spray, liten papegøyetang og liten og nøyaktig skiftenøkkel (i mangel av 4mm fastnøkkel) kjøpt inn sammen med inspeksjonsspeil, lampe med magnefeste etc.

 

Tok med rett diamantfil (som kun filer på den ene siden) og tung hammer med flatt hode til å slå på bolten.

 

Så da er det bare å gjøre jobben.

 

Hvor kaldt skal det være mellom hver oppvarming? Har med IR temp måler også.

 

(

Min minste skrueuttrekker trenger et hull på 3,2 mm, men uansett så kommer jeg ikke til her. På bilen har jeg tidligere borret ut til gjengene og brukt gjengeverktøy på resten. Men da må jeg ha av manifold og det håper jeg at jeg slipper... 

)

Link to post
Share on other sites

Helt riktig. Ikkeno vanlig verktøy i dag men bedre enn tang fordi kjeftene forblir parallelle. Finnes i mange varianter. 

 

Klarer ikke å laste bilder med mobilen så får ikke vist bilder av akkurat den jeg ville brukt...

 

Regner med at det er begrenset med tilgang til verktøy i din havn også.

 

Vi krysser fingre og tær for deg :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

@dieselfan, ja det er den gjenværende delen jeg kaller gjengetapp. Du må gjerne være petimeter, for det er slik vi unngår misforståelser. Er klar over at det også er et verktøy, men den kan vel ikke kalles gjengestang heller? :-)

 

bolten eller boltstubben muligens? 

 

tang: 

en god gripetang er ikke å forakte heller ..:
782504.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte å ta med meg en slik @ivar. Kaller den sveisetang, men kanskje det er feil også :-)

 

Nå har det vært middag igjen, og nå er det på tide å leke apekatt igjen. Hadde jeg vært 10 cm lengre hadde jeg nok ikke kommet ned uten hjelp. Plassen føles god når jeg står ved siden av motoren, men å legge seg ned i vinkel er en annen greie... ;-)

Link to post
Share on other sites

Den der kommer du aldri til å få ut med en tang... da skal den sitte forferdlig løst.

Et siste håp utover å sveise eller å borre helt ut kunne være å borre et lite hull og ha riktig type "grisepikk" - evt. en 12-kant du ofrer.
Men ser ut so mdet er like greit å ta av alt og borre ut antagelig.

Link to post
Share on other sites

Så litt nøyere på den gamle delen. Ser at de som har montert den har satt inn noe kitt av noe slag.

 

Se her:

 

IMG_8930.JPG.1a291dfdfc7f8ca97e70859d025a2bc8.JPG

 

og andre siden:

 

IMG_8931.JPG.635bc3bfd67bd79e0f09ceb7318be81b.JPG

 

Jeg ser nå, etter litt varme/ kulde det samme rundt den gjenværende bolten (aka gjengetapp @dieselfan :-) ) i eksosmanifolden. 

 

Er dette/ kan dette være noe kitt som er brukt til å feste denne tidligere pga feil med gjenger?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...