Jump to content

Gassbrenner i åpen båt - sikkerhet


jotto

Recommended Posts

Har brukt denne gassbrenneren litt. Står stødig og mye gods å ta tak i om du skulle bli nødt å hive den over ripa i en fart. Min har vært driftssikker og grei, har brukt den på festivaler og på holmeturer i skjærgården. Så lenge det er noe trekk i lufta hadde jeg ikke vært så bekymret for å bruke den ombord i åpen båt, men er båten dyp og det er helt vindstille kan den tunge gassen samle seg i bunn av båten, en (garantert negativ) opplevelse for alle..

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 2 timer siden:

Har brukt denne gassbrenneren litt. Står stødig og mye gods å ta tak i om du skulle bli nødt å hive den over ripa i en fart. Min har vært driftssikker og grei, har brukt den på festivaler og på holmeturer i skjærgården. Så lenge det er noe trekk i lufta hadde jeg ikke vært så bekymret for å bruke den ombord i åpen båt, men er båten dyp og det er helt vindstille kan den tunge gassen samle seg i bunn av båten, en (garantert negativ) opplevelse for alle..

 

Takk for link og erfaring!

 

At gassen samler seg i bunnen av båten er vel bare et problem hvis det er lekkasje?

 

En gassdetektor er vel en god ting å ha uansett.

Link to post
Share on other sites

Hvis det lekker gass ja, forsåvidt også når brenneren er skrudd av, kan det bli farlig spennende om ikke gassen blåser vekk. Gassalarm i åpen båt tror jeg ikke har så mye for seg. Forsto det slik at det var snakk om bruk i åpen båt som skjærgårdsjeep og lignende? Har skjærgårdsjeepen kalesje og denne er lukket igjen må du ikke bruke en slik gassbrenner.

Link to post
Share on other sites

jotto skrev 44 minutes ago:

Ja, tanken for min del var å bruke den i åpen båt (skjærgårdsjeep) uten kalesje under oppsyn i de 2 1/2 minuttene det tar å koke opp kaffevann. Det er vel heller ikke aktuelt å lagre den i båten.

 

Hvis noen har bedre og sikrere alternativer, så hører jeg gjerne om det, @Kjellg.

 

Nei ikke annet en at jeg ikke liker løse ting i båt og slettes ikke varme. Men du høres ut som en oppegående mann og og passer sikkert på, men pass bare på og særlig bølger fra andre båter. Åpen varme i båt kan jo være litt skummelt...

Mulig denne kan være et bedre alternativ. http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-22-kW-2000039807/

 

Den står mye bedre en den du har. I tillegg så vet jeg andre som har skrudd de fast. Men bevares, om du passer på så funker det godt med den du har. Bare jeg som er litt skeptisk til ting som kan gå galt. Det skal ikke mere en 1 sekund og en hekksjø til..

Link to post
Share on other sites

Krisemaksimering av dette kaliber fungerer vel kun om luktesansen er skrudd helt av eller vel så det. I en åpen båt med noe drag i lufta er det vel komplett umulig at:

 

1) det samler seg gass nok til å antennne og, 

2) at luktesansen er totalt frakoblet tilstrekkelig til at, 

3) en ikke registrer at en anseelig mengde gass har lekket ut og, 

4) at en dropper en fyrstikk unter antenning i bunnen av båten der gass KUNNE ha ansamlet seg.....

 

Puhhhh. slutt nå for fn å krisemaksimer så inn i H. Hadde dette utstyret vært så (livs)farlig hadde det neppe vært lovlig å bruke, hilsen en med 15 års 100% problemfri bruk av slike apparater.....

Redigert av Bay_liner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fordel med bt brenneren, og tilsvarende typer, er at det er superenkelt å koble ut og ta ut gassflaska etter bruk. Da skal det klønete mye for at det skal lekke når den ikke er i bruk. 

 

Pluss at disse småflaskene har blitt standard på både små gassovner, grill, ja selv blåselampe :-) Veldig praktisk i båt 

Link to post
Share on other sites

Det har vel vært en del tull med disse flaskene? Lekkasjer etc. Uten at eg har noen kilder på det. Var bare en som solgte de til meg ene gange som nevnte på noe. At eg måtte følge med at de tettet etter bruk.

 

Men BT varianten kobler fra gassflasken automatisk når du pakker den ned, så det er solid pluss.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev 3 minutes ago:

Det har vel vært en del tull med disse flaskene? Lekkasjer etc. Uten at eg har noen kilder på det. Var bare en som solgte de til meg ene gange som nevnte på noe. At eg måtte følge med at de tettet etter bruk.

 

Men BT varianten kobler fra gassflasken automatisk når du pakker den ned, så det er solid pluss.

 

Har aldri opplevd tull med flaskene men tar alltid vare på plasthetta og setter den på etter bruk sånn at flaska ikke kan tømmes ved at spissen trykkes inn. 

 

Og så ruster flaskene utrolig kjapt. Har måtte kassere et par flasker før de var tomme. Har de jeg ikke bruker i en vanntett sekk i et drenert dekksrom. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Disse de selger "overalt" en slags pose i noe pvc aktig som en bretter noen ganger på toppen. Ikke noe dyre og fancy greier men teorien min er at jeg vil kjenne fiselukta om jeg åpner sekken for å hente en ny flaske. Nå er rommet sekken ligger i drenert men jeg vil jo ikke dra en lekkende flaske ned i båten. 

Link to post
Share on other sites

Det må eg skaffe meg. Ser ikke helt for meg hvilke du mener, men det finner eg nok.

 

Da går det fint å oppbevare de på utsiden i min DC, oppi der eg har tau. Da vil lekkasjen aldri finne veien inn i båten, og som du sier eg vil oppdage lekkasjen. Problemet er at de ligger så eksponert der baki, mtp saltvann etc. Da er jo en slik pose fin. Og finner man en ballong som det lukter fis av så skjønner man jo tegningen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...