Jump to content

Litt mimring fra tidligere båtliv i Australia


PiperBill

Recommended Posts

 

På 70-80 tallet, før jeg kom til Norge, så drev jeg som yrkesfisker i Australia. Hovedsakelig rekefiske i sesong september – april og stangfiske etter store sjøbass, hai eller hva som helst annet som kunne gi inntekt i «off season» . Også «mudcrabs» dersom ingen stjal de før jeg fikk dem opp. Det var nemlig ikke lov å ta andre jobber dersom man skulle beholder konsesjon til rekefiske.

Båten jeg hadde var en selvbygg plast og finer skrog fra sent 50 tallet som lignet de gamle PT båter fra marinen og med en BMC Commander diesel motor. Motoren gikk og gikk og jeg kan ikke huske å ha byttet olje på den en gang. Stort sett alt utstyr var hjemmesnekrete av den opprinnelig eieren. Han tjent seg ganske komfortabel før han la opp og jeg kjøpte båten til $7,000 AUD den gangen. Jeg bodde i en campingvogn og hadde en bil som ikke va registrert og ville blitt avskiltet momentant hadde jeg blitt stoppet. Men jeg brukte den bare fram og tilbake fra vogna til båten.

Båten hadde overhode ikke noe sikkerhets utstyr bortsett fra et par nødbluss. Ikke VHF og det var jo lenge før mobil tlf kom. Vi dror ut til fiskefeltet tidlig hver dag og om alt gikk bra så kunne vi lesse av 80- 100 kg ferskkokte reker på fiskemottaket. Jeg hadde også noen få privatkunder men det var strengt forbudt å selge utenom fiskemottak. Men like ofte så kom vi hjem med lite eller ingenting. Spiste mye reker og annen fisk den gangen da vi ikke hadde råd til mye annet. Jeg husker at dersom jeg tjente nok til lån, husleie på campingvogna og (ikke minst) drivstoff så var jeg i grunn fornøyd.

Hadde båten oppe 2 ganger i året for å få bort alt gror og smører på et lage med bunnstoff og litt husmaling dersom jeg hadde råd til det.

Det var et herlig liv selv om vi hadde veldig lite. Tror jeg gikk barbeint åre rundt og hatet å ta på meg sko.

Deler noen bilder. Dama er nå min (norsk) kone og vi har holdt sammen i alle disse årene.

2017-08-12 15.26.38.jpg

2017-08-12 15.25.38.jpg

20170812_152402_resized.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Vi dro fram og tilbake Australia – Norge i et par år. Jeg jobba på Sofienberg aldershjem i Oslo når vi var her. Men så mistet jeg konsesjon pga lite innlevering (var jo i Norge og jobba) måtte selge båten og jeg fikk bare noen strøjobber som dekksgutt på en større fiskebåt. Farlig arbeid ute og tråler på nattestid og lite lønn fra den vietnamesiske skipperen. Så kom vår første barn og da måtte vi roe oss ned litt.

Flyttet til Norge og har aldri angret på det. Jo jeg hadde mye hjemlengsler i begynnelse men det har gått veldig bra. Norge er et bra sted å bo. Klima får man ikke gjøre noe med uansett så det er bare som det er. Lettvint å ta en uke i Syden når det behøves.

Men en ting er jeg helt sikker på. Det finnes intet sted i verden som er så fin som det norske (og svenske) skjærgård. Her får man oppfylt alle sine båt, sjø, fiske, sol, badings-behov og uten at man må se seg rundt etter skumle ting med store tenner som vil gjerne ha deg til middag LOL  J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Kanskje en «The one that got away» fiskehistorie. Som nevnt så fisket jeg sjøbass eller “Mullaway” som det heter I Aus. De kan være store beiser opp mot 50 – 60 kg med en meget høy kilopris. Jeg fikk med meg noen hjemligheter fra han jeg kjøpte båten av om når og hvor de største fiskene kunne tas. En viktig detalj var at agnet måtte være levende små «yellowtail» (makrell lignende fisk).

Så da ankret jeg opp i elvemunningen til Hunter River ved Newcastle den 8. mai 1984. klokka 0600 akkurat der jeg skulle etter instruksen til mesteren. Det var akkurat fjærvann og vannet va litt grumsete brakkvann. Hadde fisket yellowtail et par timer før og hadde de i en «live tank» Så alt va klart til den store fangsten. Jeg så et par små hammer heads i nærheten og merket meg det. Ikke falle i vannet for er det småhai her så er det sikkert også større haier.

Jeg var alene. Tror Torun valgt å bli hjemme denne dagen. . Jeg hadde sluttet å røyke i et par uker  og kjente at en rullings hadde vært ille godt da. Jeg hadde to stenger ute. Det gikk ikke lang tid før jeg fikk noe alvorlig stor på den ene. Jest viste at det var Mullaway selv om jeg ikke så det fordi de tar forsiktig på agnet første og så hogger de til og svømmer vekk(såkalt run with it). Jeg vet ikke hvor lang tid det tok å få den opp men jeg var helt utslitt da jeg endelig dro den opp på dekk. En helt nydelig Mullaway på rundt 40kg. En hel månedslønn nesten!

Men for å levere den til fiskemottaket så måtte den være renset for innvoller og gjellene. Da satt jeg i gang med det og skulle legge den på is etterpå. Plutselig så fikk jeg en fisk til på den andre stange. Samtidige som det så kjørte en  slepebåte forbi. Newcastle er en ganske travel havn og jeg sto jo midt i leien. Mens jeg holdt på med fiskestanga nummer 2 så kom det en alvorlig stor hekkbølge fra slepebåten og uten rekkverk på min båt så sklei den store fisken (som var nettopp renset og klar til nedkjøling ) over bord. Det siste jeg så av den var nå den sank sakte nedover i en spiral bevegelse. Jeg var på vippen til å hoppe ut og prøve å få tak i den men så tenkte jeg på haiene som jeg hadde sett en halvtime før.

Da va jeg helt knust! Jeg fikk opp en Mullaway til men den var bare på 12 kg og lite trøst. Jeg levert den og gikk rett bort til det nærmeste pub og kjøpte meg en stor øl og en pakke røyk og så en øl til.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

God historie! Leser gjerne flere historier fra Australia, som jeg besøkte 4mnd. i 1978-79.

 

Kom helt i mimremodus av dette: Jeg kjørte 13 000 km rundt omrking i min Ford Falcon 68 modell. Den hadde 3 gir på rattet og en 3,6 liter rekkesekser med doble totrinns forgassere, men det ble ikke regnet som noen stor motor der den gangen. Passerte Newcastle flere ganger. Goffs Harbour er et annet navn ved kysten jeg husker. Det jeg husker best, er den sterke følelsen av å leve, når alt var ditt eget ansvar (og frihet). Jeg hadde ikke råd til å bruke bilverksted, så jeg lærte meg selv å skifte bremsesko der og da, uten spesialverktøy. Fordi jeg var nødt.... Måtte jo ha bremser på minst to hjul i hvertfall. ;-) 

 

Det mest dramatiske med sjøen jeg opplevde, var da Syclone "Kerry" lagde 8m bølger som vasket vekk tre kilometer av New England Highway lenger nord, og knuste alt som var av båter i kystbyen MacKay til pinneved. Røffe forhold.

 

Jeg mener jeg hørte om en nordmann som satset på fiske utenfor kysten av NSW, og tenkte at det var en god ide. Det kan jo ha vært deg det! De hadde ikke  noen kystkultur for fiske av noe dimensjoner, og fisk var luksusmat på restaurant. En gang på grillfest med oveflod av herlig biff, øl og blide mennesker, lurte de på hvordan vi i Norge kunne spise så mye fisk -det som var så dyrt... Og utenfor kysten sin kunne de nærmest øse den opp. Ja det var vel litt overdrevet da. Likevel...veldig få fisket der, stemmer ikke det?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...