Jump to content

Fasit: Hvordan opplevde vi sommeren med frislipp av VannSkutera?


Bay_liner

Recommended Posts

Det har blitt så mistenkelig stille på denne fronten etterhvert nå når sommeren er på hell så,.....?....

 

 

• Var været for dårlig denne sommeren slik at det egentlig ikke "Tok Av"

 

• Var ikke like gøy når hvermansen ikke reagerte/ble visuelt forbannet pga at de nye versjonene ikke bråker mer enn en BÅT/JOLLE?

 

• Var det egentlig ikke så gøy likevel.

 

• Kun et leketøy tross alt (Leketøy blir fort kjedelige nowadays)

 

Annet....?.....

 

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke i mot å ha det gøy på vannskuter :smiley:, men jeg liker heller ikke kjøringen (mange/ få) av disse har i trange farvann. :nonod: Virker som de har så dårlig tid med å komme ut på havet at de ligger i halvplan (ploger) gjennom båthavnen uten å ta hensyn til stilleliggende båter. Det samme ser jeg ute blant holmer og skjær (der folk ligger fortøyd). 

 

Det at en vannskuter (eller 2-3 i følge) passerer forbi i sine 30+ knop på sikker avstand og skal ut i havet og leke gjør meg ingenting (bare de ikke kjører rundt meg som ligger og fisker i havgapet, men det har jeg heller ikke opplevd. ) :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har opplevd det i Stavanger-området, og til dels i Ryfylke, er det tilnærmet slik det har vært før frislippet. Det eneste er at nå ser jeg vannscootere helt inne mellom byøyene, det så jeg ikke så mye før.

 

Stort sett går de i passelig fart der det er folk, men har også sett unntak et par ganger, senest forrige uke. Disse det gjelder (de opptrer tilsynelatende alltid i par, uvisst hvorfor) gikk rasende fort gjennom noen trange sund ved Hundvåg. Alt for nære andre folk, minimalt med oversikt (og kontroll) i den farten, "sladding" og sjau. Galskap, skulle hatt lecakuler i impelleren og blitt kastrert alle mann.

 

Så; har observert totalt fire galninger på vannscooter i sommer, resten har oppført seg og ført skuta si aktsomt, etter hva jeg har sett. 

 

Samtidig må jeg legge til at jeg har sett flere med større båter gå særdeles uaktsomt, både med tanke på stor fart alt for nær andre og produksjon av bølger som hiver selv 30-tonns Colin Archere på land.

Link to post
Share on other sites

Då eg bur i båten i Haugesund, så har eg sett nokre "vannlopper"

Men heldigvis har dei stort sett oppført seg bra synst eg. Det har vel vert ein gang eller to der da har gått vela fort inntil land, i trafikert område, men når eg tenker prosent messig, så er det ikkje noko verre en det er blandt folk i båt. Trur faktisk eg skal våga meg å sei at eg har sett ein god del meir tullkjøring med båt. Men no er det også selfølgelig mangen fleir båter en det er vannskuter.  

Eg må jo sei at det mest tullete eg har sett er eit par ungdommer som kjører ein slik hurricane 370 med hendelen i askebegeret i Smedasundet.....    har observert dei inntil fleire ganger.

 

Eg trur eg konkluderer med at om ikkje tullingane får kjøra vannskuter, så er det samme tullingane som kjører fort i båt. Og då er det betre dei kjører vannskuter som lager langt mindre bølger, svinger mykkje fortare, og har mykkje mindre masse i bevegelse som potensielt kan skade andre.

 

Men eg veit det er eit veldig ømt tema for veldig mangen.

Og eg skjønner også dei fleste synspunkt på desse vannloppene.

 

Men da skal jo seiast at dei siste 8 uker har eg oppholdt meg i atlenterhavet på jobb, og her kan eg ikkje sei at "loppene" har vert vert noko problem ;)

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare snakke for meg selv, men har nesten ikke sett vannscootere i år, og de få jeg har sett har ikke plaget meg. Jeg har imidlertid forståelse for at andre kan ha blitt plaget allikevel. Det har jo blant annet blitt beskrevet idiotkjøring mellom holmer der folk bader osv, og det er jo ikke bra. Men noen endring fra i fjor har i hvertfall ikke jeg registrert.

Link to post
Share on other sites

Sett mye mer idiot kjøring i år en tidligere, kan være tilfeldig. Plager ikke meg, men blir ikke imponert over "bajas" kjøring i uthavner osv på steder det normalt er badende ol.

Kjøring i 50-60knop i nærheten av gjesthavner og nær land, igjen, ikke imponert..

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Hakkannen said:

Slik jeg har opplevd det i Stavanger-området, og til dels i Ryfylke, er det tilnærmet slik det har vært før frislippet.

 

Også same-same i Oslofjorden/Hvaler etter min oppfatning. Har sett få vannscootere og lite idiotkjøring. Observerte en i fullt firsprang på Glomma før sommerferien, dog usikker på fartsbegrensningene der ...

 

Tviler ikke på at de kan være irriterende rett utafor hytta om de kjører fram og tilbake dag ut og dag inn. Men de som gjør det tror jeg er i mindretall.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I våres observerte jeg en del vannscooter-kjøring og mange som skulle prøve ut. I hovedsak høy hastighet og "leking" nær stedet den ble satt ut. "Min" båthavn er et populært sted å sette de ut. Ut over sommeren har dette avtatt og de få jeg ser nå kjører stort sett transport og ikke leking.

Virker som de fleste som var nysgjerrig på hva vannscoter er, hvor fort den gå og hvor manøvrerbar den er har fått stillet sin nysgjerrighet i løpet av sommeren.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det har jo vært mye fokus på at man trenger båtførerprøven siden vannscooter nå er sidestilt med båt. Kanskje utleierne har blitt strengere på det slik at man unngår en del idiotkjøring av folk som aldri har satt sin fot i båt før.

 

Den varslede katastrofen har iallefall uteblitt. Synd for alle de som truet med å selge båten og kjøpe bobil.

 

Jeg likte forøvrig uttrykket til @Steini: "vannlopper" :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

I Mandalselva ser en stort sett bare vannspruten av scooterne der de freser forbi.

30-60 knop i elva ovenfor 5 knops restriksjonene føles ikke akkurat som forsvarlig om det skulle være noen som bader, fisker med vadere eller bedriver noe annet. Noe som gjerne skjer i ei elv.

Venter bare på de første ulykkene jeg.

Redigert av Snerken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

To svensker som mosa gjennom en andeflokk i 30-40 knop og kverka ei and sånn ca 15 meter fra cockpiten vår og sjokkerte ungene mine. Ikke utrolig imponert av det... 

 

Og de på en rødtaktig scooter i våres,  som gikk noe sinnsykt, i noe som må ha vært nær 40-50 knop mellom holmer, båter og skjær ved Grebbestad. Time etter time. Ei heller veldig imponert over de. 

 

Ellers så jeg lite til sorten i Sverige. Har nesten ikke seilt I Norge i år så... Bra hvis det har roet seg. 

 

At de ikke trengte båtførerprøven er sjokkerende... Galskap. Får håpe kravet luker ut noen av  de verste. 

Link to post
Share on other sites

En kort historie fra et par uker tilbake. Vi kom gjennom Hærfølrenna østfra (5-knop sone) , bak oss var det ingen.  Vi holdt 5,7 knop målt med to plottere. Når vi var midt i renna hadde vi tre lopper og en skjærgårdsjeep bak oss (nei, ingen av dem kom på ved Hærføl, alle hadde hentet oss igjen).  Innen vi var ute av sundet hadde alle feiet forbi. 

 

Ved nærmere ettertanke har jeg sett en vannscooter som har overholdt 5-knopen i år. Han begynt seg imidlertid i Ytre Hvaler Nasjonalpark, hvor ferdsel med lopper er forbudt. 

Link to post
Share on other sites

Har sett er par tilfeller av ren lek med vannscooter, men da i grei avstand fra andre og på oversiktlig område. Ellers har det vært et par i stor fart på oversiktlig plass og ellers transportkjøring. Har egentlig merket meg at de støyer lite og lager lite bølger. Konklusjonen min er at de har gått veldig bra og de har ikke plaget meg.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev for 2 timer siden:

 

Ved nærmere ettertanke har jeg sett en vannscooter som har overholdt 5-knopen i år. Han begynt seg imidlertid i Ytre Hvaler Nasjonalpark, hvor ferdsel med lopper er forbudt. 

 

Måtte dobbelsjekke i karta. De som mosa ender i Gøteborg kjørte i 7 knopssona. 

 

Speedy Gonzales i Grebbestad var litt overalt, men også innenfor 5 knopssona. 

 

Så stang ut på svenskene.

---

Men tidligere i våres så jeg faktisk noen lopper i Singlefjorden som gjorde alt riktig. Lå midt utpå fjorden og jokka. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tjøme vest: masse aktivitet av vettuge førere i hele sommer så langt jeg har sett. 40-60 åringene (menn) derimot, i alle andre typer båter, har masse å lære av vannskuterfolket når det gjelder adferd på sjøen!. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men kommer det en båt på høykant i femknop-sonen, er som  regel føreren 40-50 pluss, en av disse vi har valgt å ikke stille noe kompetansekrav til. Forundrer meg ikke om disse er de største skuterhaterne også?

Link to post
Share on other sites

For egen del har det - foruten noen få men ikke evigvarende irritable elementer ikke vært særlig plagsomt, bla fordi støynivået er så mye lavere på de nye. Faktum er at bataljonen av smårollinger i jolleland som fiser rundt er mer hørbare en skuuuuterloppene.

 

Min fasit: Abosolutt godkjent men må legge til at jeg ikke har vært så mye rundt i skjærgården denne sesongen men der er vel kanskje heller ikke der disse gjemmer seg mest?

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev On 8/14/2017 at 7.08:

 

Det har vært fritak tidligere? Hm, ikke sikker på om det stemmer ...

 

Nei, det tror jeg ikke. Upresis formulering fra min side!

 

Jeg tror derimot at utleierne ikke har praktisert det å kreve båtførerbevis tidligere - enten på grunn av uvitenhet eller fordi de ikke har brydd seg. Nå har det derimot vært mye fokus på at man trenger båtførerbevis fordi det har vært så mye debatt rundt sidestilling av båt og vannloppe. Men det blir bare ren spekulasjon fra min side, basert på annonser på Finn.

 

Link to post
Share on other sites

I indre havn i Horten raser de rundt hver dag. Og hva så. Ikke hører jeg dem eller forstyrrer.

Det er bare en ting å si, de har det gøy!  Og er ikke det lov, hva med alle "surpomper", har dere glemt barndommen, som var uten nesten noen regler?

 

Det var en i indre havn, som kjørte grasalt i små sikler, noe som endte med velt.

Han gjør nok ikke det igjen.:giggle:

 

Båtførerprøve, ja det er jo en båt!!

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Her i rundt Tronheimsleia/Nord Møre og ut i øyrekka er det ikke mange vannskutere å se!  Har ikke sett eller opplev noe negativt med vannskutere!  Ikke bråker de noe særlig og ikke lager de noe bølger av betydning. 

Hadde egentlig håpa på å få se mange flere!  Men de fleste går vel lei ganske fort!  Her er et stort sett ikke så mange å "vise seg" for så da blir de vel brukt lengre ute fra land og på korttere turer.   Siden i fjor tror jeg ikke jeg har sett mer enn 5-6 vannskutere!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen fra den andre tråden:

Sertifikat bør innføres slik at man unngår grisekjøring ved f eks at noen skal låne eller teste, og utleie bør ha litt mer terskel. Personlig synes jeg det har gått helt greit selv om jeg har sett en del lekekjøring. Hyggelig å se at andre har det moro synes jeg. Det meste av kjøringen er bare moro, men noe av kjøringen er fjollete og på og litt over kanten.

 

Om man stemmer Rbeiderpartiet har de sagt at de skal forby vannscootere. Det er jo ikke bra. De bør være tillatt, men med sertiffikat for bruk. Stem Høyre, FRP, KRF eller Venstre så går dette fint.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...