Jump to content

Anbefaling webkamera/ip kamera


volvo_penta_

Recommended Posts

Noen som har et webkamera å anbefale?

Skal brukes til å "se til" båten, da jeg bor et stykke unna.

Bør være trådløst, skal kobles mot Huawei 5786 4g ruter.

Båten er en kalesjebåt, så ser for meg et kamera som er beregnet på utendørsbruk.

Skal stå inne i cockpiten under kalesje om sommeren, og tenker å sette det oppå targa om vinteren for å kunne følge litt med på vinter presenningen innenfra i vind og snø.

Tenkte først litt på en slik kuppel (dome kamera) med pan/tilt/zoom som kunne skrus oppunder targa, men redd det blir litt mye å ha hengende der.

Ser en kan få mye på eBay, men litt skeptisk til software/app til telefonen ikke blir vedlikeholdt og vil slutte å fungere på sikt. Slik sett er vel d-link/logitech bedre.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser du nevner D-link, og da har jeg en liten advarsel. Jeg har et D-Link DCS-935L IP-kamere som jeg har vært utrolig godt fornøyd med da jeg hadde ICE router i båten, likeså når jeg koblet det opp hjemme mot en NetGear router. Men det nekter plent å fungere mot min Huawei 5786 4G router. Jeg har hatt uendelige konversasjoner med både Huawei og D-link uten at de har funnet noen løsning.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest hvilke problemer Lars hadde med D-Link og Huawei ruter, men en ting du må sjekke på ruteren, er at den ikke går i hvilemodus etter en stund. Dvs. at den går i hvile modus hvis det ikke er noen utgående trafikk på x-antall minutter.

Jeg måtte gi opp IP kamera på Huawei 5776s fordi maks tid man kunne stille inn før hvile modus er 120 minutter.

Jeg kommer til å gå for en "stasjonær" (230v) 4G ruter når jeg skal koble til kamera på neste båt.

Link to post
Share on other sites

Etter mange år med ubrukelige ICE, så gikk jeg over til Telia sin ruter i båten (og rollover). Har to kameraer ombord (med alarmer via mail, sms osv ved sensorer i kameraet), et Logitech (meget bra) og et Dlink. I tillegg har jeg Telldus-sensorer på alt mulig rart, som jeg bygger ut etterhvert. Alt går på 230VAC/12VDC. Se på min hjemmeside i profilen, så er det noen eksempler på systemene.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har et CSC 520L på hytta, det funker ok. billig løsning.  Det står i annekset og da ser jeg både hytteinngang veranda og utover sjøen. deteksjonsvarsling og nattfungsjon tror det kost 1000kr på Chlas Olson! veldig enkel oppkobling.  ser kamerate både fra MAC iphone og ipad

Link to post
Share on other sites

volvo_penta_ skrev 6 minutes ago:

Takk for flere tips.

var mye å velge i på lightinthebox, noen som vet om app på telefonen er stabil på disse? Enkelt oppsett?

 

Dessverre kan det være veldig varierende kvalitet på eventuelle apper, samt på programvaren som kjører på selve kameraet. Mange lavpris-leverandører slipper produkter på markedet og følger ikke opp med feilrettinger, sikkerhetsoppdateringer osv. De har ikke økonomi til det. Større leverandører har gjerne bedre økonomi og kan tilby support og oppdateringer.

Link to post
Share on other sites

Har DLink DSC-932L mot Huawei 4G i båten. Fungerer fint på 2.4 ghz-båndet, men spiller ikke hvis ruteren står på 5 ghz. Antar det er fordi dette er et webkamera som er noen år og ikke støtter nyere trådløsstandarder. Kan det være det flere har problemer med?

Redigert av Skipper Henrik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har noe i mot at kineserene titter litt på båten din, så er kameraene fra ESCAM bra og billige. Finnes i mange versjoner for innendørs- og utendørsbruk. Innendørskameraene har servomotor så du kan kikke rundt. Kan bestilles hos Banggood og dx.com. Fint å ha et kamera i nærheten av batterimonitoren. Noen enkle vannfølere som bare piper kan du fange opp over kameraets mikrofon. Billig og enkel overvåking.

Link to post
Share on other sites

Skipper Henrik skrev for 1 time siden:

Har DLink DSC-932L mot Huawei 4G i båten. Fungerer fint på 2.4 ghz-båndet, men spiller ikke hvis ruteren står på 5 ghz. Antar det er fordi dette er et webkamera som er noen år og ikke støtter nyere trådløsstandarder. Kan det være det flere har problemer med?

 

Jeg får som sagt ikke mitt D-Link DSC-935L til å fungere mot Huawei routeren, hverken på 2,4 eller 5GHz, men et eldre med dårligere oppløsning, DSC-933L funker mot den routeren.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...

På min båt har jeg tre kameraer ifra sricam. Billige vanntette kameraer med IR for å se når det er mørkt. To av kameraene står ute under åpen himmel og har tålt dette i snart to år. Man kan velge om man vil koble dem til trådløst eller kablet. De trenger 12VDC eller 230V (følger med adapter for stikkontakt.

Appen funker fint på mobil og pc.

Kjøpte kameraene på ebay.

Link to post
Share on other sites

Eg handler mine kamera kun hos Milrab.no har fungert utmerket, dei har tilbud på et som tilter og roterer akkurat nå.  dette har eg selv oppe I targa bøylen og fungere knallbra.

når det gjeld databruk så er det kun når du er inne på Appen og titter en bruker data, og det er minimalt. ligger fra 1-500mb I mnd med 3 kamera I båten.

Link to post
Share on other sites

Hølje skrev for 18 timer siden:

Eg handler mine kamera kun hos Milrab.no har fungert utmerket, dei har tilbud på et som tilter og roterer akkurat nå.  dette har eg selv oppe I targa bøylen og fungere knallbra.

når det gjeld databruk så er det kun når du er inne på Appen og titter en bruker data, og det er minimalt. ligger fra 1-500mb I mnd med 3 kamera I båten.

Kan du koble dette trådløst til 4g router, eller må det være wifi router?

 

Er det dette du har i targa?

https://www.milrab.no/wanscam-dome-tradlos-overvakningskamera/cat-p/c1000071/p10502408

Link to post
Share on other sites

volvo_penta_ skrev 12 minutter siden:

Kan du koble dette trådløst til 4g router, eller må det være wifi router?

 

Er det dette du har i targa?

https://www.milrab.no/wanscam-dome-tradlos-overvakningskamera/cat-p/c1000071/p10502408

hei. det er koblet trådløst med min 4 G Ruter fra Telenor.

dette kamera bruker eg.

https://www.milrab.no/wanscam-full-hd-pan-tilt-tradlos/cat-p/c/p10504042

 

Det du linker til er et  kamera for innendørsbruk, eg bruker et slikt på akterdekk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...