Rikki Tikki Startet 15.August.2017 Del på Facebook Startet 15.August.2017 Jeg merket meg hvit gjørme på peilepinnen, samt at motor har brukt litt olje. Volvo oppgir normal kompresjon til mellom 10-12 kg/cm mens jeg målte henholdsvis 10.5, 9.9, 10.5 og 9.8. Det var heller ingen pulserende utslag av veske fra ekspansjonstank, men heller en jevn strøm. Ingen hvit gørr under oljelokk, men kun hvit olje nederst på peilepinne. Impellerpumpe er separat på denne motoren. Så til det interessante. Når jeg demonterte oljepumpe for å finne ut om denne var synderen så var oljen svart som natten! Jeg tenker at neste steg i prosessen er å montere oljepumpen med nytt filter. Pumpe ut gammel olje og fylle ny, for så å se hvordan dette utarter seg. Kan det være gammel moro fra tidligere eier jeg plukker opp på pinnen? Motoren er ny for meg, men tidligere eier har ikke oppgitt noe om dette, eller om noe som kan føre til dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 Det kan være gammel moro ja. Kjør et par tette oljeskift og se hvordan det utvikler seg fremover. Det er ikke sikkert du egentlig har noe problem... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Rikki Tikki Svart 15.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2017 index skrev for 4 timer siden: Det kan være gammel moro ja. Kjør et par tette oljeskift og se hvordan det utvikler seg fremover. Det er ikke sikkert du egentlig har noe problem... Takk. Deilig å få støtte for teorien min, når den helt klart er enkleste vei Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 Kan skyldes kondens. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 Møkkalasset skrev 5 minutes ago: Kan skyldes kondens. Enig. Om peilepinnen har en o-ring øverst er det ofte nok å bytte denne. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Rikki Tikki Svart 16.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2017 Møkkalasset skrev On 15.8.2017 at 17.09: Kan skyldes kondens. Brigg skrev On 15.8.2017 at 17.16: Enig. Om peilepinnen har en o-ring øverst er det ofte nok å bytte denne. Ja, det kan jo være en forklaring! Hadde en tur med for mye last i båt, hvor badeplattform var ned i vannet og vann sprutet opp gjennom luftehull til motor og inn i motorrom. Kanskje det rett å slett er så enkelt at det enten er kondens eller vann fra den episoden som har forårsaket det. Skal sjekke opp dette med peilepinnen og O-ring neste gang jeg får mot over meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rikki Tikki Svart 20.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2017 Da er oljekjøler montert med nytt filter og oljen er byttet ut med ny. Det viste seg at oljen var bra Har en teori om at alt dette skyldes at oljepinnen ved en anledning ikke har vært satt helt på plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 (redigert) Opplevde det samme på en Volvo V70 jeg hadde en gang. Bil vel å merke. Tykk hvit graut på peilepinnen. Dette var kondens eller fuktighet som hadde kommet i peilerøret. Redigert 20.August.2017 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.