Jump to content

VP AQ145, olje på peilepinne hvit, men svart i oljepumpe.


Rikki Tikki

Recommended Posts

Jeg merket meg hvit gjørme på peilepinnen, samt at motor har brukt litt olje. 

Volvo oppgir normal kompresjon til mellom 10-12 kg/cm mens jeg målte henholdsvis 10.5, 9.9, 10.5 og 9.8. Det var heller ingen pulserende utslag av veske fra ekspansjonstank, men heller en jevn strøm. Ingen hvit gørr under oljelokk, men kun hvit olje nederst på peilepinne.
Impellerpumpe er separat på denne motoren.


Så til det interessante. Når jeg demonterte oljepumpe for å finne ut om denne var synderen så var oljen svart som natten! 

 

Jeg tenker at neste steg i prosessen er å montere oljepumpen med nytt filter. Pumpe ut gammel olje og fylle ny, for så å se hvordan dette utarter seg. 

 

Kan det være gammel moro fra tidligere eier jeg plukker opp på pinnen? Motoren er ny for meg, men tidligere eier har ikke oppgitt noe om dette, eller om noe som kan føre til dette.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 4 timer siden:

Det kan være gammel moro ja. Kjør et par tette oljeskift og se hvordan det utvikler seg fremover. Det er ikke sikkert du egentlig har noe problem...

Takk. Deilig å få støtte for teorien min, når den helt klart er enkleste vei :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Møkkalasset skrev 5 minutes ago:

Kan skyldes kondens.

 

 

Enig. Om peilepinnen har en o-ring øverst er det ofte nok å bytte denne. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Møkkalasset skrev On 15.8.2017 at 17.09:

Kan skyldes kondens.

 

 

Brigg skrev On 15.8.2017 at 17.16:

 

Enig. Om peilepinnen har en o-ring øverst er det ofte nok å bytte denne. 

:thumbsup:

Ja, det kan jo være en forklaring! Hadde en tur med for mye last i båt, hvor badeplattform var ned i vannet og vann sprutet opp gjennom luftehull til motor og inn i motorrom. Kanskje det rett å slett er så enkelt at det enten er kondens eller vann fra den episoden som har forårsaket det. 

Skal sjekke opp dette med peilepinnen og O-ring neste gang jeg får mot over meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...