Jump to content

Hvor tykke ledninger til Eberspächer - ca 5 meters lengde?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har en hauggammel Eberspracher (1979?) som starter fint når motoren går, men ikke når motoren står. Hvilespenningen på batteribanken er ca 12,8 V.

 

Batteriene er plassert i sturom på babord side bak i cockpiten, ved siden av motorrommet. Eberen er plassert på styrbord side, i sturom fremme i cockpiten ved siden av motorrommet. Jeg har ikke fått målt nøyaktig, men vil anta at ledningene er ca 5-6 meter lange. Men de er nok for tynne mtp spenningstapet. (Har ikke fått målt på Eberen under oppstart).

 

Hvilket tverrsnitt bør disse kablene ha?

 

Jeg er veldig usikker på strømtrekket. I følge manual skal den ha en sikring på 25A, men vet ikke hva som er reelt strømtrekk. Noen som vet?

 

Jeg fant denne kalkulatoren. 

https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm

 

Skal jeg da regne 10 meter (frem og tilbake?), så får jeg opp 10 mm2 tykkelse. Stemmer det med virkeligheten?

Link to post
Share on other sites

Her er ingenting sagt om hvilken Eber det er snakk om, men glødepluggen som tenner ein Eber drar eindel strøm i starten, og so er der ei vifte og ei pumpe som går heile tida mens den brenn. Sånn laust sagt vil eg anta at for 12 volt kan det dreia seg om kanskje 15 A i oppstarten, 25 A er mektig mykje. Og produsenten av slike apparat reknar alltid med å setja sikringane so stor at dei aldri ryk mens ting er i orden. Videre antar eg, framleis like laust sagt at 4 kvadrat er i minste laget, so eg ville nok gått for 6 kvadrat til dette.

Og so er det dette som alle skriv om sine produkt - at det skal tilkobles rett på batteriet. Dette er noko som eg ikkje har heilt sansen for, fordi at det gir ein urskog av småkabler på batteripolen, alternativet er å gå frå sikringsboks. I dette tilfellet, med so kritisk til spenning, vil eg likevel rekna det for å vera rett å gå rett på batteriet, og med sikring plassert i nærheten av batteriet.

Link to post
Share on other sites

Oi, glemte å skrive det. Er en Eber X2/1.

Det er ganske solide kabler frem til hoverbrytere (som står en halvmeter fra batteriene), så da kan jeg nok kople meg på rett i bryter og bruke en ledningssikring.

 

Da prøver jeg meg med 6mm2 flertrådet kabel. Holder det å fortinne dem der jeg avmantler dem?

Link to post
Share on other sites

På varmere ser jeg ingen grunn til å spare på kabeltykkelse. Det er så mange som har problem med å starte dem pga lav spenning fram til brenneren. Det er veldig surt å trekke xxmm2 for så å oppdage at du har 0,05v spenningsfall for mye. Nå er vel ikke eber mest utsatt, men dog. Trekk minst så tykke kabler som manualen sier. 

 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Monterte en Eber D3 vannvarmer i går. Mener originalkablene var 2,5, men maks 1,5 meter lange, og i manualen sto det at forlengelse skjer med 4 kvadrat. Så det gjorde jeg. Sto ikke noe mer om veldig lange kabler, men surt å gjøre jobben på nytt.... Har imidlertid lange kabler på D4 luftvarmer, og det har gått greit i de årene den har stått. Der var imidlertid originalkablene mye lengre, så jeg husker ikke dimensjonen på dem

Link to post
Share on other sites

Se på prisforskjellen mellom 10mm2 og 6mm2 og så vurder om bedre marginer og mindre sjans for problemer er verdt de ekstra kronene. Personlig så er jeg veldig glad i å ha ekstra marginer så jeg trekker så og si alltid en størrelse større enn hva beregningene tilsier. Husk på ingen koplinger, enten de er loddet, klemt eller skrudd er perfekte.

Det er alltid ett lite ekstra spenningstap i hver kopling, og teller man fra batteri til forbruker så finner man som regel ut at det er overraskende mange av dem. Litt irr og slitasje fra vibrasjoner og sånt så er fort spenningstapet litt større etter ett par tre år enn det var når du trakk kabler og koplet opp. Da er det greit at spenningsfallet i selve kabelen er lavere enn akkurat lavt nok til at ting funker når det er nytt så man har litt å gå på. :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Kenneth 81 skrev 37 minutes ago:

Husk på ingen koplinger, enten de er loddet, klemt eller skrudd er perfekte.

Det er alltid ett lite ekstra spenningstap i hver kopling, og teller man fra batteri til forbruker så finner man som regel ut at det er overraskende mange av dem. :thumbsup:

 

 

Da får jeg gjenta, som jeg har gjort mange ganger før noe jeg skrev for mange år siden:


Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte, og kjøleskapet stopper), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at tynne ledninger kan gi spenningsfall. En annen feilkilde som ofte blir oversett er brytere, kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen. Og obs, ved store strømmer kan det bli betydelig varmgang i slike dårlige forbindelser.

Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (og forbindelsen tilbake til batteriet)


Overgangene kan da være slik:

batteriterminal(+) - kabelsko
kabelsko - ledning

Ledning - kabelsko
kabelsko - hovedbryter
to kontaktpunkter inni bryteren
bryter - kabelsko
kabelsko - ledning

ledning - kabelsko (flatstift)
kabelsko(flatstift) - sikringsholder
sikringsholder sikring
sikring -sikringsholder
sikringsholder - kabelsko(flatstift)
kabelsko(flatstift) - ledning

ledning - kabelsko(flatstift)
kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparat

intern forbindelse til glødetråd
intern forbindelse fra glødetråd

terminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift)
kabelsko(flatstift) - ledning

ledning - kabelsko
kabelsko batteriterminal(-)


Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 22 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der.

Og når det under gløding går så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang dersom forbindelsen er dårlig, det blir 2,2volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 10,4volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et scenario?

Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig.

6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner.

6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes.

Link to post
Share on other sites

Kenneth 81 skrev 57 minutes ago:

Se på prisforskjellen mellom 10mm2 og 6mm2 og så vurder om bedre marginer og mindre sjans for problemer er verdt de ekstra kronene. Personlig så er jeg veldig glad i å ha ekstra marginer så jeg trekker så og si alltid en størrelse større enn hva beregningene tilsier. Husk på ingen koplinger, enten de er loddet, klemt eller skrudd er perfekte.

Det er alltid ett lite ekstra spenningstap i hver kopling, og teller man fra batteri til forbruker så finner man som regel ut at det er overraskende mange av dem. Litt irr og slitasje fra vibrasjoner og sånt så er fort spenningstapet litt større etter ett par tre år enn det var når du trakk kabler og koplet opp. Da er det greit at spenningsfallet i selve kabelen er lavere enn akkurat lavt nok til at ting funker når det er nytt så man har litt å gå på. :thumbsup:

 

Der er ein annen ting enn pris, mellom 6 mm2 og 10 mm2.

6 mm2 er største tverrsnitt som har isolerte, fargekoda terminaler som blir pressa med eit verktøy som kan reknast som bortimot allemannseie. Til 10 mm2 er det uisolerte terminaler som gjeld, og dermed pressverktøy som er adskillig meir sjelden blandt "folk flest". No er det ogso slik at når nokon nevner lodding, so reiser håra seg på ryggen, her hos meg.

So om du syns du treng 10 mm2, og ikkje har riktig pressverktøy, so går det godt an å leggja to på 6 mm2 paralellt. Desse bør då vera omtrent like lange.

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev 1 time siden:

So om du syns du treng 10 mm2, og ikkje har riktig pressverktøy, so går det godt an å leggja to på 6 mm2 paralellt. Desse bør då vera omtrent like lange.

Lars H. skrev 36 minutes ago:

Men 5m 10mm2 koster ikke mer enn en dunk rødvin, - slik til sammenligning.

 

Er jo greit å spare 600 kr, pluss kjøp av verktøy for 10mm" som jeg ikke har:-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Egentlig så vil jeg si at å diskutere 6 eller 10mm2 når det gjelder båt og 12v er en diskusjon jeg mener man ikke skulle trenge å ta. Heller ikke det faktum at man sparer xx antall kroner på å gå på en tynnere kabel. Man burde eller stille seg spørsmålet om man vil ha det varig og ordentlig gjort. 2,5, 4 og 6, tildels 10mm2 burde være standard i enhver båteiers hender. Likeså verktøy for å terminere dette. For man får bruk for det før eller senere. Begynner man å jukse med dette så ber man om problemet. Og for all del, krympeslanger med lim burde også ja sin faste plass i kista. Mange lever i den villfarelsen at 220v er mye farligere en 12v, men det kan mange ganger være omvendt

Link to post
Share on other sites

Vel, med 5m avstand (altså 10m frem og tilbake) og 15A får du følgende spenningstap.

 

  4mm2 kabel: 0,64V

  6mm2 kabel: 0,43V

10mm2 kabel: 0,26V

 

Med uungåelig tap i tilkoblinger, sikring . .  hadde i hvert fall jeg valgt 10mm2. Det er jo greit å få start på Eber'n når batteriet er litt godt nedtappet også slik at en slipper å starte motoren for å få høy nok spenning til å oppveie tapene.

 

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

@Kjellg: Hvis brukemanualen til Eber sier 4mm2 for lengre strekk, maks strømtrekk egentlig er 15A selv om det er 25A sikring, og kabelkalkulatoren sier 6mm2, så er det vel ikke dumt å velge 6mm2?

 

 

 

Om manualen sier det så er det sikkert rett. Men diskusjonen tok jo etterhvert en dreining over på hvor vanskelig og dyrt det var. Hvor du henter den prisen på 10mm2 fra vet jeg ikke, men den er det samme som jeg betaler for 50mm2.

Hvor mange ganger kommer det ikke spørsmål om varmere som ikke starter? Uten å kunne dokumentere det så antar jeg at over 90% av tilfellene så starter de ikke nettopp på grunn av lav spenning. Det koster å ha båt, og det koster å ha 12v særlig med så store strømmengder, at jeg personlig ikke ser poenget i å spare på 1 dunk rødvin (som en annen sa) bare for å spare. Hele poenget er jo at ting skal virke i lang tid uten at man hele tiden skal være nødt til å feilsøke nettopp spenningsfall. Men alternativet er jo som Dinamo skriver å legge 2x6mm2 både på pluss og minus. Dette er en fullgod løsning som virker like bra som 1x tykkere kabel. Men på 12v og store strømmer så er spenningsfall et moment som man er nødt til å forholde seg til. Og nettopp varmere og kjøleskap liker det særdeles dårlig. Men ser jo også poenget med manglende verktøy om man bare skal terminere 1 enkelt gang. Da legger man heller 2 kabler. 

 

Editert

 

Men som jeg skrev tidligere så har jeg ikke inntrykk av at eber er merket som er mest kresen i så måte. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 5 minutes ago:

Jeg fant prisen på Maritim. Poenget er ikke å være gnien, men jeg forsøker å leve etter prinsippet "når er nok nok". Er ikke noe poeng nå "overgjøre" noe, med mindre det gir gevinst på lengre sikt. :-)

 

Skjønner poenget og ser nå at innlegget kan bli oppfattet som litt krass :) Men det er ikke meningen :)

Har ikke tall på hvor mange jeg har hjulpet med nettopp dette. Løsningen har hver eneste gang at spenningsfallet har vært for stort. Har oppgradert kabler, kanskje kuttet ut et koblingspunkt og terminert nye sko og hver eneste gang har alt vært i orden etterpå. Har du prøvd å måle spenningsfallet under oppstart av varmeren? 

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 21 minutes ago:

Jeg fant prisen på Maritim. Poenget er ikke å være gnien, men jeg forsøker å leve etter prinsippet "når er nok nok". Er ikke noe poeng nå "overgjøre" noe, med mindre det gir gevinst på lengre sikt. :-)

 

Skal du i dette tilfelle vite når "nok er nok" så må du gå veldig grundig til verks. Du må vite hvilke krav varmeren har, du må vite nøyaktig spenningsfall på hele strekket inkludert både Polsko, koblinger, sikringer osv. Så må du måle det samme på minussiden. Så må du ha en buffer å gå på. I tillegg må du skjekke hvor mye tiden har irret og tært på de interne kontaktene i varmeren. Så kommer vi til et moment som jeg ikke kan - vil det oppstå "Elde" i varmeren som igjen gjør at kravet til spenning blir større. Først da vet du nå nok er nok. Derfor er det raskeste og enkleste å gå på en kabelstørrelse større en det som manualen sier. 

 

Men må samtidig få si at jeg ikke er fagutdannet, men at det er erfaringen min jeg legger til grunn. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var mathandelen gjennomført og jeg kunne vende tilbake til BP. :Guttungene (10 og 7) hadde oppdaget at de hadde tilbud på yoghurt på Extra... Endte opp med hhv 11 og 6 GodMorgen hver. Kjøpt for egne penger. Da sa pappaen at "nok var nok" ;-)

 

Kjellg skrev 56 minutes ago:

 

Skjønner poenget og ser nå at innlegget kan bli oppfattet som litt krass :) Men det er ikke meningen :)

 

Har ikke oppfattet deg krass @Kjellg. Sterk mening, og det er helt ok. Jeg bare gjorde noen betraktninger ut fra hva som har kommet frem her og andre steder. Forsøkte å dra noen edruelige slutninger.

 

Samtidig leser jeg også deres erfaringsgrunnlag, som er mye større enn mitt på dette. Vet at dere kun vil hjelpe, og leser absolutt deres svar slik. Ser at det kommer til å være andre "spenningsfeller" enn bare lengden på kablene. Koplingspunktene. Samt ta hensyn til elding i salt miljø. 

 

Ut fra det LarsH og du sier, så ser jeg poengene med : Færrest mulig koplingspunkter, tykkere kabel enn minimum og god beskyttelse for koplingspunkter (krympestrømpe med lim/ fortinning).

 

Hvor får man kjøpt 10mm2 kabler til en fornuftig pris?

Hvilke verktøy må man ha for 10 mm2 kabler?

 

Er det noe man kan legge mellom kabelsko for å bedre kontakten på lang sikt? (batteripolfett feks. )

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...