Jump to content

Vinterlagring med presenning i svært kraftig vind


Nordkapp-king

Recommended Posts

Har planer om å lagre båten utendørs på land i vinter, med presenning. En utfordring jeg har er at opplagsplassen er svært vindutsatt (i fjor hadde vi kast med orkans styrke). Båten ligger uttaskjærs på Vestlandet med Nordsjøen rett inn. I fjor brukte jeg billig båtovertrekk fra biltema som dette http://www.biltema.no/no/Bat/Opplag/Batovertrekk-2000033176/. Dette tålte vinden greit siden det har relativt lite vindfang, men det oppstod naturlig nok mye fuktighet i båten (bl.a. pga kondens). Ideelt sett skulle jeg gjerne ha satt opp et stativ med presenning, men jeg tror ikke dette vil klare å stå i mot den kraftige vinden. Vinden i fjor tok bl.a. med seg taket fra et naust som lå 20 meter unna.

 

Har lest at mange sverger til 2 presenninger. Vil det da kunne fungere å legge på to slike båtovertrekk som jeg brukte sist, eller må det være luft mellom dem?

 

Vil det være effektivt å bruke luftavfukter under båttrekket (og for eksempel lede vannet gjennom selvlensingen og ut)? Hva med frostvakt? Vil dette ha noen effekt?

 

Tar naturligvis inn alt av puter og løse deler.

 

Kan ellers nevne at jeg i år har ny båt, og er derfor ekstra bekymret...

 

Se bilde av fjorårets opplegg tatt under julestormen.

IMG_2172.JPG

Link to post
Share on other sites

Løsningen på fuktighet er som regel god sirkulasjon. I alle fall det jeg er trent opp til å tenke mtp opplag.

Kan du ha et rør ut i fronten (type 120mm eller slikt) og ett inn bak, og deretter ha en vifte som blåser luften igjennom? 

Da kan du jo beholde det som fungerte i fjor mtp vinden. Du trenger jo ikke noen stor vifte. En standard kanalvifte gjør nok susen fint.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har erfaring med vind som bord på Fosen i Midt-Norge ...

Må du ha båten ute så er følgende råd;

  • Prøv å sett bugen mot vinden, dvs mot sør-vest eller vest, det er i fra denne retningen den er sterkest.
  • Kan du sette den "bak noe" som f.eks fjellknaus, container, hus eller lignende så er det en fordel.
  • Om du har 1 eller flere presseninger spiller kanskje mindre rolle, men du må ha en pressening som veier mye, dvs den tykke typen. De koster somregel en god del, men det er absolutt verd det.
  • Presseningen må surres slik at den er helt fast, ingen løse ender eller fliker som vinden kan jobbe med og river sundt. 
  • Du må forankre både båt og henger til bakken med spett eller spyd, kanskje vanskelig med pressening på, men prøv å få det til.
  • Forankringen må slåes godt ned i bakken med spett eller spyd og håp på frost
  • Alt som stikker ut som antenner, stangholdere + diverse må demonteres slik at det ikke stikker hull i presseningen.
  • Lufting ble nevnt over, lufting her er ikke problemet, her blir det for mye luft, men det er greit med 2 stk 50 mm slanger i hver ende av båten som føres ned til hengeren sik at noe luft kommer inn og ikke vann.
  • Ikke tenk på å bruke vanndunker til forankring, de kommer til å ligge å dunke i båten og lager slitasjemerker. Dette er noe de kan bruke på østlandet. I orkan vind så er noen vannsunker eller sanddunker som fjær å regne.

Tja, dette var en start ...

Redigert av John_Kr
Skrivefeil (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Mitt tips er å få tak i "trålpose" og surre fast over presenningen. Det reduserer blafring og slitasje ganske så mye 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at vi snakker om forskjellige dimensjoner, men ettersom jeg har "klart det", altså hatt båten ute under tre vesentlige stormer, ekstremvær, vil jeg si litt om dette. 

Båten er 10 meter lang, 3 meter "høy" og 3 meter bred. Den ligger forholdsvis åpent til på kysten av Hordaland. Den verste vindretninga er vest til vest-nordvest. Østavinden tar ikke så voldsomt, sjøl om det sjølsagt har vært innom kuling fra den kanten.

Det er ikke sikkert at trådstarter kan bruke det til noe, men om andre er innom på søk, kan det kanskje interessere?

 

 

Jeg har hatt båten liggende ute, på land, i tre vintre, gjennom Lena (aug14), Nina, Ole (jan-feb.15)og Urd (des16). Jeg bygde presenningsstativ rundt båten. Av 2''x4'' og forskalingsbord. Utenpå skrudde jeg presenningen fast med lister og lekter. Presenningshuset var forma som båten (strømlinjeforma) og avsmalende mot åsen. Terrasseborda ble spent mellom de stående 2x4 slik at de holdt det hele sammen. Etter hver storm, orkan, ble "huset" surra inn med mer teinetau eller anna tynt eller tjukt tauverk. Presenninga, lektene, borda, hundrevis av meter teinetau o.l. danna en spenstig, men ikke stivt "båthus". Det sto og "dytta" med tverrstokker inn mot båtripa og mot basis av krybba. Båten står i ei krybbe av svært solide materialer. Det holdt.

Ved å kjøpe nye småpresenninger av og til, som ble skrudd fast med lekter mot forskalingsborda (ellers revner duken) var det forholdsvis tørt inni der. Trebåter skal ikke tørke, slik at det var plenty fuktighet mot skroget. 

59995b98d0178_Krybbemedoverbygg2.JPG.505d030c4e5aa43219878be19943e7d8.JPG

 

Lena kom først, august 2014. Da lå båten med presenning over, ned til bakken på ene sida, og ymse tungt oppå "folden" På den lause sida, som var skjerma - altså inn, hang 10 liters plastkanner for om lag hver meter, i tillegg til at den var surra fast gjennom maljehullene. Lena løfta sjølsagt presenninga av.

59995e7093b2c_Presenningdobbel4.juli14.JPG.3e53edc3fac036bba80c9e14604e3540.JPG

Presenning (dobbel) i juli 2014 - før Lena 10.8.2014. Den blåste av. Baksida er godt skjerma, men teltet blåste seg opp.

 

 

Etter dette bygde jeg presenninga inn i huset. I stedet for å bruke dyr eksklusiv presenning (som det ville vært hjerteskjærende å skru terrasseskruer gjennom) brukte jeg billig Biltemapresenning. 

Endene ble utstyrt med tung tett hvit presenning, surra på med tau som var festa innover (akterover fra baugen og framover fra akterstevnen.)

 

59995b48817d3_Presenning27_mars_15.JPG.9a0c63dd4d20690464cd273ad1eed24f.JPG

59995b2e901b4_Presenning9_des_14.JPG.ae197f6c4c57365da8e8939696eb69f9.JPG

Kuling i desember 2014 . De solide endestykkene. Det er lufting i endene, både oppe og nede, hele nordsida er klemt ned med lastebilhjul (og regnvann) Et par hjul og andre tunge ting henger i tau over mønet. Åsen går over styrehustaket midt på og over det åpne rommet akterut.

 

Nina var verst. Den kom rett inn fra nordvest (den står ved et øst-vest-sund). Hele greia bevega seg. (jfr. sivet og eika) Jeg var der under hele orkanen, inni bilen (som også rugga på seg), og torde ikke gå ut. Stadig fauk gjenstander forbi  meg. Jeg åpna bildøra en gang, da et slikt blått vaskemiddelfat (tønne) i plast kom flygende, det sparka jeg ut av kurs slik at det ikke traff noe viktig.  Det mest interessante var at den ikke bula på innsida, slik Lena hadde tatt det ordinære båtteltet. Det var glipe under på "innsida" (ikke mot stevnene) for at teltet ikke skulle blåse seg opp. Jeg så også hvordan vinden bearbeida formen og volumet på huset. Antar at vindpresset og de vanvittige stormkastene - som er typisk for orkan ville ha "blåst opp" teltet om det ikke var for sprika på innsida. Jeg trur ikke det er vind som kommer inn, men vakuum som skapes utenfra (slik seil virker), og innblåsing av sjølve presenningsflaten, som gjør at slike presenningstelt brått fylles og blåser av. Luftehull, som rev i seil, oppe, ville jeg ikke tatt sjansen på. Både vind og oppblåsing handler om trykk per kvadratenhet. Det handler altså om å fordele krafta utover, eller tillate at det svikter litt, gir etter. 

59995acc4f3f6_PresenningNina10_jan_15.JPG.531c13df78ae8cd9cc9a41410ba24623.JPG

Nina

 

Jeg bygde teltet/huset så lite jeg klarte, men beholdt ei sammenhengende linje både på "mønet" og langs bakken. Altså lagde jeg et stort tomrom akterut der det ikke er hytte/kabin. Det er om å gjøre å tenke aerodynamisk hele tida. Alle mulige blafrende deler ble surra inntil eller skrudd fast. Om en presenning revna, reiv jeg heller av det meste av den enn å lappe på. Jeg har ødelagt mange presenninger...

 

59995bfacbb8a_Presenning26_des_14.JPG.7b4927337b1dccf8bef212633dfcce61.JPG

Vintertelt

599960a51b392_fr2.JPG.664d91c34ce7528e2479c9dea02e6d01.JPG

Før riving av telthuset mai 2017 (3mnd for tidlig, sommeren ble fraværende fra 1.juni til 20.august...)

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Omfattende arbeid ...

 

Vindforholdene variere fra plass til plass og det er vanskelig å bedømme om dette er godt nok, i de aller fleste tilfeller så er dette godt nok.

 

Når du sitter inne (egenopplevd) og lurer på om huset blir tatt av vinden, du mister 150 takstein, pipa knekker, vinduene får steinsprutskader, ja da er det lurt å fortøy for storm. :-)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...