Jump to content

Finmanøvrering og full kontroll med Hamilton Vannjet


Bay_liner

Recommended Posts

Har ikke sjekket det ut men mener å huske at differansen er minimal. Om jeg husker rett var det en artikkel i Båtliv - eller Magasinet for noen år siden som gjorde en praktisk sammenligning. Tror kanskje det var en som bygget om egen båt fra drev til jet og sammenlignet over avstand Kristiansand til Hirsthals eller noe men dette er vagt fra Softdisken.

 

Finnes sikkert konkrete sammenlingninger på nett et sted. Manøvreingsegenskapene er vel overlegne uansett :)

 

 

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

På min vannjet med dobbel installasjon har jeg separate gasshendeler, men felles gear. Det er definitivt ikke spesielt god på slik finmanøvrering.

 

En annen ting er at den er helt ubrukelig i fartsområdet 3-15 knop. Da bare slurer impelleren og den støyer og bruker masse fuel uten at det egentlig blir noe valuta ut av det. Fra 20 knop og oppover er alt bare flott.. :-) 

Link to post
Share on other sites

X10an skrev 32 minutes ago:

På min vannjet med dobbel installasjon har jeg separate gasshendeler, men felles gear. Det er definitivt ikke spesielt god på slik finmanøvrering.

 

En annen ting er at den er helt ubrukelig i fartsområdet 3-15 knop. Da bare slurer impelleren og den støyer og bruker masse fuel uten at det egentlig blir noe valuta ut av det. Fra 20 knop og oppover er alt bare flott.. :-) 

 

Mulig et mer moderne joystick kontroll system (om tilgjengelig) kunne løst noe mht manøvreringen, har du forsøkt å finmanøvrere med bare en motor i gang?

 

Ellers har du for store /  for gammeldagse turbin kanskje? Disse nye turbinvannloppene, om enn mye lettere skall ser ut til å fungere bra i alle fartsområder?

 

Sitat

En annen ting er at den er helt ubrukelig i fartsområdet 3-15 knop. Da bare slurer impelleren og den støyer og bruker masse fuel uten at det egentlig blir noe valuta ut av det

 

Kanskje det finnes nyere varianter med "variable Nozzle" ala jetmotor? Burde øket effektiviteten vesentlig i lavere hastigheter.

EDIT: Finnes definitivt, http://www.google.ch/patents/US6857920

 

 

Anywayhow, med riktig båt og formål kunne det vært interessant å eid en.

 

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

På dobbelinstallasjonene på mob båtene her er giret felles. Separate gasshendler, som forøvrig er tull da man bortimot aldri har behov for forskjellig turtall på to vannjetter. Og separate hendler på scopa. Det siste er av stor viktighet. 

Da kan man gjøre absolutt hva man vil med de båten. Fantastisk smooth.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har kjørt mye mob-båt med både en og to maskiner. Alle hendler separat på begge maskinene. Gir brukes bare når en skal koble ut etter å ha lagt til kai. Avhengig av motor, 1200-1800 rmp og en har fantastiske manøvreringsegenskaper. Kan gå direkte sideveis med to maskiner, og en kan også jobbe seg sideveis med bare en maskin. Spakene for spjeldet på vann-jeten er trinnløs, så en kan gå svært sakte eller fort i alle retninger. Krever trening og forståelse...

Link to post
Share on other sites

Jeg må oppklare litt for mitt tilfelle. Vannjetbåten min er bare et lite leketøy, med 2stk 85hk Rotax motorer.  Den har ikke gear, bare spjeldet opp og ned. Styrekonsollen har også en mekanisk sperre søm gjør at man må kutte gassen på begge maskiner for å kunne flytte spjeldet fra en posisjon til en annen. Det er tre posisjoner på spjeldet, oppe, nede og midt i mellom (nøytral).

 

DSC_1148.JPG.fded7355d7b76f425c3563aa7b73e403.JPG

Link to post
Share on other sites

Da har du potensiale for god manøvrering, men det krever en ombygging. Gir trenger du ikke. Men du må ha separate spaker for turtall og spjeld. For å få trinnløs kjøring av spjeldet, må det monteres en hydraulisk sylinder som kan styres av wire fra spaker. Disse drives normalt av en pumpe med reimdrift fra akslingen inn på vannjeten. Du ville nok slitt med å bevege spjeldet direkte fra spaken med høyere turtall enn tomgang.

Link to post
Share on other sites

Ttor skrev for 2 timer siden:

For å få trinnløs kjøring av spjeldet, må det monteres en hydraulisk sylinder som kan styres av wire fra spaker. Disse drives normalt av en pumpe med reimdrift fra akslingen inn på vannjeten.

Ser isåfall for meg en mer ferdig løsning mer eller mindre "rett fra hylla" med elektrisk hydraulikkpumpe. Litt Dymo merketape for å bytte ut teksten, så er vi i gang....

Plug'n Play :-) 

 

5995c74ba75e6_LENCOTACTILEBRYTERPANELMEDINDIKATORMEDELEKTRONIKK1.jpg.501110e3cf5723dac6029fe7db1e5a57.jpg

Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 1 time siden:

En annen greie med vannjet er at man har null styring i det man kutter gassen. Helt klart en vanesak, men det kan gå skikkelig galt om man får panikk i det man ser et hinder rett forut....

https://www.youtube.com/watch?v=LObaL2zL0wQ&feature=youtu.be&t=232

 

Not really....

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

X10an skrev 35 minutes ago:

 

Dette systemet fra videoen din hadde ikke reddet fyren fra videoen over. Det finnes fremdeles ikke styring i det du kutter gassen...

Det er derfor du ikke skal kutte gassen. Godt med turtall og manøvrer med bøtta. Styring i alle fartsområder. Også stilleliggende.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er veldig kult, og utrolig praktisk til sitt bruk. Det blir noe helt annet med de mob båtene som har påhenger med sånn beskyttelseskasse rundt. 

 

Når vi holder på å trene ute her i bølger er det helt rått hvordan vannjetten ligger dønn i ro og man kan gå rolig og fint inn mot pasienten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...