Bay_liner Startet 17.August.2017 Del på Facebook Startet 17.August.2017 Underlig at vannjetene ikke er mer utbredt må jo være det mest driftsikre etter rak aksel, med unntak av landkjenning da der er jo vannjeten overlegen. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Er vel ganske stort effekttap i en vannjet i forhold til propell? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 17.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2017 (redigert) Har ikke sjekket det ut men mener å huske at differansen er minimal. Om jeg husker rett var det en artikkel i Båtliv - eller Magasinet for noen år siden som gjorde en praktisk sammenligning. Tror kanskje det var en som bygget om egen båt fra drev til jet og sammenlignet over avstand Kristiansand til Hirsthals eller noe men dette er vagt fra Softdisken. Finnes sikkert konkrete sammenlingninger på nett et sted. Manøvreingsegenskapene er vel overlegne uansett :) Redigert 17.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 På min vannjet med dobbel installasjon har jeg separate gasshendeler, men felles gear. Det er definitivt ikke spesielt god på slik finmanøvrering. En annen ting er at den er helt ubrukelig i fartsområdet 3-15 knop. Da bare slurer impelleren og den støyer og bruker masse fuel uten at det egentlig blir noe valuta ut av det. Fra 20 knop og oppover er alt bare flott.. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Trikset er å kjøre med godt med turtall og så regulere farten med bøtta. Da finmanøvrerer du over hele fartsområdet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 17.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2017 (redigert) X10an skrev 32 minutes ago: På min vannjet med dobbel installasjon har jeg separate gasshendeler, men felles gear. Det er definitivt ikke spesielt god på slik finmanøvrering. En annen ting er at den er helt ubrukelig i fartsområdet 3-15 knop. Da bare slurer impelleren og den støyer og bruker masse fuel uten at det egentlig blir noe valuta ut av det. Fra 20 knop og oppover er alt bare flott.. :-) Mulig et mer moderne joystick kontroll system (om tilgjengelig) kunne løst noe mht manøvreringen, har du forsøkt å finmanøvrere med bare en motor i gang? Ellers har du for store / for gammeldagse turbin kanskje? Disse nye turbinvannloppene, om enn mye lettere skall ser ut til å fungere bra i alle fartsområder? Sitat En annen ting er at den er helt ubrukelig i fartsområdet 3-15 knop. Da bare slurer impelleren og den støyer og bruker masse fuel uten at det egentlig blir noe valuta ut av det Kanskje det finnes nyere varianter med "variable Nozzle" ala jetmotor? Burde øket effektiviteten vesentlig i lavere hastigheter. EDIT: Finnes definitivt, http://www.google.ch/patents/US6857920 Anywayhow, med riktig båt og formål kunne det vært interessant å eid en. Redigert 17.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 På dobbelinstallasjonene på mob båtene her er giret felles. Separate gasshendler, som forøvrig er tull da man bortimot aldri har behov for forskjellig turtall på to vannjetter. Og separate hendler på scopa. Det siste er av stor viktighet. Da kan man gjøre absolutt hva man vil med de båten. Fantastisk smooth. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Har kjørt mye mob-båt med både en og to maskiner. Alle hendler separat på begge maskinene. Gir brukes bare når en skal koble ut etter å ha lagt til kai. Avhengig av motor, 1200-1800 rmp og en har fantastiske manøvreringsegenskaper. Kan gå direkte sideveis med to maskiner, og en kan også jobbe seg sideveis med bare en maskin. Spakene for spjeldet på vann-jeten er trinnløs, så en kan gå svært sakte eller fort i alle retninger. Krever trening og forståelse... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Jeg må oppklare litt for mitt tilfelle. Vannjetbåten min er bare et lite leketøy, med 2stk 85hk Rotax motorer. Den har ikke gear, bare spjeldet opp og ned. Styrekonsollen har også en mekanisk sperre søm gjør at man må kutte gassen på begge maskiner for å kunne flytte spjeldet fra en posisjon til en annen. Det er tre posisjoner på spjeldet, oppe, nede og midt i mellom (nøytral). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Da har du potensiale for god manøvrering, men det krever en ombygging. Gir trenger du ikke. Men du må ha separate spaker for turtall og spjeld. For å få trinnløs kjøring av spjeldet, må det monteres en hydraulisk sylinder som kan styres av wire fra spaker. Disse drives normalt av en pumpe med reimdrift fra akslingen inn på vannjeten. Du ville nok slitt med å bevege spjeldet direkte fra spaken med høyere turtall enn tomgang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Selv har jeg blitt for gammel for båt uten overnattingsmuligheter, og dette er ikke en båt jeg skal bygge noe mer om. Men jeg selger den gjerne til noen som vil... :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Ttor skrev for 2 timer siden: For å få trinnløs kjøring av spjeldet, må det monteres en hydraulisk sylinder som kan styres av wire fra spaker. Disse drives normalt av en pumpe med reimdrift fra akslingen inn på vannjeten. Ser isåfall for meg en mer ferdig løsning mer eller mindre "rett fra hylla" med elektrisk hydraulikkpumpe. Litt Dymo merketape for å bytte ut teksten, så er vi i gang.... Plug'n Play :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 En annen greie med vannjet er at man har null styring i det man kutter gassen. Helt klart en vanesak, men det kan gå skikkelig galt om man får panikk i det man ser et hinder rett forut.... https://www.youtube.com/watch?v=LObaL2zL0wQ&feature=youtu.be&t=232 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Hoho! Dette gjorde ene personen på siste dagen på mobbåt kurset når eg tok det. Skulle legge seg inntil en annen båt. Kjørte bortover og skulle bare dra i skopet, drog av turtallet istedet. Klassiker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 20.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2017 X10an skrev for 1 time siden: En annen greie med vannjet er at man har null styring i det man kutter gassen. Helt klart en vanesak, men det kan gå skikkelig galt om man får panikk i det man ser et hinder rett forut.... https://www.youtube.com/watch?v=LObaL2zL0wQ&feature=youtu.be&t=232 Not really.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Bay_liner skrev 48 minutes ago: Not really.... Dette systemet fra videoen din hadde ikke reddet fyren fra videoen over. Det finnes fremdeles ikke styring i det du kutter gassen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 20.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2017 (redigert) Kanskje ikke på din "båt" da ? Redigert 20.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 (redigert) X10an skrev 35 minutes ago: Dette systemet fra videoen din hadde ikke reddet fyren fra videoen over. Det finnes fremdeles ikke styring i det du kutter gassen... Det er derfor du ikke skal kutte gassen. Godt med turtall og manøvrer med bøtta. Styring i alle fartsområder. Også stilleliggende. Redigert 20.August.2017 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 20.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2017 (redigert) Exactement Mulligan, det slo meg at det uansett måtte tilskrives feilreaksjon/manglende erfaring....., ikke kjenne sitt FarTOY.... Redigert 20.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
JBA Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Er vist her på BP tidligere: ... å legge til kai med vannjet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 20.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2017 Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
shipahoy Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Så RS Sjømann tidliger i dag. Så ut som de trente på finmanøvrering. Ganske imponerene å se hvor god kontroll de har med vannjeten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Men er ikke vannjet veldig dyrt? Både i drift og i vedlikehold? Er forøvrig enig i at det er veldig kult! Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Det er veldig kult, og utrolig praktisk til sitt bruk. Det blir noe helt annet med de mob båtene som har påhenger med sånn beskyttelseskasse rundt. Når vi holder på å trene ute her i bølger er det helt rått hvordan vannjetten ligger dønn i ro og man kan gå rolig og fint inn mot pasienten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.