gammel Nordkapp Startet 18.August.2017 Del på Facebook Startet 18.August.2017 Hei. noen her som har har opplevd å få mye oljesøl i luftfilteret , det er en VP 40 a motor, det virket som det hadde kommet en del eksos også, var en del sot i filter-huset. men motoren går fint. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 går veivhusventilasjonen til luftfilteret på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Har vel pustefilter denne motoren? Det er plassert rett ved siden av luftfilteret, slik at damp fra pustefilteret blir sugd rett inn i luftfilteret. Kan skyldes at det er derifra du får oljesølet/oljedampen. Noen er bygd om, men er vel gjerne 41-motorene som bygges om til å bli slik Kad var med egen slange som går til luftfilteret og fjerner pustefilteret. Er litt usikker på om 40 lar seg bygge om slik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Ikke til luftfilter, men veivhusvent filter, står rett ved siden av inntak, så i praksis, Ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 (redigert) Samme med mitt (samme motor) luftfilter. Det står rett ved siden av luftfilter. Er nok slik det er på disse. Redigert 18.August.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
gammel Nordkapp Svart 19.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2017 Oljen kommer fra turbo å inn i luftfilter, med noe trykk, slik at luftfilteret har blitt trykt ut mot lokket på luftfilter-boksen, flitret var helt svart som av sot/eksos...motoren er en TMD 40 A (130 HK) med standard turbo ... ser ut som på bilde til Grand Banks Jr, Kan det være en eksos-ventil som ikke lukker helt. men da skulle jo motor,n gå sabla dårlig... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Da må jo turbo gå feil vei..? Eller stå i ro.. tenker det kommer fra veivhusfilteret.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 (redigert) Er det sot inni "trakta" som går fra luftfilteret til turbo? Den runde altså. Redigert 19.August.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 gammel Nordkapp skrev for 19 timer siden: motoren er en TMD 40 A (130 HK) med standard turbo ... TMD 40 A er på 124 HK TMD 40B 158 HK bare til info Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
gammel Nordkapp Svart 2.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2017 (redigert) Det var turboen som ikke var helt god.. byttet den + krøk(den var nesten rustet helt igjen) å båten ble noe helt annet...men det kommer en del eksos ut av filteret til veivhus -ventilasjon ??? er det normalt ?? Jeg troe han som jeg kjøpte båten av har brukt felleskjøpet,s 15W - 40 olje . er det bra å bruke på båt ??? virker litt har i gangen... noen som har noen GODE råd. Noen sier at Castrol olje er tingen... Redigert 2.September.2017 av gammel Nordkapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 2.September.2017 Del på Facebook Svart 2.September.2017 Kommer en del eksos (oljedamp?) ut av mitt veivhusfilter også. Når motoren har vært kjørt litt hardt i alle fall. 15W-40 mineralolje er det jeg har blitt anbefalt for min (samme) motor. Har spec på oljen denne motoren skal ha. Mener oljen på Biltema også følger disse specene. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 2.September.2017 Del på Facebook Svart 2.September.2017 Hvilket merke du bruker på oljen, har nok lite å si. 15W-40 er den som er aller mest vanlig å bruke på båtmotorer. og det mener jeg at du fortsatt skal fortsette med. At det kommer eksos ut veivhusventilasjonen kan bety at motoren har begynt å få slitte stempelfjører eller ventiltetninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gammel Nordkapp Svart 2.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2017 Jeg tenkte også på det Bellen sier, men det var ikke noe trøkk ut av toppdeksel-lokket .....det var litt olje på 2 av ventilene på innsuget. men den så gammel ut ??, men det var jo mye gammel olje i hele innsug-linja,fra luftfilter-hus å hele veien gjennom innsug ..da blir det nok noe å gjøre i vinter... Han forrige eieren var nok ikke så god til å ta vare på denne båten... Noe annet er propell på derevet ( VP 280 sp) noen som vet hvem propell-type som er mest egnet, så på VP sine sider, men ble ikke noe klokere av det.. tror den som sitter på er for liten.. fort opp i turtall uten å få opp fart i forhold, når heller ikke 24 knop som denne skal gi får 16-17... kan nok være en del grodd og rur som er litt av årsaken også... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.