Jump to content

VP TMD40A, oljesøl i luftfilter


gammel Nordkapp

Recommended Posts

Har vel pustefilter denne motoren? Det er plassert rett ved siden av luftfilteret, slik at damp fra pustefilteret blir sugd rett inn i luftfilteret. Kan skyldes at det er derifra du får oljesølet/oljedampen. Noen er bygd om, men er vel gjerne 41-motorene som bygges om til å bli slik Kad var med egen slange som går til luftfilteret og fjerner pustefilteret. Er litt usikker på om 40 lar seg bygge om slik.

Link to post
Share on other sites

Oljen kommer fra turbo å inn i luftfilter, med noe trykk, slik at luftfilteret har blitt trykt ut mot lokket på luftfilter-boksen, flitret var helt svart som av sot/eksos...motoren er en TMD  40 A (130 HK) med standard turbo ... ser ut som på bilde til Grand Banks Jr,  Kan det være en eksos-ventil som ikke lukker helt. men da skulle jo motor,n gå sabla dårlig...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det var turboen som ikke var helt god.. byttet den + krøk(den var nesten rustet helt igjen) å båten ble noe helt annet...men det  kommer en del eksos ut av filteret til veivhus -ventilasjon ??? er det normalt ?? Jeg troe han som jeg kjøpte båten av har brukt felleskjøpet,s 15W - 40 olje . er det bra å bruke på båt ??? virker litt har i gangen... noen som har noen GODE råd. Noen sier at Castrol olje er tingen...

Redigert av gammel Nordkapp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer en del eksos (oljedamp?) ut av mitt veivhusfilter også. Når motoren har vært kjørt litt hardt i alle fall. 

 

15W-40 mineralolje er det jeg har blitt anbefalt for min (samme) motor. Har spec på oljen denne motoren skal ha. Mener oljen på Biltema også følger disse specene.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvilket merke du bruker på oljen, har nok lite å si. 15W-40 er den som er aller mest vanlig å bruke på båtmotorer. og det mener jeg at du fortsatt skal fortsette med. At det kommer eksos ut veivhusventilasjonen kan bety at motoren har begynt å få slitte stempelfjører eller ventiltetninger. 

Link to post
Share on other sites

 Jeg tenkte også  på det Bellen sier, men det var ikke noe trøkk ut av toppdeksel-lokket .....det var litt olje på 2 av ventilene på innsuget. men den så gammel ut ??, men det var jo mye gammel olje i hele innsug-linja,fra luftfilter-hus å hele veien gjennom innsug ..da blir det nok noe å gjøre i vinter... Han forrige eieren var nok ikke så god til å ta vare på denne båten...

Noe annet er propell på derevet ( VP 280 sp) noen som vet hvem propell-type som er mest egnet, så på VP sine sider, men ble ikke noe klokere av det.. tror den som sitter på er for liten.. fort opp i turtall uten å få opp fart i forhold, når heller ikke 24 knop som denne skal gi får 16-17... kan nok være en del grodd og rur som er litt av årsaken også...

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...