Jump to content

Volvo Penta D4 går varm


ballodans

Recommended Posts

Hei
Jeg har en 2008-modell VP D4-300 i en Bavaria 30 sport som går varm så snart den har høyt turtall i 1-2 minutter (i plan). Når motor starter stiger temperatur gradvis som forventet, men så snart jeg tar båten opp i plan (2800 omdreininger ca) hopper gradene fra 85 til 91 og stiger deretter til 92-93-94-95-96 og så kutter jeg selvfølgelig for å unngå overoppheting. Temperaturen synker da gradvis ned igjen til 85 grader og holder seg der så lenge jeg holder lav fart. 

 

Motor hadde ikke slik "oppførsel" i fjorårssesongen, og jeg lurer derfor på gode god råd om hva som må sjekkes. I forrige sesong holdt båten temp helt stabilt på 90 grader ved marsjfart. Vi har kun hatt båten i to sesonger. 

 

Har utført:
- Alle filtre ble byttet ved service i våres
- Kjølevæske er tilstrekkelig og kjennes fin ut
- Impeller er skiftet og kontrollert på nytt nå
- Sjøvannsfilter er renset og spylt rent
- Olje sjekket (nivå/farge)

 

Jeg har forsøkt å ta båten opp i (nesten) max turtall for å "blåse ut" for å se om det hjelper, men det utgjorde ingen forskjell.

Verksted mistenker at det er varmeveksler (og evt. ladeluftkjøler) som må syrevaskes ettersom dette ikke er gjort og skal gjøres hvert 5. år, men andre VP-kjennere jeg snakker med igjen mener at selv om dette også bør gjøres er det lite sannsynlig at dette alene er årsaken. 

 

Har mulighet til å låne IR-pistol for å måle temp på forskjellige deler av motor, men har lite kjennskap til dette og vil derfor gjerne ha råd om evt. fremgangsmåte for å feilsøke videre før båten skal på land etter hvert. 

 

Tusen takk for eventuell hjelp/tips/råd :)

Link to post
Share on other sites

Hei, virker jo som et flowproblem, så ville begynt med å sjekke  rense og stake opp vanninntaket i drevet på denne årstiden med mye groe og liv i vannet. Skal ikke mer til enn etpar små blåskjell oppe bak silen i drevet før motor sliter med å få nok flow.

Etter rens her ville jeg tatt slangen på kaia og spylt tilbake mot drev fra sjøvannsfilteret og sett om det bedret seg.

Link to post
Share on other sites

På ferskvannsiden kan termostat fuske, samme kan temp måler.

På sjøvannsiden kan det være tette kjølere ( salt /rust/skjell),  resriksjoner i kjølesystemet, herunder plast i inntaket, impellerbiter i kjøleren, bunnventil som ikke åpner helt, impeller som glipper i vulking osv. Enkleste er og starte ved og kjøre en sterk blanding systemrens på sjøvannsiden. Hadde deretter sjekket kjølere/endelokk.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg hadde samme symptom på min D4-260 2006 i 2013 da den var 7 år. Kjørte en rens av sjøvannsdelen av kjølesystemet med Systemrens. Etter det gikk temperaturen ned til normale 85 grader selv på maks turtall. Antar at det var kjølere som begynte å bli litt tette slik at sirkulasjonen/kjølingen ble dårligere. Etter det har jeg kjørt systemrens annehvert år. 

Link to post
Share on other sites

Du bør nok rense kjølesystemet slik Volvo foreskriver. Jeg vil anbefale å ta jobben med å demontere begge kjølerne og ta ut innmaten. Hos meg fant vi da en gryende lekkasje på intercolleren (sjøvann i innsugsluften er ikke noe å anbefale)

 

 

Har du sjekket om sjøvannsinntaket på drevet er grodd igjen?

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for mange gode råd og tips allerede :)

 

Jeg er klar over at det er 5-års intervall på varmeveksler, så det har jeg tenkt til å gjøre etter sesongslutt uansett, men det var veldig fint å få litt flere ting som folk har erfart utfordringer med og som jeg kan teste. HVIS noe av det hjelper skal jeg legge ut en ny status om dette også :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme indikasjon på en D4-260 motor. Marsjfart går fint men stiger litt når man gir på. Nesten 100% sikker på at det er vekslere som må renses. Vil ta rensen etter sesongen. 

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har renset ladeluftkjøler og varmeveksler etter ni år ville jeg gjort dette før du begynner å feilsøke etter andre muligheter. Litt på siden men har du sjekket eksosbendet?, siden du ikke har eid båten siden ny så har det vært en det vært en del tilfeller av tæring på det. Har du ny type eksosbend så sitter det en anode på det.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en D4-260 i en Bavaria 28 i 2 sesonger. Nå har jeg 2xD4-300 i en Bavaria 39 på 5. sesongen.

 

Jeg har aldri sett temperatur over 85C. Ville bare nevne det siden du sa at du har sett 90C.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem på en kad 44, etter å ha prøvd alt viste det seg at slangen fra vanninntaket til kjøleren hadde en innvendig "blemme" eller kul, dette var umulig å se fra utsiden men det strupet vanngjennomstrømningen såpass at motoren gikk varm


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ville som Ally nevner tatt en titt på eksosbendet, etter 9 år er det greit med en inspeksjon...

Jeg ville sett etter flak og impellerbiter.

Eksosbendet er som tuten på flaska... er det ikke full åpning her så får du ikke gjennomstrømning i systemet ditt og da stiger temperaturen...sjøvann som ikke sirkulerer raskt nok kan også bli for varmt... det finnes en magisk grense ved ca 55grC som du av korrosjonsmessige årsaker ikke burde overstige....

 

VP D4-300 er jo storesøster i familien, samme varmevekslere, sjøvannspumpe, ladeluftkjøler osv... de mindre brødrene har stor margin å gå på i forhold til 300 versjonen. Ha det i bakhodet når du vurderer vedlikeholdsplanen din.

Ikke helt sikker på hva du mener med 

ballodans skrev for 8 timer siden:

Har utført:
- Alle filtre ble byttet ved service i våres
- Kjølevæske er tilstrekkelig og kjennes fin ut
- Impeller er skiftet og kontrollert på nytt nå
- Sjøvannsfilter er renset og spylt rent
- Olje sjekket (nivå/farge)

 

Har mulighet til å låne IR-pistol for å måle temp på forskjellige deler av motor, men har lite kjennskap til dette og vil derfor gjerne ha råd om evt. fremgangsmåte for å feilsøke videre før båten skal på land etter hvert. 

 

På en motor til 300.000NOK håper jeg ikke du kjører rundt med gammel kjøleveske. Kjøleveske er tilsatt korrosjonsreduserende tilsetninger og disse varer ikke evig. Jo mer belegg i motoren, jo kortere levetid på kjølevesken stort sett.

 

IR-pistol: kjempefin om du har dobbelinstallasjon for da kan du sammenlikne. På en motor må du kunne mye og ha fryktelig mye data i hodet om du skal få gjort en skikkelig sjekk....  ikke min mening å være negativ men jeg opplever det som "vrient" 

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Eureka said:

fikk renset kjølere på D6 310 på verksted i fjor. -gjorde det ifbm utbedring av kjent lekkasje. 

Regningen kom på 25tusen ca... så det er penger å spare på å gjøre slikt selv... 

 

Det var dyrt. Hvordan gjør man slikt selv?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Tror det ligger en god forklaring på det her en plass. Noen som gidder å søke og linke inn ? 

 

Alle oringer kosta skjorta. Og så var det jo 3 vekslere som skulle demonteres, og en del annet tjafs som måtte av for å komme til... 

 

.... totalregninga kom på 41tusen på en dårlig utført jobb hvor mye måtte ettergås. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden det er så mye termisk trøbbel med disse Volvomotorene kan jeg anbefale eierene å skaffe seg et slikt IR adapter.

Da kler man den naken med et knips og ser hvor ondet stikker.  Muliggjør forebygging enten det er dyser på tur, oljetemp, kjølevannstemp/lokale lommer, gir temp, girwiretrøbbel, turbotemp, batteritemp, ladertemp, elektriske feil inkl komponenter etc etc.

 

Meget gunstig pris. Funker som bare det.

 

http://www.flir.com/flirone/ios-android/

 

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bay_liner - er helt enig med deg i at det er et nyttig verktøy. Men for en vanlig mann er det ikke lett å finne korrekte referanseverdier. Om man har en notisbok, får litt tips til faste målepunkter, vipps... jøss klart det er verdt noen hundrelapper for en som er systematisk :thumbsup:  og ja, det kan redde deg fra havari i en gitt situasjon, om det er brukt fornuftig :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 12 timer siden:

fikk renset kjølere på D6 310 på verksted i fjor. -gjorde det ifbm utbedring av kjent lekkasje.

 

Hvis det var lekkasjen i lokket til ladeluftkjøleren? så er nettopp manglende rens årsaken til lekkasjen.

 

dennrick skrev for 12 timer siden:

 

Det var dyrt. Hvordan gjør man slikt selv?

 

Har gjort jobben selv. Ganske grei skuring, men masse skruing som Bitteliten sier mener jeg brukte et par dager. Tilkomsten er nok en faktor, trengs ikke spesialverktøy, momentnøkkel bør benyttes. Ellers super RTV silikon for montering av ladeluftkjøler og O-ringer for ca. 2500,- (orginale)

 

Eureka skrev for 12 timer siden:

Tror det ligger en god forklaring på det her en plass. Noen som gidder å søke og linke inn ?  

 

Tror ikke det ligger noen god forklaring på dette, jeg fikk veldig god veiledning fra mitt lokale VP-verksted (da de ikke hadde tid til å ta jobben). Tenkte egentlig å lage en beskrivelse men det rant bort i all skruinga....

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev On 18.8.2017 at 23.10:

Tror det ligger en god forklaring på det her en plass. Noen som gidder å søke og linke inn ? 

 

Alle oringer kosta skjorta. Og så var det jo 3 vekslere som skulle demonteres, og en del annet tjafs som måtte av for å komme til... 

 

.... totalregninga kom på 41tusen på en dårlig utført jobb hvor mye måtte ettergås. 

 

Her ligger det noen bilder av hvordan jeg rengjorde systemet hos meg og hvordan CIP-systemet var tilkoplet undere renseprosessen. 

Link to post
Share on other sites

Jag bytte precis kylvätska (som del i motorservicen) i mina D4-260 motorer från grön till gul glykol.

 

i samband med detta kördes ett rengöringsprogram av volvo penta, ngn typ av pulver som de hällde i.

 

Före bytet gick bägge motorerna varmt vid varvtal över 3200 rpm. Nu är de aldrig över 85grader även på fullgas.

 

som referens kostade detta 4 arbetstimmar för bägge maskinerna totalt. Värmeväxlarna behövde inte skruvas med alls.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...