Jump to content

Så var årets tyveri i boks....


nomen

Recommended Posts

Kom ned til båten idag blid og fornøyd, bare for å oppdage at noen har stjålet den smikk fulle, nye og strøkne Yamaha bensintanken min???

 

Havna er bevoktet, men til ingen nytte der altså.

 

Jeg blir så jævlig forbanna på slike idioter,  jaggu godt jeg ikke vet hvem det er...

 

 

En fattig trøst er vel at påhengeren fortsatt var der, men jeg føler meg ikke trygg på at den får stå ifred, nå som noen idioter er klar over at det er en slik "lekkerbisken" der.

 

Det er mistanke til en som faktisk har båten sin i havna, og han har drevbåt.

Om jeg hadde blitt sikker på at det er han, kan det hende drevbelgen hans løsner ??

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Sånt er dritt når det skjer. Men ofte er det typer som har røkt tivoli-tobakk eller sterkere som har kommet sjøveien i noe annet de har stålet som tar tanker, fiskeutstyr eller hammere i havner som har vakthold. Snakker av egenerfaring. Etter vi fikk organisert vakthold er det kun roende dop-huer som stjeler ting i havna. Heldigvis ligger vi slik til at det er ikke mange som gidder ro såpass...

Men, når bensintanker forsvinner ofte, er det jo alltids et triks å ha en tank med bensin-sukkerblanding lett tilgjengelig:wink:... 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det var kjipt! Skjønner frustrasjonen og sinnet.

 

Jeg har ofte lurt på hvordan det stjeles i havner og om de kommer langs brygga eller sjøveien. Så langt har vi vært heldige,

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

jau, slikt er ergerlig. Eg har blitt fråstole bensin sjølv, og den tjuven fekk angra. Eg hadde på den tida ein av dei første firtakter påhengar, den var for tung for tjuven til å få med seg, men som sagt bensinen. Tjuven hadde den freidighet å fortelja meg at der ikkje var olje i bensinen, so no skulle eg få betala ein svær reparasjonskostnad. Etter eindel -- heiter det diskusjon eller krangling?:discuss: -- kom vi fram til at om eg fekk bensinkanna tilbake, so skulle han få sleppa juling.:saint:

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev for 10 timer siden:

Tjuven hadde den freidighet å fortelja meg at der ikkje var olje i bensinen, so no skulle eg få betala ein svær reparasjonskostnad. 

:giggle::giggle::giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Mulig en vandrehistorie, men det sies at tyver som har blitt utsatt for å stjele "preparert" drivstoff har tatt hevn med å forurense drivstoffet i båten det ble stjålet fra.

 

Off topic, men en litt mer vitenskapelig video om hva som skjer i en gressklipper-motor etter kjøring med sukker.

På kort sikt ingen problemer, men muligens på lang sikt. Er synlig at motoren har forbrent sukker.

 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev for 11 timer siden:

jau, slikt er ergerlig. Eg har blitt fråstole bensin sjølv, og den tjuven fekk angra. Eg hadde på den tida ein av dei første firtakter påhengar, den var for tung for tjuven til å få med seg, men som sagt bensinen. Tjuven hadde den freidighet å fortelja meg at der ikkje var olje i bensinen, so no skulle eg få betala ein svær reparasjonskostnad. Etter eindel -- heiter det diskusjon eller krangling?:discuss: -- kom vi fram til at om eg fekk bensinkanna tilbake, so skulle han få sleppa juling.:saint:

 

Du er for snill... grisebank er det som å til...

Link to post
Share on other sites

For en del år siden i havna hjemme, ble en tatt på fersken og hoppet i sjøen i den tro at  han skulle unnslippe.

 

Han ble imidlertid "gjetet" rundt i havnebassenget med jolle, årer og tråkking på fingre hvis han forsøkte å komme opp. 

Politiet var varslet,og etter en time kom de og løftet en veldig kald tyv opp av vannet. 

 

Tyven truet med anmeldelser, men man høre aldri noe mer hverken fra tyv, eller politi.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Trond C skrev 15 minutes ago:

Er det verdien av ca. 25 liter bensin og en bærbar plasttank det dreier seg om ?

Nei, det er snakk om mye mer enn det...

 

 

Der er kjedelig, når man kommer ned til båten sent på fredagen etter i ha jobbet hele uken, og ser frem til å kose seg på vannet i helgen med bl.a kjøre ungene i fun ring.

 

For å oppdage at noen har stjålet bensintanken. 

Ungene blir skuffet, kjærringa blir engstelig for at de har vært ombord og griset til, og jeg må ut på leting etter ny tank.

 

Så totalt sett, er ikke de 1200,- kronene for ny tank og bensin det værste, men at ikke folk kan la andres ting være ifred!

Skjønner?

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

@Pinkvin 

Ja, og like overrasket blir du hver gang eller?

 

Jeg hadde aldri gitt noen juling for å stjele bensintanken min, men "noen" idioter skjønner ikke noe annet språk.

 

De har vært inn og ut av instiusjoner og fengsel "hele live" og klarer bare ikke å slutte med å drive faenskap.

 

Ja, bare kom med regla om at det er synd på de og systemet har sviktet o.s.v, men noen ganger er det enkle det beste.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 9 timer siden:

 

Du er for snill... grisebank er det som å til...

Tja - men set no grisebank - med eit uvisst utfall om kven som hadde fått mest juling - set det opp mot å få tilbake ein riktignok tom bensintank, som var motoren sin originaltank, med slange som hadde kobling som passa rett på motoren, mitt valg var å få tanken tilbake.

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 2 timer siden:

Av ren nysgjerrighet: Syns du det var ok at vedkommende tok dette siden det bare var ca 25 liter bensin og en tank?

 

 

Nei, det er selvsagt ikke ok. Jeg forstår forbannelsen og irritasjonen når man skal bruke båten som forklart. Har selv et ganske eksplosivt lynne, men nesten alltid bare i kjeften. Dog er dette tyveriet en liten ting, som ofte hender, og som man bare får komme seg forbi. Sånn er livet, på en måte :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvis en ikke skjønner at det å utøve vold mot et menneske er langt mer alvorlig enn å stjele bensin så er det på alle plan meningsløst å drøfte videre. 

 

En annen sak er jo om det er til fordel for forumet at det ligger åpent ute at enkelte båtfolk driver med ulovlig oppfordring til både selvtekt og vold mot andre personer. 

---

Skjønner godt at folk ergrer seg og blir irriterte når sånt skjer og skriver om det på forumet. Men derfra til å, på åpnet forum, oppfordre til vold mot andre er drøyt, veldig drøyt. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Det enkleste er ofte det beste ..

 

Av og til er grisebank på sin plass Pinkvin..

 

Slutt og moralisere for det om ikke slik jævelskap ikke har rammet deg ennå..

 

Er ikke jeg som moraliserer her, det er jo dere som vil levere straff uten lov og dom som er moralens villfarne voktere her.

 

Altså, hvordan er det med gangsynet når du deler ut grisebank til noen som rappet bensin og samtidig kaller andre for moralister? Seriøst.. du er ufrivillig komisk. 

---

Jeg har blitt rammet av mye rart, også tyverier av langt mer enn en tank bensin. Men i motsetning til selvlekterne som oppfordrer til vold så vet jeg at vold mot andre er en langt mer alvorlig forbrytelse enn simpelt tyveri. Ikke bare ifht straff men også rent menneskelig på alle plan. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
nomen skrev for 7 timer siden:

@Pinkvin 

Ja, og like overrasket blir du hver gang eller?

 

Jeg hadde aldri gitt noen juling for å stjele bensintanken min, men "noen" idioter skjønner ikke noe annet språk.

 

De har vært inn og ut av instiusjoner og fengsel "hele live" og klarer bare ikke å slutte med å drive faenskap.

 

Ja, bare kom med regla om at det er synd på de og systemet har sviktet o.s.v, men noen ganger er det enkle det beste.

 

 

Jeg har jobbet med flere av "disse" i en årrekke. Ofte er de i en kombinasjon av rusbruk, psykisk syke og skakkjørte av livet de har levd på mange måter. 

 

Og for å si det sånn, det er ikke uten grunn politiet får god og grundig opplæring i å håndtere en del av disse. Noen av de jeg har jobbet med, og jobber med pr. nå er forsåvidt ikke noen trussel for noen, men overraskende mange ville jeg definitivt ikke løftet noen knyttneve mot.  Tiden hvor de fleste var radmagre heroinvrak med knekk i knærne er forbi for lenge siden. Mange av de jeg jobber med nå er skadd etter intens trening og bruk av anabole i sen ungdom, kombinert med psykisk syke og gjerne sentralstimulerende midler. Legg til lang "gateerfaring", inn og ut av fengsel etter mange dommer og tøffe liv, manglende evne til empati, kort lunte, psykisk ustabile. Ganske mange er veltrente både innen styrke og div. kampsporter. Svære, sterke ustabile menn som har utøvd vold mange ganger før og sonet mange ganger uten et snev av anger. 

 

Det er litt skremmende å se tastaturtøffe halvgamle menn love ut grisebank. Om man ikke vet hvem man har med å gjøre så er det ikke gitt at en kommer fra det med helsa eller livet i behold om en ypper på feil person. Mange av de jeg har jobbet med og jobber med er de siste årene er de siste en ville løfte knyttneven mot. Dette er folk jeg kjenner veldig godt etter mange timers samtaler og full gjennomgang av "livet deres" og dokumentasjon fra barndom og frem til de sitter på samtalerommet sammen med meg. 

 

Drit i "systemet", hvem som har skyld i hva osv, mange av disse er folk en rett og slett bare skal holde seg langt unna, for sitt eget beste, for ens familie sitt beste osv. 

 

Så enkelt er det. Noen ganger er det enkleste det beste, å holde seg langt unna. 

---

Til slutt, et paradoks: 

 

Når vi snakker gjennom voldsepisoder så er forklaringen nesten uten unntak at en mener at den andre fikk akkurat som fortjent. Faktisk så var det på tide at drittsekken fikk ordentlig grisebank. Det var fullt fortjent og han burde fått det for lenge siden. For han skjønner jo ikke noe annet språk. 

 

Tygg litt på den. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg velger å tro at når noen foreslår grisebank og lignende har de det mer i kjeften enn at de virkelig vil gå til  håndgripeligheter. Synes derfor at det blir unødvendig å moralisere over slikt. De fleste av oss sier vel ofte ting vi ikke mener helt bokstavelig . .?

 

Men å hive dritten i vannet ... oops, der glapp det visst for meg også . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 9 timer siden:

 

Mange av de jeg jobber med nå er skadd etter intens trening og bruk av anabole i sen ungdom, kombinert med psykisk syke og gjerne sentralstimulerende midler. Legg til lang "gateerfaring", inn og ut av fengsel etter mange dommer og tøffe liv, manglende evne til empati, kort lunte, psykisk ustabile. Ganske mange er veltrente både innen styrke og div. kampsporter. Svære, sterke ustabile menn som har utøvd vold mange ganger før og sonet mange ganger uten et snev av anger.....

Som sagt, jeg hadde aldri banket noen for å stjele bensintaken min.

 

Men det du sier her, er akkurat det jeg mener. ..disse "gutta" her skjønner ikke annet språk en vold. Det er "way of buinsness" for de.

Så kan de være at man hadde gått på en real smell, hvis man hadde begitt seg ut på håndgemeng med disse. Det bør man da absolutt ha i tankene, hvis ikke man er så feig at man bare legger seg ut med de man vet at man greier å banke opp.

 

Uansett, disse uttalelser om å gi noen grisebank, er nok mest i kjeften og en uttrykksform. Selv om jeg tror det hadde hjulet. 

 

Dette er hardbarka karer, de tåler å få juling. Det er vel ikke snakk om å fly på en 16-åring som i ett svakt øyeblikk så sitt snitt til å rappe til seg en bensinskvett.

 

----------------------------------------------------------------

 

Så da er vi der igjen da, lovlydige borgere som jobber og betaler sin skatt, må bare ganske enkelt finne seg i å bli frastjålet bensinkanner, båtmotorer, sykler og mobiler.

At noe bryter seg inn hos deg midt på dag/natten, må man også snart forvente.

 

De har det jo ikke lett disse folka, har tatt noen feil valg må vite. Straffe de nytter ikke, behandle de koster for mye, eller nytter ikke. Grisebank er ikke lov, det er det bare de som skal gjøre.

 

Uansett, jeg kjøper ny tank og bensin i morgen og låser det fast,  så får vi se hvor lenge det får stå denne gangen.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 9 timer siden:

 

Jeg har jobbet med flere av "disse" i en årrekke. Ofte er de i en kombinasjon av rusbruk, psykisk syke og skakkjørte av livet de har levd på mange måter. 

 

 

 

Nettopp dette gir ditt patetiske ståsted, at alle lovlydige skal finne seg i hva som helst..

 

Er redd tidene er i forandring Pinkvin, folk er lei av den gamle plata om igjen og om igjen..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...