WithVital Startet 18.August.2017 Del på Facebook Startet 18.August.2017 (redigert) Hei! Jeg kom over noe rustfrie firkantrør som er sveiset til et "understell" brukt i industri (medisinproduksjon). Selger var ikke sikker på hva slags stål det var, men det er enten rustfritt (304 / A2) eller syrefast (316 / A4). Finnes en "enkel" hjemmetest som kan si meg noe om hva slags stål jeg har? Tenker å bruke noe til å forsterke et akterspeil, og vil ikke montere 304 / A2 permanent. Understellet ble lagd på fabrikkens eget verksted, men fabrikken finnes ikke lenger. Hjulene på understellet er ikke merket, men festemutterene til hjulene er merket A2. Noen stalltips? Redigert 18.August.2017 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 skjær en bit og legg i saltvann...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WithVital Svart 18.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2017 (redigert) ivar skrev 15 minutes ago: skjær en bit og legg i saltvann...? Hei Ivar :) Hvor lenge før jeg evt. kan si noe? Ruster A2 fort? -og tror du det funker å bruke ferskvann med salt i? (skal google litt altså... -bare spør i tilfelle du vet : ) Redigert 18.August.2017 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Inter 9000 Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 A2 er magnetisk. A4 er ikke magnetisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WithVital Svart 18.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2017 Inter 9000 skrev 3 minutes ago: A2 er magnetisk. A4 er ikke magnetisk. Wohoo! -tusen takk, jeg løper avgårde med en magnet :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
morgull Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Hei. En lett måte å sjekke det på er å bruke en magnet. Syrefast stål er ikke magnetisk, men det er rustfritt stål. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
morgull Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Der var jeg litt sent ute med svaret ser jeg.. ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WithVital Svart 18.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2017 Takk Inter og Morgull! Ingen magnetisme og spore, og omsider dukker det opp minner om at dette strengt tatt var noe jeg en gang visste. Hva skal jeg vel med hjerneceller når jeg har baatplassen :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 bare vær klar over at 304 bearbeidet med kaldforming (som sveiste hulprofiler) eller maskinert med sløve skjær genererer magnestisme, er du trenet kjenner du at den er svak med en magnet men ha det i bakhodet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WithVital Svart 18.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2017 dieselfan skrev 3 minutes ago: bare vær klar over at 304 bearbeidet med kaldforming (som sveiste hulprofiler) eller maskinert med sløve skjær genererer magnestisme, er du trenet kjenner du at den er svak med en magnet men ha det i bakhodet Takk! Metallet i hjulene på understellet var slik svakt magnetisk. Typisk kaldformede profilting :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 (redigert) Om du sveiser TIG så er det greit å være klar over fenomenet om du kapper med sløv bladsag feks... og opplever flammevandring (lysbuen hopper frem og tilbake mellom del a og b mens du river deg i håret...) Tynnveggede profiler som du sveiser med 1.6/3.2mm wolfram med lang spiss er mest utsatt etter min erfaring. Redigert 18.August.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Det finnes test væsker å få kjøpt. Ikke plagsomt billig. Har du en bit 304 og bit 316 så dryppes et par/tre dråper på begge. Etter ca 10 minutter vil 304 se ut som før mens 316 vil anta en brun/beige/stygg farve Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sopmeister Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Det vore även oproffisgt av tillverkaren att blanda 304 och 316. Är hjulen märkta A2 bör hela konstruktionen vara i samma kvalite. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Det med magnetisme er pølserør. AISI 300-serien er austenitt. Og austenitt er pr. def. umagnetisk. Så om man har et blankt stål som er magnetisk, selv det minste magnetisk, så er det verken AISI 302, 304, 316 eller noe annen i 300-serien. Jeg skal ikke uttale meg om væsketesten, for den kjenner jeg ikke. Men om en væske for eksempel kan reagere på, la oss si, 2 % molybden så er det greit. Da funker det. Ellers finnes det nå hendige små apparater som tar spektralanalyse på plassen. Prisen kjenner jeg ikke, kostet masse for 10 år siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WithVital Svart 19.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2017 (redigert) Pølserør vil jeg ihvertfall ikke montere permanent i akterspeilet. Ser ut som om jeg må skaffe meg litt saltvann og legge litt spon fra stålet i for å være sikker med mindre jeg vil betale dyrt? Men helt pølse ser det ikke ut til at det er? Noen tanker om denne testen? Redigert 19.August.2017 av WithVital fant en youtube-video... (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Ja, stålet har blitt dratt ut av spec. For mye varme, for langsom avkjøling. Dette er noe alle metallurger kjenner til. Jeg har 250 skruer fra Biltema i A2. Ikke en eneste reagerer på magnet. Det du refererer til har ingen verdi som materialtest i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 D var godt du skreiv Hulda. Vi bruker stålbolter som sikring for å hindre at solenoider brenner seg når vi har de avkoblet ventilen. Da må vi har svart stål og ikke rustfritt. Siden rustfritt ikke er magnetisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Ferittisk (400-serien) er magnetisk, eks. Duplex. Ca. 50/50 austrnitt/feritt. Kommer når stålet blir varmet til ca. 1000 grader og så sjokkjølt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Hva heter de helt vanlige boltene en mekaniker vil kalle svartstål? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 dvs "ikke rustfrie" ? disse finnes jo i flere styrkeklasser - og da også legeringer...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Ja eg vet igrunn veldig lite om dette. De bruker hovedsaklig to typer. 316 og det de kaller svartstål. Brukes på flenser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WithVital Svart 19.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2017 (redigert) Hulda skrev 1 time siden: Ja, stålet har blitt dratt ut av spec. For mye varme, for langsom avkjøling. Dette er noe alle metallurger kjenner til. Jeg har 250 skruer fra Biltema i A2. Ikke en eneste reagerer på magnet. Det du refererer til har ingen verdi som materialtest i denne sammenhengen. Takk Hulda :) Tenkte det kunne være noe slikt, -og så er det ikke mye info om den magneten som blir brukt. Da er jeg tilbake til å file av litt spon og spraye med saltvann for å være sikker? Ser noen nettforum (http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=287424) mener jeg kan se resultat allerede etter timer - dager, så det kan jeg koste på meg. Takk alle som har tatt seg tid til å svare :) Redigert 19.August.2017 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Akkurat nå må jeg si at jeg angrer på at jeg forsøkte å hjelpe deg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WithVital Svart 19.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2017 (redigert) dieselfan skrev 13 minutes ago: Akkurat nå må jeg si at jeg angrer på at jeg forsøkte å hjelpe deg Uff da? Er det noe jeg misforstår? Håper ikke jeg har klart å fornærme noen med min inkompetanse mht metallurgi :/ Jeg har ikke noen god magnet som kan si meg med sikkerhet om stålet mitt er bittelitt magnetisk eller ikke, men en vanlig kjøleskapsmagnet fester ikke til firkantrørene. Den fester til en del av hjulene. Og omtrent på samme måte til mutterene som er merket A2. Så vidt jeg forstår er ingen av AISI 300-stålene magnetiske, men kan bli det hvis det er bearbeidet. Det at det ikke er magnetisk er ingen garanti for at det er 316, så jeg må forsikre meg ved å bruke "saltvann" eller en annen "syretest". Beklager hvis jeg fortsatt har misforstått noe. Ikke meningen å smitte folk med rotet mitt :) -og jeg er faktisk veldig glad for at folk hjelper uansett om det er rett eller feil osv. For alt jeg vet er metallet mitt rent gull eloksert med titan vha termittdiffusjon ;) Redigert 19.August.2017 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WithVital Svart 19.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2017 Ser av en PDF (http://www.sherex.com/pdf/dw_whitepages.pdf) at det kanskje ikke heller holder å teste med saltvann / at det er bedre å teste med klorid-basert vaskemiddel (klorid farger ikke 316 og A2 kan tåle saltvann veldig godt?). Tenker også at jeg kan være uheldig å tulle til egenskapene i metallet i filing eller kapping. Jeg får sette hele rammen i et kar med saltvann og evt surre en fille med kloridbasert vaskemiddel et sted. Kanskje sette en kontrolltest med kjent A4 og A2 i samme "riggen" samtidig for å ha en referanse. Blir jeg noe klokere, skal jeg poste bilder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.