Jump to content

Noen som kjenner til test for å identifisere syrefast vs rustfritt stål?


WithVital

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg kom over noe rustfrie firkantrør som er sveiset til et "understell" brukt i industri (medisinproduksjon). Selger var ikke sikker på hva slags stål det var, men det er enten rustfritt (304 / A2) eller syrefast (316 / A4). Finnes en "enkel" hjemmetest som kan si meg noe om hva slags stål jeg har? Tenker å bruke noe til å forsterke et akterspeil, og vil ikke montere 304 / A2 permanent.

 

Understellet ble lagd på fabrikkens eget verksted, men fabrikken finnes ikke lenger. Hjulene på understellet er ikke merket, men festemutterene til hjulene er merket A2.

 

Noen stalltips?

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 3 minutes ago:

bare vær klar over at 304 bearbeidet med kaldforming (som sveiste hulprofiler) eller maskinert med sløve skjær genererer magnestisme, er du trenet kjenner du at den er svak med en magnet men ha det i bakhodet :thumbsup:

Takk! Metallet i hjulene på understellet var slik svakt magnetisk. Typisk kaldformede profilting :)

 

Link to post
Share on other sites

Om du sveiser TIG så er det greit å være klar over fenomenet om du kapper med sløv bladsag feks... og opplever flammevandring

(lysbuen hopper frem og tilbake mellom del a og b mens du river deg i håret...)

Tynnveggede profiler som du sveiser med 1.6/3.2mm wolfram med lang spiss er mest utsatt etter min erfaring.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det med magnetisme er pølserør. AISI 300-serien er austenitt. Og austenitt er pr. def. umagnetisk. Så om man har et blankt stål som er magnetisk, selv det minste magnetisk, så er det verken AISI 302, 304, 316 eller noe annen i 300-serien. 

 

Jeg skal ikke uttale meg om væsketesten, for den kjenner jeg ikke. Men om en væske for eksempel kan reagere på, la oss si, 2 % molybden så er det greit. Da funker det. Ellers finnes det nå hendige små apparater som tar spektralanalyse på plassen. Prisen kjenner jeg ikke, kostet masse for 10 år siden.

 

Link to post
Share on other sites

Pølserør vil jeg ihvertfall ikke montere permanent i akterspeilet. Ser ut som om jeg må skaffe meg litt saltvann og legge litt spon fra stålet i for å være sikker med mindre jeg vil betale dyrt?

 

Men helt pølse ser det ikke ut til at det er? Noen tanker om denne testen?

 

Redigert av WithVital
fant en youtube-video... (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Ja, stålet har blitt dratt ut av spec. For mye varme, for langsom avkjøling. Dette er noe alle metallurger kjenner til. Jeg har 250 skruer fra Biltema i A2. Ikke en eneste reagerer på magnet. Det du refererer til har ingen verdi som materialtest i denne sammenhengen.

 

Takk Hulda :) Tenkte det kunne være noe slikt, -og så er det ikke mye info om den magneten som blir brukt.

Da er jeg tilbake til å file av litt spon og spraye med saltvann for å være sikker? Ser noen nettforum (http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=287424) mener jeg kan se resultat allerede etter timer - dager, så det kan jeg koste på meg. 

Takk alle som har tatt seg tid til å svare :)

 

 

 

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 13 minutes ago:

Akkurat nå må jeg si at jeg angrer på at jeg forsøkte å hjelpe deg

 

Uff da? Er det noe jeg misforstår? Håper ikke jeg har klart å fornærme noen med min inkompetanse mht metallurgi :/

 

Jeg har ikke noen god magnet som kan si meg med sikkerhet om stålet mitt er bittelitt magnetisk eller ikke, men en vanlig kjøleskapsmagnet fester ikke til firkantrørene. Den fester til en del av hjulene. Og omtrent på samme måte til mutterene som er merket A2.

Så vidt jeg forstår er ingen av AISI 300-stålene magnetiske, men kan bli det hvis det er bearbeidet. Det at det ikke er magnetisk er ingen garanti for at det er 316, så jeg må forsikre meg ved å bruke "saltvann" eller en annen "syretest".

 

Beklager hvis jeg fortsatt har misforstått noe. Ikke meningen å smitte folk med rotet mitt :) -og jeg er faktisk veldig glad for at folk hjelper uansett om det er rett eller feil osv. For alt jeg vet er metallet mitt rent gull eloksert med titan vha termittdiffusjon ;)

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser av en PDF (http://www.sherex.com/pdf/dw_whitepages.pdf) at det kanskje ikke heller holder å teste med saltvann / at det er bedre å teste med klorid-basert vaskemiddel (klorid farger ikke 316 og A2 kan tåle saltvann veldig godt?). Tenker også at jeg kan være uheldig å tulle til egenskapene i metallet i filing eller kapping.

Jeg får sette hele rammen i et kar med saltvann og evt surre en fille med kloridbasert vaskemiddel et sted. Kanskje sette en kontrolltest med kjent A4 og A2 i samme "riggen" samtidig for å ha en referanse. Blir jeg noe klokere, skal jeg poste bilder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...