Jump to content

Samsung nettbrett som erstatning for Kartplotter?


Campingcruisern

Recommended Posts

Vi lurer på å etter hvert skaffe oss en kartplotter, men dette koster jo en del. Iallfall hvis man skal ha litt størrelse på skjermen.Vi har dog to litt eldre Samsung nettbrett liggende, som allikevel ikke brukes til noe. Det er ett Samsung Galaxy Note 8.0 og ett Samsung Galaxy Tab 2 (10¨) . Det jeg lurer på om det er mulig å laste ned noen apper og bruke en av disse som kartplotter? Hva trenger man i så tilfelle for å få disse til å virke greit som kartplotter?

Er det mange av dere som bruker nettbrett med app/kart i stedet for kartplotter?

Vi har for øvrig handlet inn ett Sjøkart på papir over nærområdet som det er aktuelt å bruke i tillegg til kartplotter

Redigert av Askeladden3050
Redigert nederste linje da det kunne oppfattes som om vi hadde kjøpt digitalt kart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte en Asus Zen PAD i sommer med Embark software. Funket ca 95% bra under kjøring og 99% til,planlegging av rute.

 

om hikkingen skyldes appen eller nettbrettet er ukjent.

 

Prøvde en litt eldre Samsung PAD først men den kunne ikke kjøre Embark pga for gammel android versjon som ikke gikk på Embark og hardware som ikke klarte å kjøre på nyere android.

 

Jeg oppdaget raskt at nettbrettet trengte å stå tilkoblet USB lader hele tiden pga strømforbruk osv da det måtte ha mye lys på skjermen for å kunne være lesbart i sol på dagtid.

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Askeladden3050 said:

Må man være koblet til internett for at dette skal funke?  Er det noen spesielle funksjoner på ett nettbrett som kreves for at ett nettbrett skal fungere som kartplotter?

 

Nei, trenger ikke internett. Ellers trengs bare GPS ja, men det er vel innebygget i nesten alle Samsung-brett tror jeg?

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg har brukt Galaxy Tab 2 (7") med Navionics ombord i båt endel. Funker helt greit. Last ned de kartene du trenger for offline-bruk hjemme. Tab'en har innebygd GPS så da har du det du trenger. Men det krever - som nevnt tidligere her - at du har Tab'en kontinuerlig koblet mot strøm. Det gjør du enklest ved å skaffe deg en sigarett-tennerkontakt-til-USB kobling. Det får du kjøpt overalt (Clas Ohlsson, Biltema, Narvesen, bensinstasjoner etc). Det er også en fordel om du monterer Tab'en fast. Slikt finnes også nærmest overalt i butikkene.

 

Gudd løkk !

 

BjornK

 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Vet ikke hva den heter, men den ligner på denne : 

 

https://www.mytrendyphone.no/shop/arkon-tab-cm117-tablet-127711p.html

 

Mitt "kit" hadde også skruefeste i tillegg til sugekopp og et ekstra kulehode så jeg kunne bøye armen i den vinkelen jeg ønsket. Bare å Google, så finner du nøyaktig det som passer for deg og din båt.

 

Det ser litt lealaust ut, men fester du det riktig, så fungerer det bra.

 

Fordelen er at du kan fjerne Tab'en enkelt nå du drar fra båten, og tilsvarende feste den enkelt når du skal bruke den.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har et brett fra Samsung med GPS som jeg har kjørt et par år. Det går bra med OpenCPN. Og det går nokså elendig med Isailor. Når vi er ute og seiler, ligger brettet kun som backup om noe skulle skje med PC eller Garmin. Personlig finner jeg de to sistnevnte som en bedre navigasjonsløsning.

Link to post
Share on other sites

Askeladden3050 skrev for 18 timer siden:

 

Hva slags holder bruker du på nettbrettet i båten?

 

Kjøpte en sånn. Funker bra.

 

http://www.ebay.com/itm/360-Rotate-Windscreen-Car-Suction-Mount-Holder-8-To-11-for-Tablet-and-iPad-/302200721942?var=&hash=item465c911216

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Når man laster ned kart fra Navionics , kan det kartet kun brukes på en enhet? Hvis jeg skal ha i reservere på ett annet nettbrett så må jeg kjøpe en lisens til?

Og hvordan er det med opencpn? Der kunne man vel ha en reserve-enhet? Må de være samme type? Begge på Windows for eksempel, eller kan en være på Windows og en på android?

Link to post
Share on other sites

 

Jeg benytter Navionics både på Tab'en og på mobilen - begge Samsung. Ligger blant "Mine programmer" på Google Play. Bare å installere og hente kart. Vet ikke om det er begrensninger på antall enheter det kan installeres på, for meg har det holdt med 2 stk.

Opencpn kan jeg ikke uttale meg om.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...