Jump to content

hvordan selge krabbe?


Grønnskollingan

Recommended Posts

Hei, har nå drevet med selging av krabbe i sommerferien og enda så holder jeg på. Har satt opp et skilt i veikanten der det står "Krabbe (telefonummer)", men det er sjeldent noen ringer for å si det sånn, derfor prøvde jeg og selge kokt krabbe, men det funket ikke bedre. Er det noen som har noen tips om hva jeg bør gjøre for å selge mer krabbe? Skal jeg sette skiltet lengre borte der det kjører mer biler? lage større skilt, det er ca. en meter langt og 15cm bredt. Hadde vært supert om noen kunne komt med noen tips. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Å sette skiltet der flere biler kjører,  vil vel være nr1.

 

Annonse i lokalavis, og eller facebook bør også funke.

 

Et litt mer sofistikert skilt burde også på plass.

Du burde også få deg Vipps på mobilen,  og informere tydelig om det på skiltet. Det er ikke mange som kjører rundt med kontanter nå lengere.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsa, og vet at man må søke for at salg av krabbe skal være lovlig. Skal søke senere hvis jeg er gammel nok. Vet noen hva jeg skal gjøre når jeg ikke får solgt all den kokte krabben jeg har, for det hente i helga at jeg hadde 15krabber igjen, og jeg og familien greier ikke å spise så mye. ?

Redigert av Knut Idsø Lie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 10 minutes ago:

Eller du kan rense de, fylle opp krabbeskallene og fryse de.

 

Enig, frys det ned..

 

Om det er forbudt å selge langs veien slik Ask sier vet jeg ikke..

Men her vest er det slike skilt ved veiene overalt ute i øyene, så det er i så fall mange lovbrytere..

 

Tips til Knut Idstø, hør med innehaver av en bensinstasjon i nærheten av deg, om du får stå der..

 

Men du bør ha mer en 15 krabber tilgjengelig :wink:

Link to post
Share on other sites

Her har nok Ask helt rett.

 

Som fritidsfisker kan man omsette for inntil 50 000,- kroner, men alt salg av fisk og skalldyr skal skje gjennom godkjent salgslag, noe annet er ulovlig.

Du kan fritt melde deg inn i Rogalands Fiskesalgslag, så får du også levert fangsten uten å behøve å selge den selv langs veien.

Jeg antar at du da enten kan levere direkte til steder som Fisketorget Stavanger AS, eller at du kan få tillatelse for kaisalg eller lignende fra salgslaget ditt.

 

Fisketorget Stavanger AS er så vidt jeg kan se også registrert som godkjent kjøper hos Fiskeridirektoratet, slik at de kan nok også ta i mot fangsten din og videreselge den uten at du trenger å være medlem i salgslag. Du kan jo høre med de.

 

http://www.rogfisk.no/delfi/

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå saktens gått rundt med trillebår fullastet med både makrell og sild og solgt på dørene i tidlig ungdom (med ei spraykanne med saltvann i baklomma for å sprøyte over slik at fisken ikke tørket ut:giggle:).

 

Nå i dag er det nok ikke så dumt å kontakte fiskesalgslaget, Fisketorget eller gjerne Vassøy Krabbe(?), så har du alt på det rene. Selv om det nesten er på kanten at arbeidsomme ungdommer ikke kan få selge fritt slik man gjorde før i tiden, tidene har vel gjerne forandret seg, gjerne ikke til det bedre på akkurat det feltet. 

 

En annen fordel med å kontakte fiskesalgslaget (eller andre proffe) er at du kan få informasjon om hvordan du bør behandle og oppbevare krabben skikkelig. Så slipper du risikere at folk blir syke, hvis krabben har blitt behandlet feil. Får du gjort ting etter loven kan du også begynne å fiske mer aktivt, hvis du er interessert, og dermed tjene mer penger på hobbyen:wink: Kanskje en lokal butikk er interessert i å ta mot fersk krabbe?

Link to post
Share on other sites

Hva med å ha krabbene levende i en samleteine, og selge på bestilling. 

 

Da slipper du å kaste god mat, de du ikke får solgt, slipper du fri.

 

 

@Fjordland:

Det er nok maaaaange år siden 10 kr krabben ble annset som god betaling?

 

Må jo selge 2-3 krabber til den prisen idag for å få råd til en is?

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Så nettop noen som solgte krabber i Lillesand til 10 kroner per stykk. Annonsert gjennom Facebook. Sikkert ulovlig, men alternativet er vel å kjøpe krabber fra en "fiskeskøyte" i havna, krabber som har kommet per kjølebil fra Vestlandet og kokt ombord av en rørlegger som har tatt permisjon fra sin rørleggergjerning for å leke fisker i juli måned og flå en masse dumme turister (båtfolk) til ågerpris. Ja, ja, verden vil bedras.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

1. ingenting, men virker bare litt komisk og lokalbefolkningen flirer av det hele

2. vet ikke

3. ingenting, eget valg den prisen ja, også å kjøpe

4. vanskelig å føle seg lurt når man ikke har kjøpt, krabber peller vi selv.

 

Flere spørsmål?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg snakket med en som jobber i salgslaget i Rogaland, og i følge han trodde han at man må være 15 år gammel for å melde oss inn på fiskerlaget, og det er da man får lov til å levere krabbe, og selge privat. Tror også at man får bruke flere teiner. Jobber man da en hel sommerferie hver da, tror jeg man kan tjene noen tusener. Hvis man melder oss inn på A-linjen kan man tjene opp til 360 000kr i året og A-linjen er mer en sidejobb og B-linjen er å ha fisking som levebrød.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...