Jump to content

Instrumenter på nyoverhalt Volvo Penta Ad31 fungerer ikke


bellen

Recommended Posts

Har nettopp overhalt en Ad31p-a som har stått i mange år og stemplene sto fast. Fekk endelig fyrt den opp i dag, men instrumentene for spenning, oljetrykk og temperatur fungerte ikke. For øvrig så måtte jeg også koble bort plussledningen på dynamoen før oppstart på grunn av at den begynte å ryke når batteriet ble tilkoblet, så det eneste som fungerte på panelet var lysene. Skal feilsøke på dette i morgen, men jeg lurte på om noen har en ide om hva som gjør at instrumentene ikke fungerer. Kan det ha sammenheng med at jeg måtte koble bort dynamoen?

Link to post
Share on other sites

At tilkobling av dynamo medfører varmgang er jo et stort nok problem i seg selv og regner med du prøver og finne ut av det. Men det var ikke det du spurte om så det lar jeg ligge.

Hvis motoren har originalt el-opplegg så er det litt rart at du fikk start på normal måte i det hele tatt. Nøkkelen får nemlig + fra dynamoens B+kontakt og skulle derfor ikke virke når du koblet denne i fra på dynamo. Da må du ha fjernet kablene fra B+ kontakten, men skjøtet dem sammen igjen utenfor dynamoen, eller du har skillediode montert som medfører at denne omkoblingen allerede er gjort, eller du startet motoren på annet vis (tjuvkobling) Vet ikke hvilke av de tre mulighetene du benyttet. Hvis du startet med tjuvkobling kan det være hovedsikring i den sorte boksen på motor som har koblet ut.

Instrumentene får altså + fra nøkkelen og hvis motor starter har du + frem til nøkkel. Fra nøkkel går det + ledning til ett av instrumentene, husker ikke hvilket, og derfra videre til de andre instrumentene. De har altså samme + tilkobling. De har også felles minustilkobling og denne kommer fra dynamoens minuskontakt. Men etter det jeg forstår har du ikke koblet denne fra. Likevel ville jeg startet med den hvis du har strøm til nøkkel og sikringen er hel. Hvis stopprele og gløderele funker så er minuskontakt på dynamo ok da disse releene også får minus fra denne kontakten. Da er bruddet lenger oppe i strekket.

Det er jo enkelt og sjekke om det er brudd i minus ved å strekke en lang ledning fra batteri minuspol og opp på baksiden på et av instrumentenes minuskobling. Virker det da så vet hvor du skal lete etter bruddet.

 

Nå er det vel heller ingen god ide og starte uten at dynamo tilkoblet. Begynner den og lade uten at den har noe sted og sende ladestrømmen til er vel ikke det beste vil jeg tro.

 

 

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å presisere, så står motoren på en palle hjemme i garasjen nå. Det er det originale ledningsnettet som er tilkoblet og ingen tjuvkobling er utført. Kun ledningene som er tilkoblet B+ på dynamo er demontert, og ja, plussledningen fra tenningslås er fast i samme stikket, så desse er koblet sammen utenfor dynamoen. Dynamoen er nok deffekt på grunn av at jeg har mistanke om at motoren har vært delvis under vann, så det er nok ingen håp for den.

Motoren er en-polt og har heller ingen gløding. Jeg har som sagt lys i instrumentene, men det er ingen instrument som beveger på seg. Turtelleren er så klart på grunn av dynamoen, men instrument for spenning, oljetrykk og kjølevanstemperatur burde vel fungere likevel dynamoen er frakoblet? Det er heller ikke livstegn i alarmmodulen som er i kontrollpanelet når jeg trykker på alarmtest-knappen.

Link to post
Share on other sites

Så fremt du har koblet alt riktig er det ingenting som skulle tilsi at instrumentene ikke skal fungere. Siden alle ikke virker bør det vel være enten felles + eller minustilkobling som ikke er intakt. Det betyr at alle de minuskablene som var, eller er,  koblet sammen på dynamo også må være sammenkoblet og tilsluttet batteri minus.

Ellers har jo motoren to separate givere for både temp og oljetrykk. En for alarm/varsellys, og egen giver for selve måleinstrumentene. Altså fire givere totalt. Voltmeter har kun + og minus og ingen giverkabel.  Kan du ha byttet om på disse eller utelatt noen? Regner med du har kontrollen på det, men bare nevner det.

 

Som sagt er det jo enkelt og se om instrumentene får driftspenning enten du prøver med en kabel slik jeg nevnte, eller måler spenning på instrumentenes + og minusinngang med multimeter eller prøvelampe. Det er ikke nødvendig og demontere originalkabler ved en slik test, men du må jo ikke koble prøvekabel feil og lage kortslutning.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg rett og slett flau og jeg skammer meg :blush::blush: Men jeg kan skylde på sen kveld, hard helg og mye jobbing siste uken. Men jeg hadde rett og slett koblet feil på pluss og minus på batteriet i går :sweat: Heldigvis ødela jeg ikke elektronikken og til stort hell, så ødela jeg faktisk ikke dynamoen heller. Nå fungerer heldigvis alle instrumenter og ladingen på motoren er fin. Kun min stolthet har nå fått seg en saftig kortslutning :pray::blush:

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...