Jump to content

Måle ampére med multimeter?


jørn

Recommended Posts

Hei

Jeg har lyst til å måle forbrukerne mine i båten. Er dette rett oppsett av multimeteret?(bilde 1)

Jeg fant et batteri og lys i garadjen til å teste med.

Jeg prøvde med et lys på 8w, koblet multimeteret mellom + polen på batteri, og + ledningen på lyset, og leste da av 0,49.

Vis jeg da tenker trekanten med utregning W/V x A = 8w/12v=0,66a, og jeg måler 0,49a. Så er enten lampa feil, eller missvisning på multimeter. Er jeg på feil jordet nå?

 

 

IMG_0564.JPG

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

heller mot at det er variasjon i lampa.  Alt av elektriske komponenter har toleranser, feks mye elektronikk komponenter har +-10% tillatt variasjon ift spec.  

Målte du også spenningen?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Måten du har målt på er riktig, men ikke forvent all verdens nøyaktighet ved strømmåling med det multimeteret. Har gjort noen sammenligninger med tangamperemeter, og konkludert at målinger over mA området er bare å glemme med det mulitimeteret. Bare motstanden i måleledningene tilsier jo at 10A måling må bli unøyaktig. 

 

Ellers så viser jo målingen at du får en effekt på ca 6W.

 

0,49A x 12,5V = 6,125W.

Link to post
Share on other sites

Noen tips om tangamperemeter som er OK for en amatør, som ikke koser skjorta? Da slipper man vell å koble om noe, kun sjekke rett på ledningen?

ivar skrev for 4 timer siden:

heller mot at det er variasjon i lampa.  Alt av elektriske komponenter har toleranser, feks mye elektronikk komponenter har +-10% tillatt variasjon ift spec.  

Målte du også spenningen?   

Målte spenning på batteriet på 12,5V.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Har gjort noen sammenligninger med tangamperemeter, og konkludert at målinger over mA området er bare å glemme med det mulitimeteret. Bare motstanden i måleledningene tilsier jo at 10A måling må bli unøyaktig. 

 

Måling av mA med et normalt tangampermeter (til under en tusenlapp) er normalt bare å glemme. Men som oftest veldig nøyaktig med et seriekoblet multimeter. Og det stemmer på ingen som helst måte at motstanden i ledningene skal tilsi at 10A måling skal bli unøyaktig. Du kan sette en 5 ohms motstand i serie og fremdeles få helt nøyaktige 10A målinger. 10A er 10A, seriemotstand forandrer ikke dette faktum.

 

EvenLeonhardsen skrev 58 minutes ago:

d er ihvertfall for mye strømtrekk.
i bil verden "tillater" vi opp til 0.10 amper strømtrekk

 

Jeg jobber også mye i "bil verden", men hva i alle dager er det du snakker om her?

Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at det er båt vi snakker om, men ...

 

Jeg har en bil (2013 BMW F11) som bruker strøm når den ikke er låst, mange komputere er aktive. Står den ulåst i mer en 2-4 uker så er den tom for strøm. Er den låst så er alt OK. Har sjekket dette med bilverkstedet og slik skal den være. Men, en feilkilde fant vi, defa-laderen brukte strøm fra batteriet når den ikke stod med 230V påkoblet, en strøm tyv. Den er nå permanent frakoblet.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev for 2 timer siden:

Men, en feilkilde fant vi, defa-laderen brukte strøm fra batteriet når den ikke stod med 230V påkoblet, en strøm tyv. Den er nå permanent frakoblet.

 

Defa-laderen i min gamle Forester begynte å oppføre seg på samme måten.  Men han på verkstedet sa det var en kjent feil, og fikk fiksa den, fungerte som den skulle i mange år etterpå

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Husk å kjøpe reservesikringer til multimeteret før man måler strøm, spesielt på milliamp-området. Begynn alltid med å måle i det høyeste området. (normalt 10 A)

Utstyr kan bruke mye strøm i startøyeblikket, glødepærer mer enn 10-ganger så mye som når de gløder. Beste er å koble på multimeteret kortsluttet og deretter bryte forbindelsen slik at strømmen passerer gjennom dette.


Flytt alltid pluss-kabelen tilbake til spennings-sokkelen når man er ferdig med strøm-målingen.

Link to post
Share on other sites

Scope har jeg og diverse multimetre, med og uten strømtang. Men laveste område på tangen er 40A.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde vel tenkt meg noe med eget display slik at jeg slipper å trekke med meg et stort scope for enkle målinger. Og Hantek er nok i en annen prisklasse enn det jeg kunne tenke meg. Men en tilbakemelding hadde vært interessant uansett.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fant ut at jeg måtte sjekke dette Mastech tangamperemeteret (som var på tilbud til $64 for et halvår siden), målt mot Fluke 177 seriekoblet multimeter (som er regnet for å være bra nøyaktig).

 

Ved 100mA er Mastech'en notorisk upålitelig, og svinger innom korrekt verdi hvert 10. sekund med avvik opp til 40%.

Ved 400mA er det stort sett innenfor 10%, men varierer opp og ned innenfor dette området hele tiden, til tross for at Fluke'n var stabil innenfor noen få mA.

Ved 1A er det stabil visning, innenfor 5% av hva Fluke'n viser.

 

10mA er helt uaktuelt for dette kina-apparatet, og man skal bare ha behov for relativt grove estimater under 0.5-1A.  Om man trekker fra de høyeste og laveste verdiene som apparatet pendler rundt, så ser det riktignok ut som jeg kommer ganske nær der også.  Men det kan man jo ikke vite når man ikke har en referanse hele tiden.

 

20170820_222634.jpg.595c2d17216b98a601579c1abf28a751.jpg

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Noen som har vært borti tangamperemeter for å måle milliampere DC?

Jeg hadde tidligere et slikt, med sånn bitteliten strømtang.

Det fungerte strålende, og viste det jeg trengte å se. Nøyaktig og fint på strømmer under 100mA. Dessverre solgte jeg det for et par år siden, i et svakt øyeblikk, og har angret på det siden. Jeg kjøpte det opprinnelig brukt, for et sted på andre siden av 4000 kroner...

Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 10 timer siden:

 

Og det stemmer på ingen som helst måte at motstanden i ledningene skal tilsi at 10A måling skal bli unøyaktig. Du kan sette en 5 ohms motstand i serie og fremdeles få helt nøyaktige 10A målinger. 10A er 10A, seriemotstand forandrer ikke dette faktum.

 

du påvirker jo målingene om amp-meteret indre resistans er stor nok ift. det som måles.  La oss feks si at har en strømkrets hvor du skal måle strømmen gjennom en 5 ohms motstand.   Spenningen er 10 volt.  Strømmen er kalkulert til 2A.   Vi kobler inn meteret som har 5 ohm indre resistans, den totale motstanden er nå 10 ohm - og vi måler bare 1A ...... 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En kollega bruker Fluke 773, men den måler kun 0,1 - 500 mA.... acdc

Koster et partre høvdinger.

 

Jeg har brukt denne

https://www.amazon.com/CM100-Amps-Current-Clamp-Meter/dp/B001TCWL1E

i mange år, og med stor nok nøyaktighet. Måler ned til et par mA, "registrerer" o,5 mA (!) Koster bare ca 1500kr! Anbefales!

 

Jeg er visst for snill, og lånte bort instr. til en venn... Husker ikke hvem denne "vennen" er, og har derfor bestillt et nytt, som ankommer neste uke. (Noen som kjenner seg igjen? Alder er no' dritt!)

(Har ei rimelig Acdc-tang i tillegg; Måler ned til 2-3 amp. Dessuten har jeg brukt en "add-on" tang fra Fluke, (sammen med Fluke 43b), men den er litt unøyaktig, og må stadig "nulles ut" hvis måling under 100 mA. Funker, men er litt tungvindt.)

 

redigert: Det er kun snakk om måling av dcAmp her...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev for 2 timer siden:

Jeg har brukt denne

https://www.amazon.com/CM100-Amps-Current-Clamp-Meter/dp/B001TCWL1E

i mange år, og med stor nok nøyaktighet. Måler ned til et par mA, "registrerer" o,5 mA (!) Koster bare ca 1500kr! Anbefales!

 

Som amatør må jeg spørre. Er det i tanga den er så følsom, eller må du bruke testpinnene?

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...