Jump to content

Hvilke lanterneregler gjelder for marinefartøyer?


Vosso63

Recommended Posts

I går kveld, mot slutten av det forbaskede regnværet som har vaska folkevettet ut i fjorden, satt jeg ved spisestuebordet og så ut på fjorden. Den var blygrå og sikten absolutt minimal. Det går en del småtrafikk innmed land her på ettermiddag, kveldstid, av folk som har vært i byen. Vågen ligger 6 nautiske mil sørafor. En time for meg, ingenting for dem med store motorer og dårlig tid. Vestlendingene er vant til nedbør. De som tilhører Askøy går på vestsida av leia, de som skal mot Meland, Åsane og lenger øst og nord, går på østsida. Logisk. I leia går de store fartøyene. Jovisst finner vi små hurtige båter midtfjords, for all del, også vannscootere. Disse kan skalte og valte med farvannene, men de under 15 knop velger vanligvis side. På kvelds- og nattestid velger de aller fleste, også de raske, å gå på en av sidene. Fordi fjorden bøyer seg gradvis i en mer og mer øst-vest-retning, er det en del nes og et par holmer det er vanlig å passere ganske kloss i. Lurt er det ikke, men slikt skjer ganske ofte. Fjellet reiser seg opp fra fjordflata ganske lett gjenkjennbart og dybden er det lite å si på.

Fjorden er om lag en nautisk mil bred. Det er plenty plass.

 

Plutselig ser jeg et lite grønt lys utenfor bukta her. En sidelanterne. Den ligger om lag akkurat der småbåtleia er. Jeg tar kikkerten for å se. Jo, det er ett eller annet militært. De har lov å gå uten topplanterne om de trener på noe (at det er uklokt å trene på noe akkurat der, veit de kanskje ikke, og de har jo en slags belysning, og kan sikkert se det meste med ultramoderne utstyr). Mens jeg ser på den lille patruljebåten (jeg er ikke stø på feltet marinefartøyer) blir jeg oppmerksom på to svarte skygger i sjøen ved sida av. To gummibåter, småribber, med påhengsmotor, driver rekognosering rundt omkring, piler hit og dit. Helt mørklagt. Brått fyker de avgårde forbi neset og innover i eksakt  kursen motsatt av den enhver stril ville følge i sin iver hjem fra byn. Patruljebåten ruser opp og forsøker å følge. Jeg ser det kvite skummet fra gummibåtene, og aner konturene av de lave båtene.   Så forsvinner de, langs land og formentlig borte ved Strømsnesholmene eller inni de smule farvannene der borte. 

 

Har gummibåtene lov til å gå fullstendig mørklagt? 

Er det fornuftig?

 

Jeg liker at vi har et aktivt sjøforsvar, for all del! Men kan de ikke finne noe mer øde å illudere krig i? 

59997ebb97c5a_Nattmanver2.JPG.de9585702a18c5eb892a4490f1e4c2bf.JPG59997eaf77125_Nattmanver1.JPG.b492ef292d82a0d4c0929cf48f628c23.JPG

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Under øvelse har nok forsvaret lov til å gjøre det de vil! de har som regel mye bedre instrumentering enn hva lystbåter har, og ser annen trafikk lett!!  Jeg har selv tjenestegjort på Hauk klasse MTB og noen ganger gikk vi mørklagt under øvelser.  Det var ingenting merkverdig eller farlig ved det, da vi hadde full kontroll på alle rundt oss!  De gummibåtene er sansynligvis marinegjegere.

Tror du kan slippe å bekymre deg for sikkerheten, for den er i aller høyeste grad i varetatt under alle situasjoner i sjøforsvaret!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har også møtt på disse nye "mystiske" mtb båtene omkring Ålesund, helt mørk lagte.. En får seg en overraskelse av og til. Når dei passerer så hører en "jet" motor lyden og en kan såvidt skimte noe blått av eksos røra 

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at de har "lov", men vi har vel lagt oss til en slags Carte Blanche for den slags. I grell kontrast til alt maset for å regulere så og si all aktivitet av lystbåtflåten, fra generell lov om redningsvest for alle, til innvikla farts- og vikepliktsregler hyppig diskutert her på tråden. At marinen har avansert utstyr og ser alt gir dem ikke større evne til å unnvike direkte treff, mer enn  en lystbåteier med skipsførereksamen og fartstid på de sju hav - når han treffer en uvettig speedbåtkjører kloss i land (som ikke aner noe om passeringsregler og vikeplikt). Det er interessant. Må si det. Om vi aksepterer det, og det går bra, bør vi ikke da også gå inn for å lempe på regler og forskrifter i lystbåtflåten? Reglene kan neppe håndheves uten en fanatisk kjempestyrke av et paramilitært politi. Med mindre vi går inn for tysting! 

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jobbet en del år på et sikkerhetssenter  i Bergensområdet. Der drev vi blant annet med opplæring på hurtiggående mob-båter. Søk og redning i mørke var en del av opplæringen. Vi kjørte stadig øvelser i Korsfjorden, og da gikk båten som la ut øvelsen uten lys. Dette for å ikke avsløre retningen det vi la ut objekter. Vi meldte dette per faks til Hovedredningssentralen på forhånd. Ville nok måtte stå ansvarlig om det var sammenstøt, men vi hadde overraskende god sikt når eget fartøy var helt mørklagt. I åpen båt brukte vi også hørsel for å høre andre fartøy. Tente selvsagt lys om det ble nødvendig.

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Erik AN said:

Jeg tviler på at de har "lov", men vi har vel lagt oss til en slags Carte Blanche for den slags. I grell kontrast til alt maset for å regulere så og si all aktivitet av lystbåtflåten, fra generell lov om redningsvest for alle, til innvikla farts- og vikepliktsregler hyppig diskutert her på tråden. At marinen har avansert utstyr og ser alt gir dem ikke større evne til å unnvike direkte treff, mer enn  en lystbåteier med skipsførereksamen og fartstid på de sju hav - når han treffer en uvettig speedbåtkjører kloss i land (som ikke aner noe om passeringsregler og vikeplikt). Det er interessant. Må si det. Om vi aksepterer det, og det går bra, bør vi ikke da også gå inn for å lempe på regler og forskrifter i lystbåtflåten? Reglene kan neppe håndheves uten en fanatisk kjempestyrke av et paramilitært politi. Med mindre vi går inn for tysting! 

 

 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil eller ønsker å oppnå med ditt inlegg! Det er klart de har lov!  Selv har jeg stor respekt for det Norske forsvar og vet at sjøforsvaret aldrig foretar seg bevist noe som ikke er lov eller som går på bekostning av andres sikkerhet! Har du noen gang opplevd problemer eller måtte vike unna noen båter fra forsvaret? Har du følt at dem har manøvrert på en måte slik at det har gått utover din sikkerhet? I en operasjon hos forsvaret er det lite som er tilfeldig. Det er veldig stort fokus på sikkerhet og alt blir gått igjennom på forhånd til pungt og prikke!  Under min tjeneste opplevde jeg ihvertfal ingen problemer ang. sikkerhet i forhold til andre fartøy. Det var kun en epiode da jeg var nødt til å snakke med en sjarkfisker som befant seg i vår skytesone. Han ville f... ikkje flytte seg.. Han ville ikke høre på meg, så jeg måtte hente Orlogskapteinen. Det var på forhånd godt opplyst i media når og hvor.   Som lystbåteier synes jeg regelverket er lite komplisert ang landternebruk og vikepliktsregler. De nye "mystiske" MTB' ene er ikke MTB, de kalles Korvetter og går på gassturbindrift, og luftputeteknologi.

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

For all del, Morten, Trond og Tor! Jeg er enig med dere! Vi må ha det slik. Unntaksvis, for sjøforsvaret, for særskilte operasjoner utført av folk med god teknologi og gode personlige egenskaper og "skills". Paradokset er da at vi båtfolk, i innlegg etter innlegg, kommentar etter kommentar skriker og hyler om mer og mer regler fordi det finnes unntak. Jeg er av og til så lei av å gå inn på Båtplassen og tøtsje borti disse temaene der motorbåtfolk er arrige mot sånne med seil, der slike i 48 fot ikke tolererer sånne i 14, disse i 10knop ikke liker dem i 40, vi i stillstand ikke holder ut lyden av dem på vannscooter. 

 

Jeg er veldig glad for at mitt innlegg om mørklagte små gummibåter,

 

(kamuflert nede i bølgene en mørk augustlørdagskveld midt i småbåtleia, der promillebefengte lystbåtskippere durer hjemover etter et par halvlitere i byen, skulle kunne komme til å manøvrere seg midt i en holme, på et skjær eller bare få seg en sær opplevelse av noe ubehagelig,) 

 

ikke obligatorisk medfører lange tirader om straff og konsekvens!

 

ikke gjør at båtfolket hyler om skjerpede straffer og enda flere unntak, paragrafer og setningsledd.

 

Hvis vi, som brukere av sjøen, fjorden, vannet, sundet, vika, havnene, strendene, av Oslo-, Hardanger-, Trondheims- og Porsangerfjorden; Mjøsa, Nordsjøen, Skagerak og Barentshavet; Seutelva og Varangerbotn, Vågen og Aker Brygge, hyler og maser mer om dette,

blir det kanskje slik?

 

Slik at det ikke blir lov å ro utpå en stille kveld og sette garn, lyse krabber. Eller gli mørklagt gjennom sjøen og se alt og ikke sjøl bli sett, uten telefon, radio, kallesignal, redningsvest, og bare eksistere. Unntaksvis.

 

Ja. 

 

Det er fremdeles slik at mesteparten av båtfolket, om en tar det geografisk og ikke i nummer og antall, ikke ønsker at det skal være så mange andre regler enn dem en kan og forstår fordi det alltid har vært sånn. En er ikke så fryktelig annerledes om en er i båt om det er det en er, enn om en er i en bergvegg, på reinsjakt i aude fjell, eller plukker sopp og mørke skoger om det er fjellklatrer, jeger eller sopplukker en er.

 

Jeg kan ikke reglene for havgående fartøy registrert i NIS eller som ligger på anker uttafor en terminal. Jeg aner ikke hva alle lanternene viser, hvor mange klemt jeg gir på hornet eller skipsklokka eller tuteluren når jeg møter en seilførende, en tankbåt eller en snøggbåt.

Jeg nyter ikke alkohol, får ikke lørja opp i mer enn 7 knop, bruker vest og slenger ut tau så jeg ikke drukner om jeg detter uti.

 

Men om jeg ror ei runde i færingen, gjør jeg det uten anna enn kroppen min om bord. En ror ikke Strandebarmar med redningsvest. Like lite som sjøforsvaret trener på geriljakrig i mørke bukter med flomlyset satt på.

 

Ja. Slik er det.

 

PS Denne rare debatten, som jeg altså ikke fikk satt i gang, men likevel insisterer på å besvare, gjør nok at jeg ikke evakuerer Båtplassen, fortøyer innlegga for godt, og går i land forever. Jeg går i mitt sekstiende år. Da blir en lett litt slik.DS 

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan nok gå feil for sjøforsvar også.

 

for noen dager siden kraftig kollisjon mellom US destroyer og tanker ved Singapore, flere savnet

 

i juni i år kraftig kollisjon mellom US destroyer og containerskip i nærheten av Tokyo, 7 omkommet , meget store skader

 

for 5 år siden kraftig kollisjon mellom US destroyer og tanker ved Hormuz, ingen omkommet meget store skader

 

super high tech båter med alskens utstyr,

sjømannskapet er vel neppe vesentligere dårligere i amerikansk marine enn i norsk

 

(neida, jeg mener ikke at de alltid skal ha lanterner på)

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Min sønn var ombord på en norsk fregatt som gikk på grunn så det riktig smalt for en del år siden ved trening med høy fart i trangt farvann. Trening er viktig det, men kan bli dyrt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

kom selv litt brått på en fregatt i "black ship" modus (uten lanterner, ais eller noe form for lys) , de tok en ekemplarisk unnamanøver så skroget knaket for å unngå meg, tro meg -de hadde meget god kontroll på hva de drev med.

At folk i det hele tatt kan være skeptiske til denne formen for trening er meg en sann gåte.. Det er jo kjempeflott å få oppleve disse øvelsene, hvis man setter seg inn i hvilken kompetanse og trening som skal til for å gå for stoppeklokke i trange farvann er det intet mindre enn magi de utfører.

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev for 8 timer siden:

Trolletråd

Nei, det er seriøst ment, faktisk! Når vi kan diskutere side opp og side ned og hisse oss opp over vanlige medmenneskers ønske om å være på sjøen i seilbåt, motorbåt, snekke, krysser, vannscooter, med brudd på trivielle alminnelige regler som sjelden medfører noen som helst skade, er det interessant at vi finner det helt allright til at spesialstyrker trener på geriljakrig i strandsona en lørdagskveld midt i småbåtleia.

 

Det er ingen trolletråd, bare et forsøk på å finne ut om det som diskuteres til vanlig - og som så til de grader dominerer Båtplassen - er reelt eller bare sure oppgulp. 

 

Klart at jeg som trådstarter syns at vi skal tillate at sjøforsvaret eller marinens spesialstyrker trener i realistiske omgivelser!  Jeg syns også det er et hvilket som helst menneskes rett å ferdes på sjøen i en hvilken som helst farkost innafor alminnelig folkeskikk.

 

 

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Kyrholmen said:

kom selv litt brått på en fregatt i "black ship" modus (uten lanterner, ais eller noe form for lys) , de tok en ekemplarisk unnamanøver så skroget knaket for å unngå meg, tro meg -de hadde meget god kontroll på hva de drev med.

At folk i det hele tatt kan være skeptiske til denne formen for trening er meg en sann gåte.. 

 

Ikke at jeg har noe imot at de øver mørklagt, men synes vel dette var litt selvmotsigende?

Link to post
Share on other sites

Nei! Jeg ber om unnskyldning for å ha tøva og tulla det til. Ber admin om å stenge tråden. Å slette den går neppe an. Jeg begynner nok å bli alvorlig forstyrra. Dette var gement gjort - og fullstendig unødvendig i en livsnødvendig forum. Dere får ha meg unnskyldt! 

 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 6 timer siden:

 

Ikke at jeg har noe imot at de øver mørklagt, men synes vel dette var litt selvmotsigende?

 

enig,

 

graden av kontroll er nok varierende

 

ref antall crash/grunnstøtinger/andre kontaktskader marine fartøy er involvert i årlig på global basis

mariner har utfordringer for å si det mildt, for å få ned antallet og antall omkomne

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Moderator

Synes temaet er relevant og tråden har gitt meg ny info:

 

- forsvaret trenger ikke å bruke lanterner under øvelser

- de har ressurser som sikrer at dette ikke medfører noen fare

 

Saken er grundig gjennomgått og jeg tar derfor trådstarters ønske til følge.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...