Jump to content

TMD40A, skal det boble i ekspansjonstanken? Kjølevannet blir hvitaktig.


Grand Banks jr

Recommended Posts

Er mange spørsmål fra meg her for tiden. Jeg lærer mye av deres svar :-)

 

Har søkt på dette, men ikke funnet svar som stemmer overens med mine spørsmål.

 

Har renset kjølesystemet (kjølevæske) på min TMD40A . Tømte den først, deretter skylte igjennom til det kom rent vann. Deretter SystemRens i to dager, og tømte ut. Deretter skyllet igjen til det kom bare rent vann.

 

Fylt på rent vann, hatt en kjøretur. Latt det kjøle seg ned naturlig til helt kaldt, og deretter tømt ut igjen. Skyllet til rent vann. Og gjort dette noen ganger.

 

Men når jeg har på rent vann så blir det hvitaktig i løpet av en kjøretur der motor blir varm.

 

IMG_8964.JPG.7df762570d93f29cdccf0964aff4e32f.JPG

 

Er dette normalt/ farlig?

 

I tillegg bobler det i ekspansjonstanken. Kan jo forstå det ved oppstart rett etter at jeg har fylt motoren, da det sikkert er noe luft i systemet.

 

Men etter en kjøretur på 2 timer er det bobler fremdeles. Hadde senest en tur i dag. Byttet til rent vann i kjølesystemet før jeg kjørte. Tok en hyggetur og motoren gikk hovedsakelig rundt 1100-1700 o/min. 

 

Ved tomgang kommer det ingen bobler. Ved å gasse på til rundt 1100 o/min kommer det bobler.  

 

Nivået i ekspansjonstanken øker en del når motoren har vært kjørt og er driftsvarm (etter at motor er stoppet). Hvor mye er vanlig?

 

Jeg skrudde opp lokket (Ekspansjonstanken) mens motoren var i gang. Var ingen trøkk der, men nå er vel det også ventilert. Er i alle fall en drens slange som går ned til kjølsvinet. 

 

Jeg kan ikke se noe tap av kjølevæske. Men når jeg har rent vann på, så blir det som sagt som bildet over. 

 

Jeg tenker det kan være at eksos kommer inn i kjølevannet. Kan det stemme? Eller er det bare fantasi?

 

Det er tre steder dette kan skje som jeg kommer på:

1) Topp pakning som lekker (det er ingen vann i oljen)

2) I turbo (kjølevannet kjøler ned turbo, og det kan kanskje lekke i pakningen mellom turbo og eksosmanifold?)

3) Ved eksosmanifold? Kjølevannet kjøler også ned eksosmanifold ut fra hva jeg kan se.

 

Har lest at man kan måle eksos i vannet. Måle svovel? Kan jeg bare ta med en halvliter på et bilverksted da? 

 

(Til info er vanntemp helt grei. Legger seg på ca 74 grader ved å rusle i 1100 o/min. Stabiliserer seg på rett over 80 ved å ligge i ca 2400 over tid. Går opp til ca 95 ved å ligge på ca 3000 over litt tid. )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg fyller kun på i lokket på termostathuset. Fyller til det er fullt der. Da blir det greit nivå i ekspansjonstanken. Jeg kan prøve å starte med lokket av på termostathuset. Til info bobler det fra inntaket (i ekspansjonstanken) fra den slangen som kommer fra termostathuset. Den er koplet med inn i termostathuset sammen med returen fra turboen.

 

@Ingar, ja, jeg fant det i stad etter å ha funnet en gammel tråd her inne. Ender vel opp med at jeg må kjøpe det. Evt bare testvæsken og finner en måte å suge "gassen" fra ekspansjonstanken gjennom den. Er vel bare den testvæsken som blir gul dersom det er 

 

Er det en overkommelig jobb å bytte toppakning på denne motoren evt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel ett returrør fra turbo og inn i overkant varmeveksler som kan gjøre at det bobler litt. Husk og ikke fylle høyere en over plata på termostatene. Ekspansjontanken skal jo bare være for og ta opp kjøleveske når den blir varm siden du har vtank. Så lenge ikke nivå stiger eller synker når du sjekker ved kald motor er det vel i orden. At kjøleveske ikke er krystallklar i gammel motor er vel ikke så uvanlig. 

Link to post
Share on other sites

Var nede i båten igjen i stad. Var fremdeles god lunk igjen i motoren selv om motorromslukene har vært åpne. Mye jern som holder på varmen der. Men vannet var nå nede på nivået det er når jeg har fylt anlegget.

 

@boble65, Da har jeg hatt på for mye vann. Har tenkt at ekspansjonstanken uansett tar seg av det. Har vært litt over midtstreken mellom "min" og "max" på ekspansjonstanken ved kald motor.

 

Er du sikker på at det skal være så lite vann i systemet? Hvis det bare skal dekke akkurat over plata ved termostatene så vil jo 2-4 cm av varmeveksleren ha luft i toppen. Skal kanskje være slik? Men vannet utvider seg kanskje slik at systemet blir fylt opp allikevel? 

 

Ja, det er et returrør som kommer fra turbo og inn på samme hulbolt (som sitter i toppen av termostathuset) som leder overflødig vann til ekspansjonstanken.

 

Du ser hulbolten der hvor tuten på "pimpetten" peker.

 

Det kommer et stålrør fra turbo (som ligger under innsugsmanifold) og kommer opp på banjoskruen/ hulbolten. Du kan då vidt skimte den. 

 

Samme sted går det en svart slange til ekspansjonstanken. Det der den går inn på tanken at det bobler.

 

(Dette er et gammelt bilde. Er rengjort siden da.)

 

IMG_9041.PNG.de7f3878177dc59a286dc3a6432f4cce.PNG

 

Vannet er bare krystallklart når jeg heller det på. Blir "hvitt" i løpet av kanskje en halvtimes kjøring. Kanskje fortere. Men det kan kanskje være forurensning som ligger rundt om i motoren?

 

Får kjøpe meg testverktøy i morgen. Da kan jeg finne ut om det er eksos i vannet eller ikke.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ja kan jo hende selve varme veksleren ligger høyere hos deg. Min er under termostatene. Men mener jo at ekspansjonstank er der fordi du må ha mer frosteveske på motor ved bruk av vvtank og den skal ta opp der når det blir varmt istedenfor og blåse det ut i lokket på varmeveksler.

Link to post
Share on other sites

Mulig. Jeg har reparasjonshåndboken (tar ikke for seg kjølevannssystemet), og ekspansjonstanken  er jo med på alle bildene uavhengig av vvtank. Men den var kanskje bygget med det som formål.

 

Det er mulig selve varmeveksleren er under termostatene. Hos meg er rørene fra varmeveksler til termostathuset i overkant av termostatene.

 

Fant et bilde på nettet med bedre vinkling:

IMG_9042.PNG.5bbfcb1f865c2d82a66756b0d8a4811b.PNG

 

Termostatene sitter i "skillegulvet" rett over den "tuten" på siden av termostathuset. (Det er der vvtank er koplet på.)

 

Vannet fra varmeveksler kommer inn i overkant av disse. Det er to rør som går mellom varmeveksler og termostathus-toppen. Du ser der det er skrevet "Volvo Penta". Begge rørene er rett over "A"-en, og forbinder vveksler og termostathuset ved den "sprekken".

 

Her er termostathus-toppen tatt av, og du ser rett ned på termostatene. I overkant av disse ser du to hull inn til varmeveksler. Du ser også slange til varmtvannet på siden der.  (Dette er bilde tatt ovenfra og rett ned.)

 

IMG_8845.JPG.e69ec4d152e342d45b732586dca50a1e.JPG

 

Jeg ville derfor anta at jeg skulle fylle opp nok vann til at det går i "taket" på varmeveksleren.

 

Innspill mottas med takk! :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ja, det går 21 liter pluss det som skal i varmtvannstank. Men jeg vet jo hverken det, eller om det ligger noe restvann i motoren noe sted. Så jeg ender nok opp med å fylle på 10,5 liter frostvæske og bare toppe opp med vann. Så får det blande seg når motoren sviver.

 

Skal bruke G48 kjølevæske. Har kjøpt inn det også. Men vurdere om jeg skal hive på den grønne kjølevæsken til Biltema (koster 139/ 4 liter) nå og kjøre med det de siste 3-4 ukene. Så skylle godt igjennom motoren noen ganger med rent vann, så hive på den G48 frostvæsken.(Dersom det ikke er eksos i kjølevannet.)

 

Oppdaterer i morgen når jeg har fått testet eksos eller ei.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ville blandet frosteveske og vann før påfylling. Bland ut 21 liter så fyll på og se hvor mye det går på. Start opp og kjør litt og få den varm og åpnet termostatene så sjekk om du må ha mer. Ved og bruke avtappepluggene skal motoren være ganske tom for vann. Du kan da fint kjøre på bare vann ett par uker. Motoren dør ikke av det.. vvtanken tar vel ikke så mye. Er vel bare slangene og noen rør xtra. Har defroster og den tok 1.6 liter xtra.  

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har regnet ca 22 liter i alt. 

 

Har kjøpt 20 liters dunker, så kan fint blande på forhånd. Takk for tips. Hadde glemt dunkene :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg lei meg.

 

Kjøpte sylinderlekkasjetester i dag. Kjørte motoren varm med å ta den på en liten tur. Oppdaget plutselig at oljetrykket datt fra stødige 4 til 3. Kjørte hjemover. Når jeg senket turtallet ytterligere datt det mer og mer. På det laveste var det 1/2. Tenkte at jeg ovale fall ikke skal bråstoppe en varm motor. La meg derfor på 1500 o/min. Da lå oljetrykket i det minste på 1.

 

Svetten min piplet godt da. 

 

Kom meg inn i havna. Ca 4-5 minutter til jeg lå i plassen min. Etterhvert som motor ble kaldere (kjøler ganske kjapt ned når den går på så lavt turtall) økte oljetrykket.

 

Fikk prøvd sylinderlekkasjetesten. Etter en del pump begynte væsken å skifte farge til gul.

 

Så med andre ord er det lekkasje fra eksos over til kjølevann.

 

I og med at oljetrykk falt så regner jeg med at det er et sted der olje og vann har noe til felles. Det er to steder jeg vet om: toppakning og turbo.

 

Sannsynligheten for toppakning er jo stor.

 

Så hva er neste skritt?

 

Hvordan feilsøke? Er det eneste alternativet å pille av toppen?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ingen tegn til vann i oljen. Dvs har sjekket både peilepinnen og under oljepåfyllingslokket. Var heller ingen vanndamp/ damp fra oljen. Det var litt oljesøl fra lokket (rundt lokket). Jeg hadde av oljepåfyllingslokket før turen i dag, nettopp for å sjekke om det var tegn til vann der. Så kan være at jeg ikke fikk det skikkelig på. (Selv om jeg egentlig tror det.)

 

Det er oljekjøler. 

 

Oljenivå ser likt ut. 

 

Vannet er bittelitt høyere enn normalt (kaldt). Men nå er motoren fremdeles varm. Drøye 60 grader ennå. 

 

IMG_9054.JPG

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Fått tenkt meg litt om nå. Kan dette være en grei fremgang? - Er det evt andre steg / ting jeg bør prøve ut først?

 

1) Pumpe ut noen liter olje for å se om det er tegn til vann i den

 

2) Kan jeg på noen måte finne ut om det lekker eksos fra turbo inn i kjølevannet, eller om det er via toppakningen?

Kan det evt lekke i turbo i det hele tatt, da eksosen der har vel ganske lite trykk? Den vil vel helst finne veien ut gjennom eksosbendet og eksosslange?

 

3) Bare ta båt opp på land så fort som mulig og pille fra hverandre motor?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Mellom turbo og eksosmanifoild er det vel en pakning. Og det kan være tært i den overgangen. Ville ikke malt fanden på veggen så fort. Dette er gammelt. Og vist oljen ser bra ut så ville jeg tatt det med ro. Der er noen ventiler i øljekjøler for trykk. Kanskje det burde sjekkes der og. Trykket i turbo er nok ganske høyt. 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en pakning der. Den er også "sliten". Virket ikke happy da jeg demonterte turboen. Måtte gjenbruke den. Hadde ikke ny for hånden.

 

Slik så manifolden ut:

 

IMG_9063.PNG.e5989da2daf03a4fa4e915445eec1ec0.PNG

 

Kan jeg kjøpe pakningsmateriale på feks Biltema og lage pakningen selv, eller bør jeg bestille og vente på original?  (Må ha noe som tåler temp.)

 

Dårlig pakning der kan forklare eksos i vannet.

 

Men det forklarer vel ikke oljetrykksfallet?

 

Etter at jeg har renset kjølesystemet så holder motoren temp bedre. Har derfor presset motoren mer (innenfor instruks). Det var i forbindelse med langvarig (10 minutter ca) kjøring i høyt turtall oljetrykket falt. Har ikke startet opp kald maskin etterpå, men så at trykket steg når motor ble kaldere.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Fliden tenker jeg å finne frem til høsten, når båt er på land. Akkurat nå har jeg en familie som veldig gjerne vil bruke vår "nye" båt. ;-)

 

Kan jeg lage pakning av slikt materiale, eller blir det for varmt her ved turboen?

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Pakninger/Pakningsmateriale-2000017981/

 

Står at den tåler varme. Men ikke spesifisert hvor mye...

 

Jeg har også en reserveturbo liggende. Er pakning på den. Skal sjekke hvor hel den er.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Noen ganger må båtlivet bare vente? men vist det er krise så ville jeg bare brukt båten slik den er. Vist motor virker ok. Olje ok. Kjølevann ok så tåler den vel litt mer bruk før sesongen er over ?trenger jo ikke og kjøre på fult turtall? legg deg på turtall fra 2000 til 3000 omin og se hvor det går ? 

Link to post
Share on other sites

Vi stortrives i 1100-2000 vi. Ble mest skeptisk til at oljetrykket falt i dag. Har ligget mellom 2 og 4, men falt i dag til mindre enn 1...

 

Er nok olje, og kan ikke se noen lekkasjer. Det at oljepåfyllingslokket kanskje ikke var 100% tett påvirker vel ikke oljetrykket?

 

Hva kan påvirke oljetrykk dersom ikke er lekkasje?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...