Jump to content

Coelan -fjerne eller lakke over?


Sandaker

Recommended Posts

Jeg har en Colin Archer hvor dekk og over vannlinjen er behandlet med Coelan / XtreemCoat. Lakken er begynt å løsne i bobler hvor det er fuktighet under

og hvor nater er sprukket. Jeg ønsker ikke lakke over hele båten med dette produktet, mest pga den ekstreme prisen.  Spørsmålet blir da, må jeg fjerne coelan lakken helt eller kan jeg matte den og lakke over med en annen type lakk? Noen som har erfaring /synspunkter på dette arbeidet og hvilken lakk bør jeg velge?

 

Link to post
Share on other sites

Det var som pokker. Lei sak. Coelan er jo mer et tykt belegg egentlig, så tror du må fjerne alt for å få ny lakk til å sitte på treverket. Det er kanskje brukt primer/grunning under for å få litt farge på det, så da bør nok belegget skrapes av og primeren pusses vekk for å få frem rent underlag for ny lakk.

Link to post
Share on other sites

Alternativer bør vurderes. Det må jo være en grusom jobb å skrape av alt. Dersom materialet er tørt nok under påføring av Coelan så setter det seg skikkelig og tåler en del bevegelse og fuktighet. Og det ER faktisk pustende. Diffusjonsåpent. Det som er kritisk er at forhold og metoder er riktige ved påføring. Tørke, tørke, tørke.

Dersom du skraper ned problemområdene og får tørket godt kan det være verdt forsøket å reparere med Coelan. Nyanseforskjeller er dog vanskelige å unngå etter slike reparasjoner. Finn ut hvilken Coelan-primer som er brukt under det klare belegget.

Nater og drev som lekker er heller ikke gøy, og Coelan er såpass tøyelig at det kan funke som tetting over utette dekk. Kanskje derfor Coelan er blitt brukt i utgangspunktet? Men da må altså dekket være skikkelig tørket og belegget må ikke tynnes ut for mye.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville tenkt meg om både to og tre ganger før jeg fjernet coelan/xtremcoaten. Det har noen egenskaper som et verd hver eneste krone, og det er egentlig en ganske grei affære å reparere dersom det er lagt riktig. Bland inn xtremcoats heftegrunn og du trenger ikke slipe ned en gang for å få feste. Tett båt er verd hver krone spør du meg. 

Link to post
Share on other sites

Å bare matte ned coelanen for så å lakke over med annen type lakk er bortkastet arbeid.Fuktigheten er der fremdeles, og det vil blære på ny.

Skal du lakkere på ny med annen type lakk, må coelanen bort og de fuktige områdene må bli helt tørre.

Har selv tidligere brukt coelan på dollbord og dekk på en trebåt. Meget godt produkt som tetter samtidig som det  tåler bevegelse uten å sprekke. Alfa og omega er at underlaget er helt tørt og fettfritt før påføring.

Men dyrt er det.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Jeg hadde tenkt å matte hele dekket og så fjerne coelan lakken der det er fuktighet under, tørke og fylle opp med annen lakk til eksisterende lakkhøyde, for så å lakke hele dekket. Tror dere det vil fungere og at annen lakk vil binde seg til eksisterende mattet coelan lakk?

Link to post
Share on other sites

Annen lakk oppå Colean? Nei. Lakken blir gjerne hardere med tiden og vil krakelere når den ligger på den forholdsvis myke Coleanen.

 

Hvorfor ikke fjerne Coleanen der den er dårlig, tørke ut og påføre ny? Levetiden er på mange år. Så totalt sett må du etterbehandle oftere med lakk enn Colean (så lenge Coleanen blir lagt riktig slik at den sitter). Så ikke sikkert det blir så mye billigere å velge lakk, husk at arbeidet, med skraping, sliping med rekvisita og alt, gjerne blir vel så tidkrevende og dyrt som å gjøre jobben skikkelig:wink:

Link to post
Share on other sites

For meg høres det ut som Hakkanenes forslag bør være verdt å prøve. Fint om du formidlere eventuell erfaring.

 

Jeg har blitt anbefalt Colean flere ganger, men har aldri fått noe godt svar på hvor lenge den varer og hva jeg gjør for å utbedre skader. Derfor har jeg heller ikke tatt risken. Dersom den holder hva det loves er ikke prisen helt avskrekkende.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring; etter 9 år med coelan/xtreemcoat på dekk. Kortversjonen: verd hver krone.

 

Men; må legges skikkelig. Dekket må være tørt, nater ordnet, skarpe hjørner fuget opp, og "riktig" beis. Vi gjorde den feilen at vi på grunn av tidsbrist la det for tynt første gangen, noe som gjorde at den ikke fikk den tykkelsen den skal ha for å få de egenskapene som er det man vil ha. Resultatet var at det sprakk opp i noen nater, og vi fikk noen lekkasjer. Fiksen var enkel, en runde med vask, så bare påføre mer oppå uten behov for å pusse ned først. Man bare tilsetter en heftgrunn i første laget man legger. Etter å ha bygget opp til riktig tykkelse har det vært helt tett.

 

Hakk og sår repareres like enkelt, pusser vekk løse materialer, beiser opp til det ser bra ut, og så bruker det samme med heftgrunn i første lag, og flekker til man har bygget opp tykkelsen igjen. I og for seg akkurat det samme som man gjør med vanlig lakk. Den er litt spesiell med at den ikke gir noen farge i seg selv, så man må være ekstra nøye med beisen først.

 

De siste tre-fire årene har det hele vårpussen bestått av en kjapp vask. Dekket er potte tett, og ser like blankt og fint ut. Skulle det bli slitt og matt, er det bare å legge på et tynt lite strøk - så er det på plass igjen.

 

Vi var skeptiske, men gjorde et forsøk, og ble "frelst". Kommer aldri til å gå tilbake. Men nøkkelen er forarbeid! (Akkurat som Xtreemcoat også sier i informasjonen sin). Tørt, og tykt.

 

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 2 år senere...

Jeg har et litt annet problem... Har kjøpt en nydelig førti år gammel dame, Storebro Royal Cruiser på førti fot med teak dekk.  Det er tre fire steder hvor natingen  har sprekker på max. to millimeter når treverket er tørt.

Det er utført amatørmessig reparasjon enkelte steder der pluggene har "poppet ut". Ser ut som de har brukt for lange skruer som har gått tvers igjennom og det er to lekkasjer inn i cabin som er umulig å lokalisere fra oven (eller fra undersiden) uten å "demontere" interiøret.

Å legge om dekket er utenfor mitt budsjett, så jeg lurer på om noen har erfaring med Coelan for et sånt prosjekt. Har brukt den tidligere på trebåt og den satt fortsatt etter ti år i mitt eie, men er usikker nå... Forøvrig enig i at forarbeid og tørking er alfa og omega.

Viktig at det er så tørt som mulig inni båten ved vinterlagring utendørs. Det er grenser for diffusjonsegenskapene, og hvis det er for mye fuktighet før frosten kommer, kan lakken slippe.

Redigert av Jonsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...