Jump to content

Draco 23 med ny V8 og 290 sp, for lite krefter.


stikken

Recommended Posts

Hei

Har en draco 23 med vp 290 sp drev.

Etter motorbytte sliter jeg med å få båten i plan når hele familien er med. Gammel og ny motor tilnærmet identisk. 

 Motor var tingbrand 270. Marinisert  Chevrolet 350 5.7 sjøvannskjølt. Siden denne hadde veldig lavt oljetrykk på varm motor og var så rustet at sjøvann piplet ut av motor flere steder valgte jeg å bygge opp en ny motor fremfor å reparere den som sto i. 

 

Kjøpte en brukt motor fra bil, demonterte og satt sammen igjen med nye frostplugger, marinekam og alt av lagre og pakninger. 

 

Gammel motor hadde ifølge brosjyre jeg fikk på en tråd for noen år siden her 270 hk og 8.7-1 i kompresjon. 

 

Ny motor havnet på 8.4-1 i kompresjon ved å bruke stempler og topper som sto på. (utregnet) 

 

Kan denne endringen i kompresjon være nok til at ny motor går vesentlig dårligere enn den gamle?

 

søkte på aq271A og denne ser ut til å ha 8.5-1 i kompresjon og 250? Hk. 

 

Er det noen som kjenner til om det er store variasjoner på marinekamaksler. 

 

5.7 literen skiller jo veldig mye på effekten. 

225-300? 

 

 

Motor går fint på tomgang og i fart. Tenning er med sentrifugalvekter på fordeler satt på 27 grader ved 3000 omd. Da har den 8-12 grader på tomgang ( husker ikke hva jeg satt den på nå) Burde den vært høyere? For høy på tomgang så får jeg vel problemer i sakte fart. 

 

Er det noen forslag som kan gi litt mer pulver her? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Den gamle tråden din ligger her

 

 

Du har altså byttet ut en GM350 blokk med en annen GM350 blokk. Hvordan har det seg at kompresjonen ble lavere?

 

En viss betydning har nok kompresjonen, men at så lite forskjell i kompresjon, alene skal utgjøre en vesentlig forskjell i hestekrefter og moment, er nok lite trolig?

 

Årsaken til effektforskjellene på Volvo sine eldre GM350 motorer, er i stor grad forgasser, tenning og den slags, motorene er ellers stort sett like.

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Demonterte ikke den gamle men antar at forskjellen er på stemplene. Leste noen tråder på amcarforum og tror det er minst 3 forskjellige design på stempeltopp som gir forskjellig kompresjon. Toppene kan det nære også men er ganske sikker på de er lik. 76cc. 

Link to post
Share on other sites

Regnet ikke med at små endringer i kompresjon skulle ha noe å si. Blokk er identisk. Stempler har jeg sett bilder av med " dome" altså en kul på, helt flat med utsparing til ventiler og flat men en liten skråkant " dich" Jeg har sistnevnte. 

Har ikke noe mål å lage værstingmotor men den blir for knapp slik den er nå. 

Forgasseren edelbrock 600 har jeg brukt i mange år men er litt mindre enn holley 650 som sto på når jeg kjøpte båten. 

 

Er det noen som har erfaring med marinekammen fra Sarpsborg motor? 

Kan det tenkes at den er for snill og gir for lite krefter evnt feil turtallsområde iforhold til tidligere? 

Motor gir seg på 3200 og det er alt for lavt

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, men registersettet hadde noen valgmuligheter. Kunne sette kile på nedre drev i tre posisjoner der jeg tolket det som at det var ett alternativ for å flytte momentet opp på turtall og ett alternativ for ned på turtall. Siste var normalposisjon som jeg brukte. 

Link to post
Share on other sites

Er så sikker jeg kan være på at det er riktig. Nederste videoen du la ut @bay_liner er likt min med advance evnt retard valg på nedre drev. 4 grader justerer den ifølge videoen. Har satt den på nøytral. 

 

Får ikke kontrollert timing på register uten å ta ut motor igjen heller så håper den er riktig. 

Kamaksel får man fra mange leverandører så kan jo være at den jeg har montert ikke gir mer krefter. Er jo en overlapping som må være minst mulig så ikke motor trekker vann inn i sylinderen igjen.

Har data på kammen om det er noen som klarer tyde de. 

 

Kam Chevy SB 269/284 .401/410M v/,050"-202/213 Marine

 

 

Link to post
Share on other sites

Litt på siden dette, men er nysgjerrig.

Siden du har valgt en forholdsvis stor (volum) V8 bensin med relativt lav ytelse fremfor for eksempel en V8 diesel med 260/270 hk:

 

Forventer du at 350en vil gi deg mere power/push enn en diesel ville gitt?

 

(har selv en V8 bensin med omlag 260 hk, men sikler veldig på en V8 diesel med samme hk ytelse)

 

En diesel vil vel stort sett gi et vesentlig høyere dreiemoment, og det er jo ikke så dumt i en båt.

 

Link to post
Share on other sites

Bygge om til diesel ville tatt mer tid og kostet mer penger. Jeg gjorde motor klar og skiftet på en helg rett før ferien. Kunne godt tenkt meg diesel men da måtte jeg skiftet drev også. 

 

Kjører ikke mye timer i året så drivstoffutgifter med v8 bensin går greit. 

Link to post
Share on other sites

Sitat

Siden du har valgt en forholdsvis stor (volum) V8 bensin med relativt lav ytelse fremfor for eksempel en V8 diesel med 260/270 hk:

 

Forventer du at 350en vil gi deg mere power/push enn en diesel ville gitt?

 

(har selv en V8 bensin med omlag 260 hk, men sikler veldig på en V8 diesel med samme hk ytelse)

 

V8 diesel på 270 hk  - da tenker jeg på Mercruisers 7,3 liter. ..?

 

en diesel med turbo har bra med moment  - når den har fått opp ladetrykket.  Om planingsterskelen på båten kommer litt ugunstig ift. "turbokneika"  så blir fort båten treg i plan.   En kjenning hadde en Fjord 21 med Volvo 165hk (AQAD 40B?) og der måtte det jobbes med både flaps og drevtrim. 
.. men nyere motorer som feks D serien har jo mer moderne turboteknologi som gir mer trøkk fra start

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 2 timer siden:

 

V8 diesel på 270 hk  - da tenker jeg på Mercruisers 7,3 liter. ..?

 

en diesel med turbo har bra med moment  - når den har fått opp ladetrykket.  Om planingsterskelen på båten kommer litt ugunstig ift. "turbokneika"  så blir fort båten treg i plan.   En kjenning hadde en Fjord 21 med Volvo 165hk (AQAD 40B?) og der måtte det jobbes med både flaps og drevtrim. 
.. men nyere motorer som feks D serien har jo mer moderne turboteknologi som gir mer trøkk fra start

 

Ikke akkurat MerCruiser men Toyota 1VD (4,5 liter diesel V8 twin turbo), ca 270 hk og 700/750 Nm

denne motoren er en mega kraftplugg, men det er jo en bilmotor og formen på dreiemomentkurven

er ikke ønskeformen for en motor i båt (ok nok for meg da båten min er meget lett)

 

motoren jeg har nå, 4 liter V8 bensin, ca 260 hk på startkrans ved 5400 rpm, er også en bilmotor (ikke turbo) (Toyota 1UZ),

men dreiemomentkurven passer som hånd i hanske til planende båt

 

takk til OP,

kostnader er alltid relevante kriterier for valg

jeg hadde nok ikke klart klargjøring og skifte på en helg

 

 

Redigert av janet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

stikken skrev for 16 timer siden:

Er det noen forslag som kan gi litt mer pulver her? 

Kan det være andre faktorer enn de som er nevnt som til sammen påvirker ytelsen negativt?

Jeg tenker på slikt som bensintilførsel, lufttilførsel, skadet propell, ting som går tungt rundt osv.

Kort sagt alle faktorer som kan ha innvirkning, selv om de ikke ble direkte endret ved motorbyttet.

Dette kan være lett å overse, da man er så fokusert på de endringene som fulgte av motorbytte.

Ellers så vil jo faktorer som solide trimplan og skifte av propell til mindre stigning, gjøre det lettere å komme i plan og gi høyere turtall.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan selvfølgelig være noe annet men satte på en lettere propell og hjalp ikke veldig mye. Virker som motor dabber helt av på 3000 omd. Nå får jeg 25 knop på 3200 omd når jeg er alene i båten. Med propellen jeg vanligvis bruker fikk jeg 30 knop på omtrent samme turtall men var da vanskeligere å få i plan. Hadde 35 knop med gamle motor. 

 

Tenkte å prøve litt mer fortenning samt nytt bensinfilter og se om det hjelper. 

Link to post
Share on other sites

AQ271 skal iallefall ha 28-30'  og 8' på tomgang. kan ikkje skjønne det skal skille noe særlig fra den ene til den andre.  Hvilken bil kom den nye motoren fra da og årgang. Om den har smogtopper så er det ikkje rart det går trått.

Ellers er det tom nevnt topper innsug og kamaksel som gjør absolutt største forskjellen. Kom opp med noe serienummer du i første omgang så

Link to post
Share on other sites

Diameter på ventilene har noe å si, om du ikke har samme type topper, så kan det bli for lite hk.

Du må se på støpe nr på toppene for å være sikker. 76cc er normalt på bil, men du har andre topper med større ventiler og mindre kammer.

Har du sjekket boring og slaglengde og sammelinget ? Kan jo være en "stroket" motor den gamle. (Heter vel ikke "Tingbrand" for ingen ting).

 

En vanlig 350 bil motor med forgasser pleier å være oppgitt til 180 hk. Om du får 260hk med bare å bytte kam er vel ikke sannsynlig.

 

(ot) Jeg har hatt to amcar, begge Camaro, den siste en Z28 Indy 500 Pace Car jubileums modell ( bare ca 4000 stk ble laget)  med Corvette motor, hadde jeg byttet innsug til Edelbrock, forgasser til en square bore 600cfm Holley. Den gikk bra, fronten løftet seg når den gikk fra 1 til 2.de gir om jeg tro på nok uten å få hjulspinn.

Men en kompis hadde satt i en båtmotor med 260-270 hk i en 70mod Camaro og den dro så vidt ifra.

Så du må nok ha allt iorden og polere innsug og riktig tenning og bra forgasser om det skal bli noe mer enn 180 hk.

Redigert av Chris284 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant støpenr blokk 14010207 i bakkant

og motornr vo316ZDD / 1BS425223 i forkant motor. Støpenr på topper, må man av med toppdeksel da? 

 

Chris284: begge motorer er uborret 350 med 4" dia og 3.48" slag. Forskjeller som nevnt tidligere kan være stempeldesign og kompresjonskammer som til sammen bestemmer kompresjonsforholdet. Tingbrand oppgir 8.7-1 og jeg ligger muligens på 8.4-1. Litt lavere kompresjon men det er jo noe med flow i inn og utblåsningskanaler også. Det aner jeg ikke om det er bedre eller dårligere enn det var. 

Link to post
Share on other sites

Det virker rart dette. Har du mulighet for å måle bensinmengde. Ev kan du se på fargen på pluggene. Er de hvit går motoren for magert. 

 

Var den forrige motoren knap? Vanskelig å få på plan? Du mangler mye hester. At moment kurven har endret seg litt er fullt mulig men ved 3000 rpm burde det holde. Om motoren greier 5000 rpm er moment behov ca 40 prosent av fullt. Det burde være rikelig.

 

du må nok sjekke bensintilførsel. Mål ev trykk inn på forgasser og sjekk med leverandør av denne hvilket trykk den skal ha.

 

det kan også være luftmengde. Men da må motoren være fullstendig feil bygget. Start med det enkleste.

Link to post
Share on other sites

Toppdeksel må av for å se støpenr.

Det finnes topper med mindre kammer, såvidt jeg husker var 64cc populær og 58cc var på alu corvette og større ventiler (musse pigg, på svensk.)

Store ventiler er 2.0/1.55" dia. Normale er på 350 motor 1.94/1.50" diameter.

Du må finne årstallet på motor, så kan du og se om det stemmer med type topp som er på.

Redigert av Chris284 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da skal jeg se om jeg finner noen nr på toppene. Om 76cc topper er normalt på bil, kan det tenkes at det er normalt på 260 hk motorene i båt også? Er ikke så mye høyere kompresjon på tidlig 80 talls aq serie. 

 

Ulyden: hadde ingen problem tidligere å få den i plan. Med 9 i båten der halvparten var barn spratt den ikke i plan men kom fint etter hvert som farten økte. Måtte dog holde den over 24 knop ellers datt den av plan igjen. Til vanlig er vi to voksne og barn på 1,11 og 13. Da kom den med en gang. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...