Jump to content

Draco 2400. Lekkasje dieseltank


Osken

Recommended Posts

Hei.

Har hull og lekkasje i dieseltanken i min Draco 2400 Styling. Noen som har erfaring med dette fra samme båt, ser for meg masse arbeid som å fjerne pentry og nærmest alt på babord side for å få ut dieseltanken. Meiner tanken er på 280-300 Ltr. Dette er ein aluminiumstank, og det er vel ikkje bare bare å sveise dette heller. 

Link to post
Share on other sites

Hull? Vet du hva dette har kommet av? Vibrasjoner? Borret feil? Er jo en ganske solid tank det der. Null problem å sveise alu med riktig utstyr og kompetanse (TIG), men tanken må ut av båten å fylles med vann før den kan sveises i. Skal vel være mulig å få den ut av båten via luken i midtgangen.

Link to post
Share on other sites

Nei eg veit ikkje hva det har kommet av eller hvor i tanken det er. Tror det må værer tæring, var ein som kommenterte tidligere idag som hadde opplevd akkurat det. Tanken får ein ikkje ut via luken du beskriver, må nok fjerne pentry etc. er eg redd for uten at eg er 100 prosent sikker på det.

Link to post
Share on other sites

Du må ut med pentry. Om ikke annet for å få litt armslag. Like greit da du kan bytte fylleslange etc i samme slengen. Pentryet er lett å ta ut. Står som en komplett modul oppå dørken. Bare skrudd fast til dørk og sidevegg med braketter. Jeg tok ut mitt et par ganger. Flyttet det bare helt slik at det stod ute av veien bakerst i båten.

 

Ta ned bakveggen på toalettet i samme slengen. Det letter tilgang til slangen under dekk. Det er vanlig at disse aluminiumstankene får tæring i bunnen etter noen år. Det samler seg vann nederst i tanken. Lever den inn til reparasjon. Ingen problem å sveise inn en ny bit for de som kan aluminium.

 

Du finner layout av båten i instruksjonsboken. http://flatsea.no/draco/downloads/

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Hull i dieseltank av aluminium kan komme av tæring. Som regel ligger det alltid en liten skvett vann i bunn av tanken som man aldri får tappet ut. I tillegg vil det over tid bli avleiringer. Les gjerne om mine erfaringer med lekkasje i vår aluminiumstank. Dersom du er heldig går det bra å sveise skaden. Er du uheldig kan hele bunn av tanken være så og si opptæret, og på et eller annet tidspunkt slår en av tæringene gjennom. Da må kanskje hele bunn av tanken skiftes, eller enda mer. Men alt kan repareres :thumbsup:

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei?

Jeg fikk sveiset dieseltanken i min Draco 2400. Bytte hele ”bunnstykket” for å være sikker på at det ikke skulle gå hull et annet sted senere. Betalte 3000,-, noe jeg syntes var overkommelig:) Det er rimelig trangt nede i tankskottet, så ha litt tålmodighet der.

Ellers er det ikke så mye arbeid med pantryet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...