Jump to content

Legge seilbåt i vinteropplag i perfekt naturhavn??


maxi1431

Recommended Posts

Fikk høre om en seilbåt som er tenkt å legges i vinteropplag i en naturhavn på vestsiden av Tjøme!.

 

Dette er en meget attraktiv plass, og vedkommende har allerede lagt båten sin der.

Bruker da lettbåt inn/ut.

 

Er dette ok?

 

Denne plassen vil da være "opptatt" frem til våren.....

Link to post
Share on other sites

Var vel en tråd tidligere om å legge ut båten tidlig i uken for å holde av plass, dette blir vel litt det samme. Forhåpentligvis mange fine dager igjen av sesongen. 

 

Dersom det er den båten jeg tror det er så sparer eier sikkert en del kroner på å ligge der. Såg stor ut. (såg den bare akter når jeg kom inn der). 

Tror ikke jeg hadde turt å la den ligge der mtp hærverk og slikt.. Får håpe eier har en form for overvåkning og er bosatt i nærheten på "fastlandet". 

Link to post
Share on other sites

Et godt spørsmål du stiller her.

 

Jeg vil i utgangspunktet si at dette ikke er greit, det kan nok tenkes at det finnes en lov som forbyr det også.

Tenker da på noe slikt som "campingloven" som begrenser opphold til to døgn.

 

På en annen side, er det vel meget begrenset hvor mange dette "går ut over",uthavner er ikke veldig aktuelt i november for andre en denne "særingen" og et par andre likesinnede.

 

Hvordan har vedkommende tenkt å kvitte seg med kloakk, er det en utedo på stedet?

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Er det slik at dette er en stor båt, og eieren ser sitt snitt til å spare noen tusenlapper på dette stuntet, synes jeg det er smaløst.

 

Om dette er en tilrettelagt uthavn med bolter, utedo, ja kanske brygge er det helt feil det han gjør.

 

Da er det ett kommualt anlegg, som er tiltenkt rekreasjon,ikke opplag.

 

Jeg hadde nok ringt til kommunen og opplyst om dette forholdet, så får det jo være opp til de å avgjøre.

 

Når man ser hvprr mye dritt båter som blir etterlatt rundtomkring, og kommunen  (vi) til slutt må ta kostnaden med å fjerne det.

 

Slik vil vi IKKE ha det ute i uthavnene våre!

 

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Dette med at eier ville spare penger var bare noe jeg tenkte. (Kan være at det er en helt annen båt enn den jeg såg, men reagerte på hvor forlatt båten såg ut. Og det var på en pop uthavn vest for Tjøme).

Det er vel ikke brygger eller utedo der. 

 

Uansett;

Om alle vi andre hadde hatt samme glupe ide så kan man tenke hvordan skjærgården hadde sett ut til slutt...

Er jo ikke alle som får båtene ut av "opplag" før langt ut i Juli... 

 

Der hvor båten jeg har sett ligger så kjører vel både kystvakt og skjærgårdstjenesten ofte forbi så de tar vel kanskje affære? 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 1 minute ago:

 

 

Uansett;

Om alle vi andre hadde hatt samme glupe ide så kan man tenke hvordan skjærgården hadde sett ut til slutt...

Er jo ikke alle som får båtene ut av "opplag" før langt ut i Juli... 

 

 

Godt poeng, slik kan vi ikke ha det.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det er vel så enkelt at dette er direkte forbudt.

 

quantumduck skrev 1 minute ago:

hvordan vil vi ha det i naturhavnene?

I alle fall ikke slik at folk har båtene sine i vinteropplag der ute! Dette er jo en del hakk drøyere enn den forrige tråden om å legge båten ut på en god plass på onsdag for å sikre seg de gode plassene før de som har tatt seg fri fra jobben på fredag og drar ut på torsdag ettermiddag.

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Komodo said:

Det er vel så enkelt at dette er direkte forbudt.

 

I alle fall ikke slik at folk har båtene sine i vinteropplag der ute! Dette er jo en del hakk drøyere enn den forrige tråden om å legge båten ut på en god plass på onsdag for å sikre seg de gode plassene før de som har tatt seg fri fra jobben på fredag og drar ut på torsdag ettermiddag.

 

Har aldri ligget i naturhavn oom vinter'n, er det stort trykk?

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 15 minutes ago:

 

Det kan godt hende, men hvordan vil vi ha det i naturhavnene?

 

quantumduck skrev 8 minutes ago:

 

Har aldri ligget i naturhavn oom vinter'n, er det stort trykk?

 

quantumduck skrev 7 minutes ago:

 

Men det har vi da ikke heller?

Hvor er det egentlig du vil hen?

 

Mener du det er greit å legge båten sin i en ut/naturhavn fra august til påske?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Just now, nomen said:

 

 

Hvor er det egentlig du vil hen?

 

Mener du det er greit å legge båten sin i en ut/naturhavn fra august til påske?

 

Det har jeg ikke noen veldig bastant oppfatning om, siden det er veldig, veldig, veldig få som gjør dette. Derav de to siste kommentarene du siterer. Det er overhodet ingen grunn til å frykte at hele fritidsbåtflåten vil havne i naturhavn om vinteren. Den første kom seg av at du svarte på noe annet enn det tråden handler om. Den handler ikke om at folk legger fra seg båter i kommunale bryggeanlegg ment for kun et lite antall sammenhengende overnattinger for almenheten. Hvis dette er en naturhavn som fortsatt benyttes av andre til rekreasjon synes jeg forsåvidt han kunne ventet med å legge fra seg båten til sesongen var ordentlig over.

 

Generelt synes jeg at man må kunne ha båten liggende på sjøen om vinteren.

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Sjeldenutpå said:

Ein bekjent låg på svai heile året.  Kommunens havnevesen har kanskje reguleringer på slik rundtom i landet. Kanskje det finnes ein regel mot å liggja på svai,  men eg har aldri hørt om det. 

 

Det er svjv kommunale reguleringer som bestemmer om/hvor man kan legge ut bøye. Noen steder er det anledning til å legge ut bøye for privatpersoner, i min kommune ikke lengre inn enn en hest kan vasse, fikk jeg opplyst. Så; om man kan legge ut bøye, skulle en tro en også kunne ligge på svai over lengre tid, samme sted.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Først og fremst så er jeg 100% sikker på at dette ikke er lov, selvsagt med god grunn. Tror alle skjønner at det faktisk ville bli et konkret problem i befolkningstette områder dersom det var lov. 

 

Og skjærgården brukes jo året rundt i befolkningstette områder. Både fra landsiden og med båt. Vinteren er jo en av de absolutt vakreste sesongene på sjøen. En solrik og vindstille med 0 eller noen få minus, krystallklar luft, krystallklar sjø. Nydelig. 

 

Må være ren villfarelse å tro at skjærgården ligger ubrukt etter fellesferien :-) 

----

Konkret ifht Tjøme så kan en jo først begynne å lete i det generelle lovverket rundt allemannsretten osv, som gjelder "overalt". Så kan en sjekke om denne plassen ligger innenfor nasjonalparken og da lese forskriften for den. Så kan en evt lese gjennom lokale/kommunale bestemmelser. Tipper det er brudd på ganske så mange bestemmelser å forlate båten på offentlig grunn. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Marida skrev 12 minutes ago:

Hvis han nå fryser fast i isen og båten går ned, blir vraket liggende da?

 

Om det er den båten jeg tror så tipper jeg det er en 40fot ++ av nyere årgang (2010 eller nyere), så tror nok eier har plan om å passe den bedre enn som så.

Tviler også på at det fryser til der han ligger, uten at jeg har vært der ute på vinteren. Iflg kartet er det ikke i Nasjonalparken.

 

Må si jeg skjønner tanken til eier av båten, kunne også tenkt meg å legge båten i en flott uthavn/naturhavn om vinteren for så å bruke den som "hytte" og bruke rib`en til og fra.. Men jeg føler ikke at det ville vært riktig av meg.

I tillegg hadde jeg nok vært nervøs for innbrudd/hærverk og slikt..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...