Jump to content

Spørsmål rundt oppussing av gammel glassfiberbåt


Essential

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er nyfrelst på båtfronten etter en lengre tur (i forhold til min tidligere erfaring) i min brors Rana Vektor 700. Etter turen, i håpet om å få noen dager på vannet før sesongen var over her oppe i nord gjorde jeg ett litt raskt kjøp av en liten båt (420 cm/14 fot) som var priset "for godt til å være sant".

 

Som det vanligvis er, var det for godt til å være sant. Båten tar inn langt mer vann enn det det ble forespeilet av selger og jeg ble nødt til å ta den på land. Jeg har bestemt meg for å pusse den opp i sin helhet og har i den forbindelse strippet båten ned så langt det lar seg gjøre. I prosessen oppdaget jeg en rekke plasser hvor det var blitt gjort plastarbeid som ikke satt godt og som tydelig hadde tatt inn vann. Dette har videre medført at store deler av kjølen samt de området jeg har revet av dårlig plasting er mettet med vann. Jeg er i prosessen med å tørke dette, men det vil nok ta litt tid da vær og temperaturer over polarsirkelen ikke er optimal for tørking.

 

Når jeg kjøpte båten så jeg for meg at det skulle være en kort prosess for å repararere lekkasjen samt at dette ville være innenfor min evne/erfaring. Jeg står nå i den situasjonen at jeg mangler kunnskaper for å velge den beste løsningen for videre arbeid og jeg velger derfor å spørre de som har mer erfaring og kunnskap. Dere har nok fått mange av disse spørsmålene 10-100 ganger før med en litt annen formulering. Jeg har gjort en rekke google-søk rundt temaet de siste 3 uker, men jeg føler fortsatt at jeg mangler klare svar på en rekke ting. Jeg håper dere tar dere tiden til å svare på noen få spørsmål, og jeg vil oppdatere tråden etterhvert som jeg gjør fremskritt i "prosjekttråd-stil".

 

Når jeg rev av gammel plasting og belyste skroget fra undersiden oppdaget jeg at det var en rekke plasser under vannlinjen hvor lyset gikk gjennom. Dette indikerer jo at det er svært tynt. Samtidig synes jeg områder hvor båten er tett (på dørken) at skroget "flexer" i overkant mye. Derfor har jeg begynt å planlegge for plasting på utsiden av hele vannlinjen både for å få den tett samtidig som det forhåpentligvis vil styrke skroget en del. Er dette nødvendig eller en god ide? Jeg synes det virker som den mest logiske løsningen da jeg allerede må tette og plaste store deler av kjølen. Vil ett eller to lag med 300g/m2 roving hjelpe mye på styrken? Ut fra størrelsen på båten vil det ikke endre mye på båtens vekt.

 

Foreløpig er dette den viktigste tingen å få avklart slik at jeg kan planlegge videre. Jeg kommer med noen bilder etterhvert.

 

Takk på forhånd.

Kristoffer

 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, index said:

Polyester er ganske gjennomsiktig, så lys gjenspeiller ikke nødvendigvis tykkelse på annet enn gelcoaten. Om du skal plastre utvendig må alle gelcoat vekk først.  Dessuten vil det bli mye sparkling etterpå for å få bunnen slett igjen. Så jeg ville vurdert grundig om dette er nødvendig...

 

Hei, takk for svar. Det er dette jeg har hørt hos de fleste jeg har spurt som har litt peiling. Litt av tanken er at jeg er bekymret for den strukturelle styrken til skroget. Det bøyes mer enn jeg ville forventet når jeg trør på det (står på land nå så vil jo bli mer enn på vann). Jeg vil gjerne gjøre ett så nøye arbeid som mulig nå som jeg har den på land og har brukt noen timer på stripping. 

 

Er det kanskje en mulighet å bare plaste noen få lag på innsiden av skroget der lysgjennomtrengningen er verst og bruke epoxysparkel med fiber i andre deler? Vil dette bli sterkt nok/tett? Jeg skal forsøke å ta noen bilder med lang lukkertid av lyset som kommer gjennom i morgen. 

Link to post
Share on other sites

Er det dobbeltbunn?

 

Hvis det er det, så kan det virke som du har et skrog med skum i. De brukte det mye før. Dette skummet trekker vann hvis det får anledning (lekkasje). Dermed vil båt bli tung, og skummet vil kunne miste sin trykkfasthet.

 

Hvis dette er tilfelle for deg, så må du dele skroget (innerliner fra skroget), og manuelt fjerne skummet. De fleste som gjør dette velger å lage avstivet i stedet for å bruke skum igjen.

 

Klarte ikke helt å forstå i første innlegg om det var et enkelt skrog (som jeg kanskje tror), eller om det er dobbelt.

 

Vet du hva båtens merke er?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Grand Banks jr said:

Er det dobbeltbunn?

 

Hvis det er det, så kan det virke som du har et skrog med skum i. De brukte det mye før. Dette skummet trekker vann hvis det får anledning (lekkasje). Dermed vil båt bli tung, og skummet vil kunne miste sin trykkfasthet.

 

Hvis dette er tilfelle for deg, så må du dele skroget (innerliner fra skroget), og manuelt fjerne skummet. De fleste som gjør dette velger å lage avstivet i stedet for å bruke skum igjen.

 

Klarte ikke helt å forstå i første innlegg om det var et enkelt skrog (som jeg kanskje tror), eller om det er dobbelt.

 

Vet du hva båtens merke er?

 

Hei. Skulle kanskje vært klar på dette, det er en enkeltbunnet båt så er ikke noe skum å bekymre seg for heldigvis. Vet desverre ikke hva båtmerket er, den eneste indikasjonen jeg har klart å funnet er en liten metallplate som dukket opp når jeg pusset innvendig som det står noe sånn som "396" på.

 

1 minute ago, index said:

Vil tro båten har holdt i mange år som den er så den er sikkert mer enn sterk nok. Hvorfor er du så fokusert på lysgjennomgang? Det sier ikke noe om annnet enn tykkelsen på gelcoaten...

 

For så vidt enig i det. Jeg er fokusert på lysgjennomgang da det er på ett område hvor tidligere eiere har gjort en reparasjon (som var for dårlig). Når jeg da tok vekk dette var glassfiberen full av vann og gir fra seg vann kontinuerlig nå etter 3 dager med aktiv tørking. Dette indikerer vel lekkasje?

 

Igjen, takk for at dere tar dere tiden for å svare :)

Link to post
Share on other sites

Bilde av område hvor jeg også måtte fjerne gammel reparasjon. Området med den svarte ellipsen har mye bevegelse når jeg trør på den.

problemområder.jpg

 

Her er området med rød pil. Lekker mye vann herfra selv etter tre dager. Videre har jeg skåret ett større hull i boksen ovenfor til høyre og det er svært fuktig inni boksen. Samtidig, hvis jeg legger en lyskilde inne i boksen, ser jeg lyset gjennom på andre siden. 

boks_vann.jpg

 

Som index har gitt tilbakemelding på trenger ikke lysgjennomtrengning å indikere svakhet, men når det lekker så mye vann må det nesten være en lekkasje en plass.

 

Håper noen har noen ideer eller forslag til videre fremgangsmåte.

 

- Kristoffer

Redigert av Essential (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville slipt helt rent fra innsiden og forsterket. Den boksen det lekker fra er vel innplastet kryssfiner? Kanskje det er best å kappe vekk den, og heller støpe på noe nytt om du trenger den, evt. om den er viktig for stivheten i konstruksjonen.

 

Fra undersiden ville jeg slipt rent og reparert skader, men ikke plastlagt over hele bunnen. Det drar med seg mye sparkling og finish som index påpeker. Hvis du vil lese litt flere tips om dette kan du lese tråden i signaturen min om Draco 20 som bygges om til jolle. Har gjort mye av det samme der, og akkurat nå holder jeg på under vannlinja.

Link to post
Share on other sites

On 03/09/2017 at 4:02 PM, ivar said:

 

ligger annonsen ute enda ?   drar ikke umiddelbar kjensel på denne, men mistenker det kan være noe finsk muligens..? 

 

Hei! Annonsen er desverre tatt ned og dette var egentlig det eneste brukbare bildet. Metalldelen av overbygget er merket med Golar Metall - Tvedestrand. Det er det eneste jeg har funnet ut om opphavet til denne båten.

 

23 hours ago, Komodo said:

Jeg ville slipt helt rent fra innsiden og forsterket. Den boksen det lekker fra er vel innplastet kryssfiner? Kanskje det er best å kappe vekk den, og heller støpe på noe nytt om du trenger den, evt. om den er viktig for stivheten i konstruksjonen.

 

Fra undersiden ville jeg slipt rent og reparert skader, men ikke plastlagt over hele bunnen. Det drar med seg mye sparkling og finish som index påpeker. Hvis du vil lese litt flere tips om dette kan du lese tråden i signaturen min om Draco 20 som bygges om til jolle. Har gjort mye av det samme der, og akkurat nå holder jeg på under vannlinja.

 

Det høres ganske greit ut. Har slått meg til ro med at båten vil holde sammen så langt jeg klarer å tette alle hull :) Har skåret hull i en av boksene, er ren glassfiber. Har planlagt å legge en plate med kryssfiner på toppen av boksene, sparkle og male/lakke disse da de eksisterende er noe svake. Jeg skal sjekke ut tråden din - Takk for tips!

 

Nå, for ett helt urelatert spørsmål: Kan jeg bruke tokomponents sparkel for å sparkle overbygg og inne i båten når jeg ikke er kjent med hvilken type maling som er benyttet før (altså, at jeg ikke vet om det er en eller to-komp fra før)?

Redigert av Essential (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 08/09/2017 at 2:20 PM, ivar said:

Så bilde på fb av en Ali-Craft 14 , kan muligens være det..? 

 

Hei. Så over noen bilder av Ali-Craft 14, tror ikke det er den. Overbygget over baugen virker for kort i forhold til den jeg har. Jeg har åpnet mer og mer i båten og det dukker flere hint opp. Skal se om jeg ikke klarer å identifisere det etterhvert :)

 

Link to post
Share on other sites

Så, etter en uke med neste ikke arbeid har jeg fått gjort litt fremskritt:

 

DSC01138.JPG

Åpnet den andre boksen, var full av vann som begynte å flomme i det sekundet jeg åpnet første siden (sikkert undertrykk i boksen). 

 

DSC01140.JPG

 

Bilde av vannet som var inne i boksen. Vanskelig å se, men var omkring 5 liter.

 

DSC01143.JPG

 

Pusset, rengjort, sparklet og plastet.

 

DSC01145.JPG

 

Pusset, sparklet og plastet 4 lag 300g/m2 roving. Fornøyd med resultatet.

 

Redigert av Essential (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neste spørsmålet mitt, og dette er viktig for videre fremskritt er følgende:

 

For grunningen forstår jeg at epoxybasert grunning danner en svært god barriere og dette ønsker jeg å bruke. I kontakt med Jotun får jeg beskjed at jeg må pusse HELT ned til gelcoat før jeg legger evt. AntiPest da den kan reagere med eksisterende maling hvis jeg legger over denne. 

 

Jeg har pusset flere plasser hvor underlaget var svært ujevnt og noen plasser var glassfiberen/polyesteren direkte synlig. tfordringen er at jeg ikke ønsker å pusse hele båten ned til glassfiber/polyester og jeg er usikker om det er gelcoat på båten (første gangen jeg gjør noe slikt).

 

Så, spørsmålet mitt er: Er det korrekt at jeg ikke kan grunne over eksisterende maling der hvor jeg ikke klarer fjerne alt og videre, er det noen måte jeg kan se om det er gelcoat på båten? Det nederste laget før jeg kommer til glassfiberen når jeg pusser er det rosa malingen dere ser i bildene jeg har postet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Gelcoat er i bunn og grunn bare pigmentert polyester, høyst uvanlig at ikke båter har gelcoat utenpå glassfiberen.    Den er hardere enn det aller meste av 1K maling / lakk.  

Et annet begrep du vi støte på er topcoat.  Det er stort sett det samme som gelcoat , forskjellen er at gelcoat brukes når det støpes i form, topcoat når det ikke støpes i form. 

Link to post
Share on other sites

Snakker du om å grunne båten under vannlinja, eller snakker du om inne i båten? Inni har den mest sannsynlig blitt malt med topcoat etter støp. Utvendig har den garantert gelcoat, det ser man på det første bildet du la ut. Om gelcoaten mer eller mindre er slipt bort eller overmalt er jo ikke godt å si. Da må du i tilfelle legge ut noen gode nærbilder av de områdene du tenker på.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Komodo said:

Snakker du om å grunne båten under vannlinja, eller snakker du om inne i båten? Inni har den mest sannsynlig blitt malt med topcoat etter støp. Utvendig har den garantert gelcoat, det ser man på det første bildet du la ut. Om gelcoaten mer eller mindre er slipt bort eller overmalt er jo ikke godt å si. Da må du i tilfelle legge ut noen gode nærbilder av de områdene du tenker på.

 

Siden jeg har truffet på bar polyester/glassfiber på innsiden av båten antar jeg at jeg må grunne på inne i båten også. Det blir jo alltids vann liggende der og jeg vil være sikker på at båten er så tett så det lar seg gjøre (uten å pusse meg i hjel). Utsiden skal jeg kun slipe ned eksisterende bunnstoff, reparere kjølen og bunnsmøre. Den hvite delen blir kun pusset litt for heft og deretter overmalt.

Link to post
Share on other sites

Skjønner. Da kan du droppe grunnlag og bare legge på tokomp polyurethanmaling. Siden du har støpt med epoxy innvendig. Hvis ikke kunne du bare coatet med topcoat. 

 

Lagt til :

Så lenge du ikke har innerliner i båten er det ikke gelcoat innvendig, men den er mest sannsynlig malt med topcoat under produksjon. Topcoaten kan av ulike årsaker vært slipt vekk enkelte steder. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, Komodo said:

Skjønner. Da kan du droppe grunnlag og bare legge på tokomp polyurethanmaling. Siden du har støpt med epoxy innvendig. Hvis ikke kunne du bare coatet med topcoat. 

 

Lagt til :

Så lenge du ikke har innerliner i båten er det ikke gelcoat innvendig, men den er mest sannsynlig malt med topcoat under produksjon. Topcoaten kan av ulike årsaker vært slipt vekk enkelte steder. 

 

Nå fremstår jeg sikkert som svært vanskelig.. Vil ikke tokomp polyurethanmaling medføre problemer hvis jeg ikke har klart å fjerne all malingen som tidligere er malt? (har så langt funnet 3 lag). Jeg har ikke snøring om disse er enkomp eller tokomp.

 

Takk for alle svar. Setter pris på at dere tar dere tiden :)

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid du har gjort! To ting (ikke malingsrelatert):

 

1. Hvordan er tilstanden på akterspeilet? Var/er vanlig at de støper inn en kryssfinerplate i akterspeilet, ikke uvanlig at denne råtner med årene. Ville uansett lagt noen lag med matte i overgangen mellom akterspeil og de boksene du har på sidene der, de stiver jo bra av mot akterspeilet.

 

2. Ser ut som du avslutter støpen i bunn på linje med framkant av boksene. Har du avsluttet alle 4 lagene på samme sted, eller "trappet av" med noen cm pr lag? Det jeg vil fram til er at det ikke er heldig å få en markant overgang fra et tjukt, stivt parti og et mer fleksibelt parti på skroget. Kan gi sprekkdannelser.

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Sjøvind said:

Flott arbeid du har gjort! To ting (ikke malingsrelatert):

 

1. Hvordan er tilstanden på akterspeilet? Var/er vanlig at de støper inn en kryssfinerplate i akterspeilet, ikke uvanlig at denne råtner med årene. Ville uansett lagt noen lag med matte i overgangen mellom akterspeil og de boksene du har på sidene der, de stiver jo bra av mot akterspeilet.

 

2. Ser ut som du avslutter støpen i bunn på linje med framkant av boksene. Har du avsluttet alle 4 lagene på samme sted, eller "trappet av" med noen cm pr lag? Det jeg vil fram til er at det ikke er heldig å få en markant overgang fra et tjukt, stivt parti og et mer fleksibelt parti på skroget. Kan gi sprekkdannelser.

 

Hei! Takk for det :) Første gangen blir det litt feiling men det kommer seg.

 

Tilstanden på akterspeilet er fint heldigvis. Det som ikke vises på bildene er at det er en metallplate på hele akterspeilet som er festet med relativt store bolter til metallplate på andre siden. Dette virker VELDIG solid og jeg tror ikke det skal være noe problem. Har sett på finerplaten og den er i fin form.

 

Jeg har lagt 4 lag hele veien heldigvis, men det er lagt opp slik at jeg begynte smalt i bunnen og deretter en som dekker ca halvparten og deretter 2 fulle lag (tenker på bredden, ikke lengden). Er dette greit eller?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...