Jump to content

Vær, vind og strøm Nord-Atlanteren / Barentshavet?


Prosjekt Ægir

Recommended Posts

Hei

Vi skal seile ruten Ålesund - Shetland - Færøyene - Island - Svalbard - Tromsø neste sommer (Mai - September) 

Det jeg er usikker på er om vi skal snu ruten og starte med Tromsø - Svalbard og følge isen ned langs Grønland til vi kommer til Island. Har prøvd å lete opp info om vindforhold på sommerhalvåret men blir ikke klokere. Er det noen ishavsseilere eller god kjente folk her på forumet som kan gjøre oss klokere? 

 

Mvh Sondre Misund

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville tatt meg en telefon til Norsk Polarinstitutt i Tromsø. Vet at isforholdene er verst i februar/mars, så i mai kan det nok ennå være ganske mye is i farvannet mellom Svalbard og Grønland. Forholdene varierer så mye fra år til år samtidig som vær og vind har veldig mye å si for hvor mye is det blir. 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kul turplan!

 

Kor lang tid har du?

 

Når det gjeld Svalbard er det mindre is jo lengre ut i sesongen du seglar. Dvs. august, september. Då byrjar det å bli mørkare, og dårlegare vêr.

Eg selga der i jui og august, for nokre år sidan.

 

Med mindre du har 3-4 månadar ville eg tatt turen over to somrar, eventuelt lagt båten att på Island etter Svalbard.

 

Det er rikeleg å oppleva på Shetland og Færøyane for ein normal sommarferie.

 

God tur.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei Eg ser no at du skreiv mai til september. Isen trumfar det meste, og det rette blir då å segla til i denne rekkefølja: Shetland, Færøyane, Island Svalbard. 

 

Som du veit må du ha våpen på Svalbard. Det er strenge våpenreglar i UK. To år ubetinga for uregistrerte våpen, har eg høyrt. Det er verdt å undersøka dette i god tid.

 

Ask 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...