Jump to content

Kjøpe sjark for kommersielt fiske, ønsker råd.


Krabbefiskern

Recommended Posts

Hei!

Jeg er på utkikk etter en sjark jeg kan drive kommersielt fiske med. Tenker da å fokusere i første omgang på noe jeg allerede kan, nemlig krabbefiske. Jeg er i fast jobb (offshore), men har som mål å bli fulltidsfisker  etterhvert. Personlig synes jeg trebåt er "tingen", men har også sett en del på plastbåter da disse krever mindre vedlikehold. Budsjett? Jeg ønsker å starte lavt, opparbeide meg erfaring og kanskje kunne bli fulltidsfisker innen de neste 5 årene. Båtmessig så er jeg på utkikk etter noe til under 100.000. Som sagt, dette er kun ett prosjekt jeg skal drive med ved siden av allerede fast jobb (i første omgang). 

Jeg holder til i trøndelag, og har som mål å fokusere på fiske i Hitra/Frøya området. 

Har lest meg opp på hva man burde se etter osv osv. ved kjøp av båt, ulike typer motorer mm. Men er litt vanskelig å sette det man har lest om ut i praksis ved en befaring av båt da man stiller med ca. null sjarkerfaring. 

Har "dere" noen råd til en mann snart i slutten av 20åra? Hvilke båtmerker egner seg best for eksempel? -  Motivasjonen står det ikke noe på, og er selvsagt åpen for ett oppussingsprosjekt, men det mest ideelle er om båten 1.) Flyter 2.) Har en udødelig motor?Sabb? 3.) Er rigget for krabbe.

På forhånd takk! :smiley:

Link to post
Share on other sites

tror jeg ville startet med å sette meg inn i de nye kravene som er kommet.  Er nok båter i markedet som ikke tilfredsstiller disse, og da kan det bli dyrt om man begynner å legge kroner i noe som vanskelig å oppfylle kravene med. 

https://www.yrkesfisker.no/no/regelverk/ny-forskrift-for-fartoy-under-15-meter/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nå når du er helt i startfasen med sjarkefiske, og du skal drive med teiner, så tror jeg det er best at du starter med en båt som er under 8 meter. Da slipper du dei nye kravene for yrkesbåtene. Men husk at du kan ikke leve av å drive kun med krabbeteiner, med mindre du lever meget sparsommelig. Det høres ikke ut som at du har den store fiskerierfaringen, så hvis du på sikt har tenkt å leve av dette, så anbefaler jeg deg å få hyre på en annen fiskebåt for å lære deg fiskeri. Det er nemmelig ikke bare å hoppe i det og tro at fisken kommer av seg selv. Skal du ha sjark som er over 10.65 meter, så må du også ha kystskippersertifikat for å få lov å føre denne.

Link to post
Share on other sites

Har ikke all verdens erfaring fra fiske annet enn at dette har vært en hobby siden jeg var liten, samt at familie og slekt er fra ett fiskevær hvor jeg har fisket med juksa og teiner siden jeg var 12 ish. Er utdannet styrmann med D2 sertifikat, seilet (offshore/worldwide), men kunne tenkt meg å prøvd meg innen fiskeri på egen hånd. Forandring fryder?  Har levert på mottak tidligere, men da under vingene til besteforeldre, med deres sjark. 
 

De har like mye erfaring med plast-sjark som meg, og har på mange måter frarådet meg å kjøpe en sjark bygd i tre. Jeg står derfor på bar bakke og vipper mellom om jeg skal kjøpe en tre-sjark eller plastbåt. Budsjettet? Helst under 100 som nevt ovenfor, men om jeg må, kan jeg strekke meg til 300. (Hvorfor så lavt? Jeg ønsker bare å komme igang, om prosjektet går rett vest så har jeg iallefall en ok fritidsfiskebåt). Jeg har satt en ramme på 5 år for å opparbeide nok erfaring, samt oppgradere til ny båt til å drive mer profesjonelt. Glemt å nevne ovenfor, men ønsker helst å få tak i en båt som er 8m. 

- Har ingen planer om å leve av dette i første omgang. Her er det erfaring som er alpha og omega og har derfor satt 5 år som ett realistisk mål. Å bli med på en fiskebåt blir nok obligatorisk for min del, om jeg tenker å sette snuten til Lofoten på egen hånd etterhvert.

Til de som skriver om regelverk. Jeg har satt meg inn i regelverket, vært personlig innom fiskedir. og trålet det som er av forum, for ikke minst å ha snakket med familie og slekt samt andre som aktivt driver med fiskeri. De har gitt meg mange gode tips! - Men hvem vet, kanskje jeg er heldig å plukke opp noe her og.


 

Link to post
Share on other sites

Kan vell si at jeg holder på med det samme for tiden, dog kun til binæring i første omgang mens jeg studerer. Trebåt på 24fot fra 1964 som jeg totalrestaurerer for øyeblikket. Satser hovedsaklig på linefiske og kreps. Sjøfartsdirektoratet hadde visst noen krav og greier, men var vell heller oppfordringer da de ikke sjekket under 8m tror jeg de sa. Ellers er fiskeridirektoratet verdens tregeste instans og må gjerne ringe 3-4uker før man får svar hos riktig person haha. Kanskje jeg skal lage en prosjekttråd om båtbyggingen ? 

 

Går alt i dass kan jeg riktignok fiske om sommeren for 50k uten å registrere ordentlig gjennom en sommerordning for de under 25.

Link to post
Share on other sites

Ole1337 skrev for 11 timer siden:

Trebåt på 24fot fra 1964 som jeg totalrestaurerer for øyeblikket. Satser hovedsaklig på linefiske og kreps.

 

Ole1337 skrev for 11 timer siden:

 Kanskje jeg skal lage en prosjekttråd om båtbyggingen ? 

Det synes jeg du skal gjøre, prosjekttråder er alltid populært :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ole1337 skrev On 9/14/2017 at 13.33:

Kan vell si at jeg holder på med det samme for tiden, dog kun til binæring i første omgang mens jeg studerer. Trebåt på 24fot fra 1964 som jeg totalrestaurerer for øyeblikket. Satser hovedsaklig på linefiske og kreps. Sjøfartsdirektoratet hadde visst noen krav og greier, men var vell heller oppfordringer da de ikke sjekket under 8m tror jeg de sa. Ellers er fiskeridirektoratet verdens tregeste instans og må gjerne ringe 3-4uker før man får svar hos riktig person haha. Kanskje jeg skal lage en prosjekttråd om båtbyggingen ? 

 

Går alt i dass kan jeg riktignok fiske om sommeren for 50k uten å registrere ordentlig gjennom en sommerordning for de under 25.


Kult! Ja det syns jeg du skal :)

Det nye regelverket krever at fartøy mellom 8-15m må inneha fartøysinstruks, dvs gjennomgå en kontroll/førstegangskontroll. Kontrollene består av stabilitetsberegninger, godkjent radioutstyr (VHF med DSC), redningsutstyr (Godkjent flåte og nødpeilesender?) osv. Dette koster flesk!

Fordelen med å ha en båt under 8m er at man slipper unna disse kravene. Fører til noen begrensinger som for eksempelvis at dekket fartøy mellom 6-8m kan ikke brukes over bankfiske 1.  Correct me if Im wrong...

Sitter selv og funderer på om jeg skal restaurere en tresjark, er en del sjarm med det, for ikke minst å nevne erfaringer å hente..

Del gjerne bilder av prosjektet ditt. Har selv kun erfaring fra bøyelast og tankfartøy, som på ingen måte kan sammenliknes med trebåter.. :giggle:
 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Å kjøpe seg en sjark for å prøve litt seriøst fritidsfiske er jo ikke så veldig alvor i da, hehe. Men de fleste stopper nok der. Uansett om det ble større sjark og helårsdrift eller om det er 20 krabbeteiner på friturene er jeg fortsatt interessert i å høre hvordan det går :-) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...