Jump to content

Får ikke montert undervannshus - giret passer ikke. Yamaha F100.


larsen2000

Recommended Posts

Har byttet undervannhus og får ikke sporene på girstaget fra motor til å gli inn i riktig spor på undervannshuset. Jeg har giret i båten i fri samt giret på undervannshuset i fri. Dersom jeg drar forsiktig i gass/girhendel får jeg det til å passe, men da går undervannshuset i gir når jeg skyver gass/girhendel tilbake i fri igjen (altså er det da i fri når konsollen er i gir, og i gir når konsollen er i fri). Har også prøvd å ha både gass/girhendel i revers og undervannshuset i revers - og også i gir fremover - men får ikke samkjørt sporene da heller.

 

Noen tips til hvordan jeg kan få dette smooth sammen? Drivaksling inn i veiven og kjølerøret ned i impellerhuset glir perfekt sammen, så det er altså giret som er problemet.

Redigert av larsen2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Installing the water pump and shift rod
1. Install the shift rod assembly

NOTE:
Install the shift rod assembly into the lower case, turn it counterclockwise 90° a, and
then push it down b to connect it to the shift slider

image.png.9e4e8b60d982edde06328903bfdcda35.png

 

Fra Service manual

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0ahUKEwiOyaa1naTWAhUnMZoKHfMFC-gQFgg9MAM&url=http%3A%2F%2Fgjoel-marinecenter.dk%2Fupload%2F6D9-28197-3G-11.pdf&usg=AFQjCNF5lfAt-SJZpp2YWjoXTxJDqyTElw

Link to post
Share on other sites

Vet ikke, men la merke til at at jeg måtte vri bittelitt på propellakslingen for å gire både forover og i revers når jeg giret med skiftenøkkel rett på staget på undervannshuset. Men det er vel ikke unormalt? Startet opp motor og vekslet mellom gir og fri, og det går 100% smooth. Den stod da i gir med konsoll i fri og i fri med konsoll i revers ;) 

Link to post
Share on other sites

Ifølge manualen skal du altså først entre girstangen i hullet for deretter å vri girstangen 90 grader før du setter eller entrer den helt på plass. Så setter du sammen undervannshuset.

 

En test er å skifte gir mens du ennå ikke har montert undervannshuset  og girhuset. Om det fungerer så er det bare å sette det sammen.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Installing the lower unit
1. Set the gear shift to the neutral position at the lower unit.

2. Align the alignment mark a on the bushing with the alignment mark b on the bracket.

image.png.92d53221df4652fb7311abcddacfa24e.png

3. Install the dowels 1 into the lower unit.
4. Install the lower unit into the upper case, and then tighten the lower case mounting bolts (nuts) to the specified torque.

 

Kan dette være noe å følge?

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...