Jump to content

Nye hummarreguleringar


Ask

Recommended Posts

Nye reguleringer for 2017, iflg. Fiskeribladet:

 

  • Obligatorisk påmeldingsordning. Registrering vil om kort tid kunne gjennomføres på Fiskeridirektoratets nettsider.
  • På Skagerrakkysten innføres det et maksimalmål for hummer på 32 cm (totallengde), med formål å spare de største individene som bidrar mest til rekruttering. For resten av kysten skal det gjennomføres nærmere undersøkelser av hvilket maksimalmål som ev. vil være hensiktsmessig.
  • Minstemål for hummer skalvære basert på (kun) totallengde.
  • Hummerteiner skal f.o.m. årets sesong røktes minst én gang pr. uke.
  • Rapporteringsplikt for hummer som oppbevares i sjøen i desember
  • Opphevelse av forbudet mot at fritidsfiskere kan sette krabbeteiner på grunnere vann en 25 meter på Skagerrakkysten.
  • Opphevelse av forbudet mot å sette/trekke teiner på søndager, som har vært gjeldende på kyststrekningen fra svenskegrensen t.o.m. Vest-Agder.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Opphør av 25 meters grensen for krabbeteiner: Gjelder det fom. nå og hele året fremover?

 

edit: leste ordlyden på direktoratets side. Kan ikke forstå noe annet enn at grensen opphører umiddelbart, og vil gjelde hele året fremover.

 

@Bitteliten: Grensen var satt for å ikke fiske hummer utenfor sesongen. Hummeren står grunnere enn 25 meter.  Det er i alle fall det jeg har blitt fortalt, og jeg kan ikke bekrefte at det stemmer.

 

Er lettere å kontrollere at en teine ligger dypere enn 25 meter enn å kontrollere at man ikke fisker etter hummer.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det vil bli lagt ut elektronisk skjema neste veke på fiskeridirektoratet si heimeside.

Synes elles det er flott at det skjer ei innstramming av reglane, t.d. når det gjeld maksstørrelse. Kunne gjerne ha vore for heile landet.

Det ser dessverre ut til at ein del allereie har starta hummersesongen. Enno strengare straffer må nok til for desse egoistane. Inndraging av teiner og båt, i tillegg til kraftige bøter...

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 9 timer siden:
  • På Skagerrakkysten innføres det et maksimalmål for hummer på 32 cm (totallengde), med formål å spare de største individene som bidrar mest til rekruttering....

 

Det er jo litt av noen dyr dette her, og jeg synes det er veldig fint at de store rekrutterer (?) flere hummer inn i bestanden, og at de bør bevares.

Er det slik at de rekrutterer kun kreps og reker, eller får krabber også bli med?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan muligens se ut som om venstrehånden ikke helt vet hva høyrehånden ville - eller omvendt.

 

Hensikten med endringene må vi (overordnet) anta er å redusere totalfangsten = skåne bestanden. Men det man gjør med å oppheve dybdegrensen for krabbeteiner er at man i praksis åpner for inntil 20 teiner per person for hobbyfiskere, altså det dobbelte av i dag. Nå (fra i år) kan man fiske med 10 + 10 teiner på alle dybder, riktignok må det være 80mm fluktåpning i 10 av dem (mot 60mm i hummerteinene).

 

Jeg er veldig usikker på om man har sett konsekvensen av dette. En yrkesfisker jeg kjenner godt, og som gjerne vil skjerme sin næring mest mulig, har vært i kontakt med direktoratet om dette. Foreløpig tilbakemelding, i alle fall fra de som sitter på tlf i 1. linje, kan tyde på at de kan ha oversett denne effekten....

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...