Jump to content

Motorbytte i Windy Mistral. Inn med Hyundai S270


krone

Recommended Posts

I morgen løftes båten på land og demontering av to stykk Kad 42 begynner.  Etter hvert skal jeg sette inn to stykk Hyundai S270.  jeg velger å beholde drevene. Hyundai leverer overgang til Volvo 290 drev.  Litt usikker på om jeg bytter gir-gass systemet.  Kan beholde det eksisterende eller bytte til elektronisk.  

 

DSC_1166.JPG

 

 

DSC_0961.JPG

DSC_1111.JPG

Link to post
Share on other sites

Kjempeartig :thumbsup:  Håper du deler masse detaljer med oss :thumbsup:

 

Ikke ta dette feil krone, vil bare forsikre meg om at du har vurdert noen forhold rundt drevene.

Jeg har selv vært 0.001mm fra å kjøpe H S270 men endte på FNM 250 kun pga leveringstid og at jeg ønsket å beholde DPE drevet mitt.

 

Du skriver 290 drev men er det DPE med 1.78 utveksling du har ? ? og ca C4 propeller.?

Ha i bakhodet at KAD44 og 300 begge "buzzer" motorene gjennom girskiftet....  og det er ikke uten grunn.

Hyundai 270 er en tøffing og ligger mellom KAD44 og KAD300 effektmessig. Det er opplest og vedtatt at DPE ikke takler KAD300...

Dreiemomentet for H S270 har jeg ikke tilgjengelig men antar at det ligger rett over KAD44.

Ville ikke satt opp med  toppfart i tankene... skal du få timer på drevene så bør du bygge "buzzing" og du bør gå ned en halv propellstørrelse...

 

Kan H S270 leveres med "buzzing" i dag ?

 

 

Gleder meg til å følge tråden din og lover å ikke mare om det jeg har luftet her...  :thumbsup:

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke girskiftet som gjør at KAD 300 har tatt knekken på noen drev. Spesielt med enketinstallasjon på tung båt.

KAD 42 og 43 har ingen "buzzing". Girskift er jo helt på tomgang. Har KAD 44 og 300 høyere turtall eller mer dreiemoment på tomgang en KAD42?

Men det er nok en god ide å og over til samme oljen som blir brukt på DPG Drevene.

Redigert av GM37 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Girskiftet er en av faktorene.

Helt klart ca samme effekt i KAD300 og KAD42 på 600 omdr...  men fordi KAD300 vil kunne dra C6 propeller der KAD42 vil ha C3/4 så får man en betydelig større belastning på tennene i det øyeblikket man skal akselerere propellene fra 0 til 300 omdr.....

C6 har både betydelig høyere stigning og større bladareal.  (om man ikke helt følger så studer ett sett med C2 ved siden av C6)

Der ligger forskjellen.

Enig ?

Link to post
Share on other sites

Monterte en stk hyundai s270 i min viksund med bravo drev i sommer.

Av forskjellige grunner som ikke har noe med motoren å gjøre har jeg bare fått kjørt ca 30 timer i sommer. Jeg brukte gammelt gass/gir opplegg da jeg syntes prisen var for høy for elektronisk styring. Men motoren bruker både lite diesel og er støysvak i forrhold til den gamle mercruiseren. Kvikk og sterk er den og. Største tabben jeg gjorde var at drev/transom ikke ble byttet sammtidig.

Link to post
Share on other sites

KAD 43 har samme propellutvalget som KAD 300 og takler helt fint også de med høy stigning. Dette komme an på toppfarten til båten.

Det som har mest betyding for girskiftet er om du kjører stål eller aluminium propeller. Da stålpropellene er betydelig tyngre, og derfor større belastning på drevet når de settes i gang.

Tror defor vi kan bare se bort ifra hele "buzzingen". Dette var ikke et problem på KAD42 som har stått i båten, og kan vel heller ikke være et problem med de nye motorene selv om han går opp en propel størrelse.

Der drevene får større belastning blir i det området motoren har høyere dreiemoment enn tidligere.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skal komme med en gjetning er det at EDC gjør "buzzing" mulig, det er ikke strengt tatt nødvendig da drevet har messingkon men det gir mykere innkobling. KAD 44 ble vel levert både med og uten EDC og da hadde jo ikke motorene med mekanisk overføring denne funksjonen. 

Ellers er det ikke så mye forskjell på DPE og DPG men sistnevnte skal altså ha helsyntetisk GL-5 SAE75-W140

Jeg har fått høre diverse meninger om akkurat dette og i rallybiler blir denne oljen ofte brukt i girkassene. Helsyntetisk GL-5 med mye EP-tilsetning er vel og bra men høyere viskositet gjør ofte mere skade enn en tynnere olje da den skaper mer friksjon. Det er viktig å ha kontroll på oljetemperaturen og drevdusj er nok en god idé siden øvre girhus alltid får knapt med kjøling. Grunnen til at 140 olje brukes er fordi giret går med for høy driftstemperatur.

Forøvrig er hyundai V6'eren en fin og lett motor med en solid grunnkonstruksjon som burde passe bra i mange båter. Legg gjerne ut dreiemoment kurven for begge motorer. 

Link to post
Share on other sites

GM37 skrev for 10 timer siden:

1  KAD 43 har samme propellutvalget som KAD 300 og takler helt fint også de med høy stigning.

2  Dette komme an på toppfarten til båten.

3  Det som har mest betyding for girskiftet er om du kjører stål eller aluminium propeller. Da stålpropellene er betydelig tyngre, og derfor større belastning på drevet når de settes i gang.

4 Tror derfor vi kan bare se bort ifra hele "buzzingen".

5 Dette var ikke et problem på KAD42 som har stått i båten, og kan vel heller ikke være et problem med de nye motorene selv om han går opp en propel størrelse.

Der drevene får større belastning blir i det området motoren har høyere dreiemoment enn tidligere.

Har satt inn nummerering i GM37 sitt innlegg for å lettere kunne svare.

 

1 Feil, Volvo Penta anbefaler ikke å benytte aluminiumpropellene på KAD44 og 300 (se nederst på side 6,  https://seastriper.com/Propeller_guide_2006.pdf

2 Tror ikke du forstår poenget mitt, det er betydelig høyere motstand i vann for en C3 vs C6.

3 Feil. Massetregheten utgjør en mindre forskjell enn propellenes motstand i vann.

4 det er hverken 1, 2 eller 3 noe godt bevis for.

5 Sammenlikning av en 218hk med en 270hk på så tynne argumenter støtter jeg ikke.

 

Generelt sett mener jeg du ikke tar på alvor hvor store krefter som virker på drevene når en propell skal akselreres fra 0 til 300 omdr. 

 

Mitt råd til krone var å benytte en eller annen form for "buzzing" om det var enkelt tilgjengelig.

Etter å ha sett dreimomentkurven er det vel klart at H S270 er en sterk motor og at drevene ikke vil ha noen solid "margin" og dermed blir propellvalg enda viktigere.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 18 timer siden:

      GM37 skrev On ‎16‎/‎09‎/‎2017 at 5.11:

1  KAD 43 har samme propellutvalget som KAD 300 og takler helt fint også de med høy stigning.

2  Dette komme an på toppfarten til båten.

3  Det som har mest betyding for girskiftet er om du kjører stål eller aluminium propeller. Da stålpropellene er betydelig tyngre, og derfor større belastning på drevet når de settes i gang.

4 Tror derfor vi kan bare se bort ifra hele "buzzingen".

5 Dette var ikke et problem på KAD42 som har stått i båten, og kan vel heller ikke være et problem med de nye motorene selv om han går opp en propel størrelse.

Der drevene får større belastning blir i det området motoren har høyere dreiemoment enn tidligere.

 

Har satt inn nummerering i GM37 sitt innlegg for å lettere kunne svare.

 

1 Feil, Volvo Penta anbefaler ikke å benytte aluminiumpropellene på KAD44 og 300 (se nederst på side 6,  https://seastriper.com/Propeller_guide_2006.pdf

Korrekt. Og KAD43 kunne leveres med samme propellutvalget som KAD300. Altså stålpropeller (hele C-serien).

 

2 Tror ikke du forstår poenget mitt, det er betydelig høyere motstand i vann for en C3 vs C6.

Det stemmer, men det er ikke gitt at det bare er KAD300 som bruker propeller med høy stigning.

Hvilken stigningen som blir valgt kommer an på båtens toppfart (at motoren har riktig max turtall).

Dette betyr igjen at det finnes mange KAD43 med DPE som har propeller med stor stigning.

 

Jeg har selv hatt 2xKAD42 i en Scirocco 32 som gjorde 40 knop, der propellene hadde høy stigning. Drevene hadde gått over 1100 timer da jeg solgte båten, og jeg hadde aldri noen problemer.

Så jeg er ikke enig i påstanden din om at man må bygge om til "buzzing" for at drevene skal vare.

 

 3 Feil. Massetregheten utgjør en mindre forskjell enn propellenes motstand i vann.

Utgjør forskjell i vekt på stål vs alu propel mindre forskjell enn hva? Stigningsforskjell på 1,2 eller 5 propel størrelser, eller hva mener du?

 

Om man velger stål eller alu vil vel stigningen stort sett ende opp på det samme. Men velger du stål propeller, så blir belastningen større når du kobler i gir.

Min forrige båt hadde alupropell med høy stigning (toppfart 40kt), På båten min nå kjører jeg med C4 (stål) som er mye lavere stigning. Alikevel mener jeg at det er kraftigere innslag når man setter i gir med stålpropellene.

 

4 det er hverken 1, 2 eller 3 noe godt bevis for.

Jeg har selv hatt KAD42 på båt som gjorde 40 knop der propellene hadde høy stigning. Drevene hadde gått over 1100 timer da jeg solgte båten, og jeg hadde aldri noen problemer.

Så jeg er ikke enig i påstanden din om at man må bygge om til "buzzing" for at drevene skal vare.

 

5 Sammenlikning av en 218hk med en 270hk på så tynne argumenter støtter jeg ikke.

Vi snakker her om å sette båten i gir når motoren går på tomgang. Toppeffekten på motoren er uvesentlig i denne sammenheng.

 

Generelt sett mener jeg du ikke tar på alvor hvor store krefter som virker på drevene når en propell skal akselreres fra 0 til 300 omdr. 

Det er veldig mange som kjører KAD32, 42 og 43 på raske båter og derfor høy stigning på propellene. Og dette fungerer.

 

Mitt råd til krone var å benytte en eller annen form for "buzzing" om det var enkelt tilgjengelig.

Enig at det kan være en god ide hvis det kunne gjøres enkelt (software oppdatering etc). Hvis ikke så er det ikke noe å miste nattesøvnen over, da DPE drevet tåler giring med KAD43 (også med tunge  propeller). Og det er ingenting som tilsier at Hyundai'en belaster drevet mer på tomgang.

 

Etter å ha sett dreimomentkurven er det vel klart at H S270 er en sterk motor og at drevene ikke vil ha noen solid "margin" og dermed blir propellvalg enda viktigere.

Enig. Som jeg skriver "Der drevene får større belastning blir i det området motoren har høyere dreiemoment enn tidligere."

 

Og når det gjelder propellvalg ville jeg tatt følgende i betraktning:

- Alu (B-serien) har større slip vs stål (C-serien), og er derfor "snillere med drevet med tanke på dreiemoment, spesielt ved akselrasjon.

- Alu er mye lettere vs stål, og derfor "snillere" med drevet når man girer.

- Ville valgt en propellstørrelse  hvor du oppnår fullt turtall med ferielastet båt. Havner du på vippen mellom 2 størrelser, gå for den lette.

- Du får nå billige uorginale B propeller som skal være stivere enn orginale alu. 4200 pr sett hos Marinedeler.no. De virker veldig fornuftig til dette prosjektet. Jeg ville tatt en telefon til Marinedeler og snakket med Ingvar Ytrebø. Han er ekspert på Volvo DP drev i motsetning til oss "synsere".

- Hadde byttet til samme olje som DPG.

 

Med tanke på at dette er en lettdrevet båt med dobbelt installasjon, så tror jeg det skal kunne fungere greit.

 

 

Har prøvd å svare konstruktivt (uthevet skrift) med mine meninger og erfaringer uten å påstå at andre tar feil.

 

Redigert av GM37 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...