Jump to content

Hummersesongen 2017


Komodo

Recommended Posts

Ja folkens, nå står hummersesongen for døren igjen :fishing:

 

Er det mange her inne som skal ha ut teiner i år? Den store nyheten i dag er jo pressemeldingen fra Nærings- og fiskeridepartementet om nye regler for hummerfisket i år.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/innforer-pamelding-for-hummerfiske/id2570597/ 

 

Legger også ved link til fiskeridirektoratets hjemmeside om nyheten

http://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Nyheter/2017/Nye-regler-for-hummerfiske

 

Jeg merker meg at de viktigste endringene er at

  • Alle som skal fiske skal registrere seg
  • Maksmål på 32cm innføres på Skagerakkysten
  • Det blir lov å trekke teiner på søndag
  • Hummer i sanketeiner i desember skal rapporteres

 

Det står også i meldingen at skjema for registrering snart vil være tilgjengelig på Fiskeridirektoratets nettside, så det forklarer jo hvorfor jeg ikke fant skjemaet :giggle: 

 

Jeg synes de nye reglene er fornuftige. Maksmålet er kanskje den viktigste regelen av alle.

Det eneste jeg savner er flere hummerreservater slik det er noen av her i Oslofjorden. Link til oversikt over reservater her

https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Noen-utvalgte-arter/Hummer/Fredningsomraader

 

Som man kan se er reservatet ved Kværnskjær her på Hvaler det eneste reservatet i Østfold. Jeg mener det burde vært et reservat i hvert område det fiskes hummer, da hadde hummeren hatt et fristed den kunne leve på uten å titte seg over skuldra. De som bor på nordsiden av Hvalerøyene fisker for eksempel ikke på sydsiden, så der kunne det også godt ha vært et reservat. Det samme i Onsøy og videre nordover. De som fisker hummer beveger seg vanligvis i et avgrenset område, og det hadde ikke vært noe i veien for et reservat i hvert slikt distrikt.

 

Merk forøvrig at kravet til bommulstråd på luka først kommer i 2018!

 

Ser jo at det også er opprettet en egen tråd om disse nye reglene, men tenkte uansett at vi tradisjonen tro må ha en egen tråd for å utveksle litt erfaringer fra årets fiske.

 

Link til trådene fra 2015 og 2016 her

https://baatplassen.no/i/topic/122303-hummersesongen-2015/

 

https://baatplassen.no/i/topic/124719-hummersesongen-2016/

 

Lykke til med årets sesong!

Link to post
Share on other sites

Vi har fått jevnt med makrell i år. Sjelden bomtur men aldri mer enn 15-20 stykker på en dorgetur og mye liten pir. I fjor var det mye makrell helt inn i marinaen i Hankøsundet. I år måtte vi lenger ut. Det meste har vi fått utenfor Hankø, og så tok vi en del på vei til og fra Oslo. Vi har en dunk med saltet fisk som nok skal holde til hummersesongen. Og så har kameraten ordnet seg med en restauranteier som skaffer laksehoder. Så det skal ikke stå på agnet i år . . . . .

Link to post
Share on other sites

Bra du har sikret det NilsPils :thumbsup:  Hvis du hiver ut dørja på utsiden av Garnholmen og går mot Navnskjæra pleier det å være bænkers :thumbsup:  Men som du sier, mye smått i år. I fjor på denne tiden fikk jeg mest store. Men nå tror jeg egentlig jeg har nok salt makrell igjen fra i fjor, så det er vel ingen krise. Hvis Dracoen ikke kommer på vannet tror jeg dessuten årets sesong blir veldig kort....

Link to post
Share on other sites

Jøss, da er den sikkert her ute også! Jeg får prøve å få tid til en liten fisketur :fishing:

 

Og ellers, begynner folk å bli klare?

 

Her er forøvrig siste nytt fra Fiskeridirektoratet

https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Nyheter/2017/Hummerregistreringen-blir-klar-i-loepet-av-uke-38 

 

Skjema for registrering er ennå ikke klart, men de lover at det skal være ferdig denne uka.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er jeg med. Mitt stolte deltakernummer er TO-HU-121, som er de to første bokstavene i fornavnet, de to første i etternavnet, og så er jeg kanskje nummer 121 som melder meg på? Jeg har fremdeles en boks med surnede lysinghoder igjen fra i fjor, så det holder nok i de ukene jeg tror jeg orker å fiske i år. Men jeg skal en tur ut på utsiden av Ferøy (vest for Skjernøy) i helga og se om jeg kan få litt makrell, både som reseveagn til hummeren og til kreps i vinter. Så da er det bare en drøy uke igjen til det skjer.

 

For min del er de nye reglene helt greie, jeg får sjelden hummer på over 32 cm, og det er fornuftig å la slagbjørnene formere seg videre. I tillegg er det flott at de dropper den idiotiske helligdagsfredningen (selv her i bibelbeltet fins det noen som ikke liker den, ja...) og det blir flott å kunne fiske krabber på mindre enn 25 m dyp. Neste år blir det nedbrytbar bommulstråd for å holde lokket, og det er heller ikke noe problem for meg, spøkelsesfiske er noe svineri.

Link to post
Share on other sites

Spørs hvor mye jeg får satt neste helg. Jeg ser ikke så mye poeng i å sette langt inne, jeg pleier ikke å få noe der. Det er godt ute jeg pleier å få fangst, og det er meldt sørøst og øst stiv til liten kuling i dagene før. Da kommer det opp en god del sjø der jeg skal. Typisk, etter en september med mye mindre vind enn jeg er vant til her! Riktignok er det Norsk Tipping AS en hel uke framover, men stiv kuling på onsdag er jeg redd kan stemme bra, og da trenger bare bølgene å vedlikeholdes.

Link to post
Share on other sites

Ja folkens, da nærmer det seg! For min del må jeg si at jeg har mistet litt av lysten på å fiske i år siden jeg ikke har fått jolla ferdig til årets sesong heller :worry: I tillegg melder de nå veldig mye vind de første dagene, så jeg er litt usikker på om jeg skal sette ut i morgen eller om jeg skal vente noen dager. I år har jeg heller ikke fisket agn, så jeg må satse på at restene fra i fjor er brukbart (og nok).

Link to post
Share on other sites

Håper du ombestemmer deg, Komodo. Vi vil savne kommentarene dine med erfaringer. Men så blir det kanskje bra for hummerbestanden  . . . . .

 

Jeg setter ut søndag morgen tidlig. Det ser ut til at den verste vinden kommer litt senere enn først spådd på yr. Men teinene blir nok liggende i sjøen noen dager før det blir forhold for trekking.

 

Nå er alt klargjort. Mangler bare å legge i agn.

Link to post
Share on other sites

Har fått tenkt meg litt om nå og fått opp lysta litt :smiley:  tror nok det blir å sette i morgen. Ser jo at det skal blåse kraftig opp på mandag, og utafor her ser det ikke ut for at det blir noe særlig mindre vind før på torsdag. Men det er jo også mange muligheter for å sette i le her i området også. Tror jeg tar det litt på sparket i morgen.

 

NilsPils skrev 36 minutter siden:

Håper du ombestemmer deg, Komodo. Vi vil savne kommentarene dine med erfaringer. Men så blir det kanskje bra for hummerbestanden  . . . . .

Takk for  hyggelig kommentar Nils :thumbsup: Men ut fra antall teiner som har vært å se de siste åra får nok hummerbestanden litt å bryne seg på uansett :yesnod:

 

Ellers er det jo farlig stille i denne tråden her i år, er det ikke så mange som skal fiske?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...