Jump to content

Verdi på dykkerutstyr


Korsfjord

Recommended Posts

Jeg og fruen har hvert vårt dykkerutstyr. Det er snakk om neoprendrakter fra Nemo, ellers er det stort sett cressi sub. Utstyret er ikke brukt på mange år, men lagret tørt og mørkt. Det er helt og pent, men må ses over av fagfolk. Flaskene må trykktestes, og på min drakt er mansjettene litt slakke/utette. 

Noen som kan antyde noen verdi på dette? Tenker at det ikke er mye verdt, men kanskje noe? 

Link to post
Share on other sites

Enkle svaret er vel desverre nei. Det høres ut som standard dykkesenter-pakker som selges lassevis av på grunnkurs, og følgelig er markedet overfyllt av disse. Svært mange "blir lurt" til å kjøpe med en gang og ender med ubrukt utstyr selges. Det som kan ha verdi er dykkecomputere etc som er mer stabil i pris og etterspørsel.

 

Flasker (antar singelflasker 15l/200bar eller 10l/300bar) er typisk verdt 1500-2000 ferdig trykkprøvet, men samtidig koster trykkprøver fort en tusenlapp for hver flaske. Komplette ventilsett er verdt 2-3000 avhengig av type etc, men samtidig må en fortvekk trekke fra 1000-1500 for overhaling.

 

Vest og drakt har forsåvidt en verdi, men drakt avhenger å finne rett person med rett form (særlig utfordrende for damedrakter) som ikke er bekymret for gamle latex-tettinger. Verdi på vest er mulig halv pris av ny, men du må finne noen som har lyst på den...

 

Ville antatt du mulig ser en teoretisk salgsverdi på 5-6k på komplett pakke, etter at du har brukt mellom 2-4k på vedlikehold. I praksis må du finne noen som er interessert i å kjøpe gammelt fra deg fremfor nyere fra andre...

 

Og personlig, og det er godt mulig jeg tar veldig feil, så har jeg en oppfatning Cressi også er litt mer "sydenutstyr" og kanskje ikke like renomert for norske forhold som f.eks. apex og scubapro (spesielt frostsikring). Men personer med meninger som meg ville heller aldri kjøpt dykkesenter-pakker... ;)
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...