Jump to content

Import av ny 2-takter


fanaholmen

Recommended Posts

Og det er kanskje ikke et direktiv som Norge har tatt initiativ til, eller formulert/foreslått, men sluttet seg til som EØS-medlem. Hva redde verden angår er det mange eksempler på at andre land har vært tidligere ute og gått mye lenger enn hva vi har gjort her i landet. Kan heller ikke se at det å forsøke å redde verden er så dumt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her er det EU regler som gjøres gjeldende. Det gikk på at tradisjonelle totaktere forurenser for mye - både i form av uforbrent drivstoff, og oljeblandingen som går ut i ytre miljø.

For store totaktere er disse nå laget med direkte innsprøytning og oljeblanding ned til 0,5%, slik at de klarer kravene. Evinrude sine E-Tec motorer er eksempel på slike. Dog virker det som det kun er aktuelt på store motorer (uvisst av hvilken grunn). http://vrengenmaritime.no/evinrude-e-tec-oversikt/

 

Redigert av HansO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Det er vel i grunn bare et problem for påhengere over 6 hk. Jeg ser Honda har kommet med ny serie med 4, 5 og 6 hester. 6-hesteren her skal jeg ha til min Zodiac 265 til våren. Om man trenger mer enn 6 hk, har man vel forsatt et vektproblem grunnet mer kraftig konstruksjon på chassiset på disse :-(

Denne skal jeg ha:

https://www.westsystem.no/p/18577/honda-bf-6-hk---4-takt

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bildet er nok noe mer nyansert.

 

4 taktere blir lettere og lettere. 20hk Suzuki veier bare 6 kg mer enn en Yamaha V max jr som gir 15 hk maks. Og en 20 hk totakt fra Yamaha vier 4 kg mer enn Suzuki 4 takteren. 

 

Men på mindre motorer har fortsatt 4 takterne et vektproblem. Men man må se på hva man kjøper også. Kjøper man en nedtrimmet 15 hk (som feks Yamaha 9,9 sport) er den 10 kg tyngre  enn den rene 9,9 hester.  Suzuki leverer forøvrikg sin lette 20 hester som både 9,9 og 15 hester. 

 

Totaktere selges fortsatt i deler av verden. Men ikke i EU 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jotto skrev 1 time siden:

Elektromotor er jo et alternativ for gummibåter.

 

Kanskje for dem som ligger på svai og kun skal komme seg inn til land? Men for min del - nei. Jolla brukes til alt fra å komme seg til land, til fisking og lengre turer, da blir batteripakken såpass tung at jeg heller foretrekker min gode totakts 15-hester. Skulle jeg ha seilt ned til Australia og rundt der de fremdeles selger Yamaha totaktere hadde jeg spart et par køyeplasser til 2-3 nye motorer, forbud eller ikke. De er simpelthen for greie i bruk til at det nå finnes reelle alternativer for en som tar seg en del turer i jolla og samtidig trenger en lett motor å løfte av og på.

Link to post
Share on other sites

sigdy skrev 11 minutter siden:

hvorfor er det tillatt med totaktere til mopeder, motorsager, hekksakser og løvblåsere, men ikke til påhengsmotorer?

 

Wild guess: det har vel noe med CO2-utslipp å gjøre. En båtmotor slipper jo ut langt mere CO2 og andre avgasser enn en løvblåser.

 

Kanskje de regner utslipp per km? Isåfall stiller vel en moped bedre enn en båt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Luco skrev for 9 timer siden:

Jeg har en 2takter tohatsu 9.8 hk på 26 kg i garasjen, har ikke båt til den men sliter med å selge den pga den lave vekta... ikke lett å få tak i bedre jollemotor...  tror det står mangen rundt om, "klar til neste båt".....

 

Har en 2 takter Yama på 2 hk og ca 10 kg i båten. Kommer aldri til å selge den, får ikke bedre jollemotor. 

Link to post
Share on other sites

sigdy skrev for 3 timer siden:

hvorfor er det tillatt med totaktere til mopeder, motorsager, hekksakser og løvblåsere, men ikke til påhengsmotorer?

 

Vil tro uforbrent drivstoff via eksos til vann er sterkt inne i bildet. Totaktsmotor er mer forurensende enn firetaktere.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...