fanaholmen Startet 19.September.2017 Del på Facebook Startet 19.September.2017 Er det et generelt forbud mot import av 2takt outboard til privat bruk. Veldig mye spennende feks fra Asia. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 19.September.2017 Del på Facebook Svart 19.September.2017 Følger Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
The Saint Svart 19.September.2017 Del på Facebook Svart 19.September.2017 Er ikke skråsikker, men mener å ha hørt at 2t forgasser motorer er forbudt å importere pga de ikke klarer miljø kravene. Mens enkelte 2t insprøytnings motorer greier kravene. (DFI). Burde ikke være så vanskelig å finne ut av hvilken krav som må tilfredsstilles. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2556cb Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Har pratet med tollvesenet selv angående dette, fikk beskjed om at det er forbud mot og importere også som privat. De motorene som forhandlere ikke kan ta inn kan heller ikke private importere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Dette er vel et EU-direktiv som forbyr import og salg av motorer som ikke tilfredsstiller EU sine utslippskrav. Altså ikke et krav som går spesielt på totaktere eller forgassermotorer generelt. Ref. VW sitt forsøk på å gjøre sine dieselmotorer lovlige ved å fuske med programvaren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanaholmen Svart 20.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2017 Jaja, Norge skal vel som vanlig redde verden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Dette forbudet er ikke noe spesielt for Norge. Forurensende totaktere er forbudt i de fleste vestlige land. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Og det er kanskje ikke et direktiv som Norge har tatt initiativ til, eller formulert/foreslått, men sluttet seg til som EØS-medlem. Hva redde verden angår er det mange eksempler på at andre land har vært tidligere ute og gått mye lenger enn hva vi har gjort her i landet. Kan heller ikke se at det å forsøke å redde verden er så dumt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Vestkystseiler skrev for 3 timer siden: Forurensende totaktere er forbudt i de fleste vestlige land. Kan du dele kilde? (jeg har søkt etter beste evne men finner ikke noe som bannlyser totaktere...) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Du finner helt sikkert noe sim bannlyser forurensende motorer - herunder forurensende totaktere. Jeg skrev ikke at "rentbrennende" totaktere som f.eks etec er forbudt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansO Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 (redigert) Her er det EU regler som gjøres gjeldende. Det gikk på at tradisjonelle totaktere forurenser for mye - både i form av uforbrent drivstoff, og oljeblandingen som går ut i ytre miljø. For store totaktere er disse nå laget med direkte innsprøytning og oljeblanding ned til 0,5%, slik at de klarer kravene. Evinrude sine E-Tec motorer er eksempel på slike. Dog virker det som det kun er aktuelt på store motorer (uvisst av hvilken grunn). http://vrengenmaritime.no/evinrude-e-tec-oversikt/ Redigert 21.September.2017 av HansO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mimieg Svart 22.Januar.2018 Del på Facebook Svart 22.Januar.2018 Er dette grunnen til at det virker umulig å finne en grei liten totakter til den nye gummibåten vår? ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 22.Januar.2018 Del på Facebook Svart 22.Januar.2018 (redigert) Det er vel i grunn bare et problem for påhengere over 6 hk. Jeg ser Honda har kommet med ny serie med 4, 5 og 6 hester. 6-hesteren her skal jeg ha til min Zodiac 265 til våren. Om man trenger mer enn 6 hk, har man vel forsatt et vektproblem grunnet mer kraftig konstruksjon på chassiset på disse :-( Denne skal jeg ha: https://www.westsystem.no/p/18577/honda-bf-6-hk---4-takt Redigert 22.Januar.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Januar.2018 Del på Facebook Svart 23.Januar.2018 (redigert) Bildet er nok noe mer nyansert. 4 taktere blir lettere og lettere. 20hk Suzuki veier bare 6 kg mer enn en Yamaha V max jr som gir 15 hk maks. Og en 20 hk totakt fra Yamaha vier 4 kg mer enn Suzuki 4 takteren. Men på mindre motorer har fortsatt 4 takterne et vektproblem. Men man må se på hva man kjøper også. Kjøper man en nedtrimmet 15 hk (som feks Yamaha 9,9 sport) er den 10 kg tyngre enn den rene 9,9 hester. Suzuki leverer forøvrikg sin lette 20 hester som både 9,9 og 15 hester. Totaktere selges fortsatt i deler av verden. Men ikke i EU Redigert 23.Januar.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mimieg Svart 23.Januar.2018 Del på Facebook Svart 23.Januar.2018 Litt stiv pris på ny motor, tror vi får ta årene fatt dette første året ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Januar.2018 Del på Facebook Svart 23.Januar.2018 Ligger masse fine 2 taktere på finn.no. Men ingen er nyere enn 2007 modell, for dette forbudet mot totaktere er ikke helt nytt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Luco Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 Jeg har en 2takter tohatsu 9.8 hk på 26 kg i garasjen, har ikke båt til den men sliter med å selge den pga den lave vekta... ikke lett å få tak i bedre jollemotor... tror det står mangen rundt om, "klar til neste båt"..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 Selg den til meg, jeg bryr meg ikke om det er litt lav vekt på den, jeg Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 (redigert) Elektromotor er jo et alternativ for gummibåter. Redigert 30.Januar.2018 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 jotto skrev 1 time siden: Elektromotor er jo et alternativ for gummibåter. Kanskje for dem som ligger på svai og kun skal komme seg inn til land? Men for min del - nei. Jolla brukes til alt fra å komme seg til land, til fisking og lengre turer, da blir batteripakken såpass tung at jeg heller foretrekker min gode totakts 15-hester. Skulle jeg ha seilt ned til Australia og rundt der de fremdeles selger Yamaha totaktere hadde jeg spart et par køyeplasser til 2-3 nye motorer, forbud eller ikke. De er simpelthen for greie i bruk til at det nå finnes reelle alternativer for en som tar seg en del turer i jolla og samtidig trenger en lett motor å løfte av og på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sigdy Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 hvorfor er det tillatt med totaktere til mopeder, motorsager, hekksakser og løvblåsere, men ikke til påhengsmotorer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 sigdy skrev 11 minutter siden: hvorfor er det tillatt med totaktere til mopeder, motorsager, hekksakser og løvblåsere, men ikke til påhengsmotorer? Wild guess: det har vel noe med CO2-utslipp å gjøre. En båtmotor slipper jo ut langt mere CO2 og andre avgasser enn en løvblåser. Kanskje de regner utslipp per km? Isåfall stiller vel en moped bedre enn en båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 Luco skrev for 9 timer siden: Jeg har en 2takter tohatsu 9.8 hk på 26 kg i garasjen, har ikke båt til den men sliter med å selge den pga den lave vekta... ikke lett å få tak i bedre jollemotor... tror det står mangen rundt om, "klar til neste båt"..... Har en 2 takter Yama på 2 hk og ca 10 kg i båten. Kommer aldri til å selge den, får ikke bedre jollemotor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 sigdy skrev for 3 timer siden: hvorfor er det tillatt med totaktere til mopeder, motorsager, hekksakser og løvblåsere, men ikke til påhengsmotorer? Vil tro uforbrent drivstoff via eksos til vann er sterkt inne i bildet. Totaktsmotor er mer forurensende enn firetaktere. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Vet blant annet fiskere greide å få fatt i 2 taktere langt etter 2007, men om dette var gråsone import via forhandlere vet jeg ikke. Uansett 4 T er daue greier. Vi har en 2014 mod 25 hk og den er skammelig svak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.