Jump to content

Automatisk båtvask av skroget under vann


lurvetass

Recommended Posts

Har vurdert dette selv. Vil jo gjøre ting lettere for meg slik situasjonen min er.

 

Men samtidig skriver Vollen at en slik rengjøring tar av mesteparten av bunnstoffet og at en slik vask dermed må gjøres om igjen...

 

Så selv om det bare koster noen hundrelapper for min snekke hver gang (600 kroner), så blir det jo penger av det hvis det må gjøres ofte.

 

Men jeg vurderer å kanskje prøve dette neste sesong og rett og slett se hvordan det funker.

Link to post
Share on other sites

Nja... Den problematikken gjelder jo ikke de enormt mange tusen båtene med påhenger....

 

I tillegg blir det jo litt sært å si at å vaske hele skroget bortsett fra en liten propell er ubrukelig. 

 

En propell rengjør man på en brøkdel av den tiden man bruker på et helt skrog.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hovedpoenget her er vel tross alt miljøeffekten. Ser at det er båtforeninger i Sverige som har forbudt bunnstoff, hvor hele 800 båter benytter båtvasker. Nå har ikke jeg tilgang til vasker, men lurer på om et løft, med høytrykkspyling pr sesong ville gitt et greit resultat? Eventuelt en skrubbing av vannlinjen innimellom.

Er iallefall moden for å kutte ut giftig bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

Når jeg kan klare meg (lovlig) med en 0,7 liters boks bunnstoff hver vår for å holde båten rur og groefri  fra slutten av mars til slutten av oktober, er både automatvask og opptak for rengjøring "out of the question".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Når jeg kan klare meg (lovlig) med en 0,7 liters boks bunnstoff hver vår for å holde båten rur og groefri  fra slutten av mars til slutten av oktober, er både automatvask og opptak for rengjøring "out of the question".

 

He he, båten din ligger jo knapt stille, og når den unntaksvis gjør det er den fortøyd så langt opp i elva at vannet knapt er salt, så det skulle ikke forundre meg om du kunne spart den boksen med bunnstoff ?

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev for 2 timer siden:

 

He he, båten din ligger jo knapt stille, og når den unntaksvis gjør det er den fortøyd så langt opp i elva at vannet knapt er salt, så det skulle ikke forundre meg om du kunne spart den boksen med bunnstoff ?

 

Å jo da, på vår 45 - 50 dagers tur fra mai nedover mot Göteborg blir det ofte 3 - 5 dager i hver havn. Og de de havnene er det nok litt saltere enn inderst i havnen i Son der vi har hjemmehavnen. Og angående den boksen på 0,7 liter, brukes den kun til litt flekking og en 10cm stripe i vannlinjen. For resten, holder fjordårets og året før der bunnstoff (Seajet 033) groingen unna.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...