Jump to content

mercury EFI 60 hk, byttet girolje, men likte ikkje fargen


peterka

Recommended Posts

Jeg hadde fått tak i nye pakninger, dyttet inn ny olje. Kjørt en tur. Tømt ut. Hvis alt er greit da er det bare å hive i ny olje og sjekke en gang til neste år. Trykkteste hadde jeg ikke gjort med mindre jeg hadde hatt utstyret for hånden.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er ikkje så enkelt å kjøre ein tur da det er ein del arbeid å få den på fjorden igjen. Kan motoren stå i ein dunk å gå på tomgang?

 

såg på videoen at pakningen var så tett at skruen måtte skru pakningen på. Mine pakninger er litt romsleg slik at det er litt slark rundt skruen. Har dette noko å sei? Dessutan er det uoriginal som tilsvarer orginal iflg delenummer

 

oljen var vanlig tjukk og rant veldig tregt. 

Redigert av peterka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men brukt girolje er den tjukkere enn ny? Ny er fargen gul gjennomsiktig giroljen til Biltema.

 

Det er ivertfall ingen baylis farge, men brungul.

 

Ein ting til. Eg teiter til med handkraft slik at skruen ikkje går meir. Er det dårleg teiting slik at det gjør at den lekker pga pakningene blir for flat?

Redigert av peterka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I min enkle verden er det tre plasser det som regel lekker: de to skruene for påfylling og proellakslingen. Hvis du skifter pakning på disse og sjekker tetning på aksel er mye utelukket. For øvrig har jeg lært at High performance oljen ifra mercury/Brunswick er den beste og smører OK selv etter innblanding av litt vann. 

Link to post
Share on other sites

Propellakslingen hadde jeg latt være foreløpig. (Har aldri opplevd lekkasje der i alle fall, men har opplevd lekkasje i en skrue.) If it ain't broke, don't fix it.

 

Har du båthenger? Evt noe sted å dra båten opp for sjekk på sommeren?

 

I så tilfelle hadde jeg byttet olje nå, fått på plass de tre pakningene, og latt båten ligge på land til neste år. Deretter hatt båten ute et par uker til våren (der du bruker motoren), og tatt den opp for en rask sjekk en times tid. Hvis ingen vann i oljen hadde jeg bare tatt en sjekk til senere på sommeren.

 

Som nevnt har jeg aldri opplevd lekkasje i propellakslingen. Selv ikke på gamle motorer. Kan jo bare ha vært heldig da. 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...