Jump to content

Kjøp av vår første seilbåt! (Bavaria 37)


Mimieg

Recommended Posts

Hei igjen!

 

Tidligere skrev jeg en post her ang. valg av båt.. Motorbåt! Kort fortalt har jeg alltid drømt om å seile, mens min samboer er vokst opp med cabincruisere. Etter å ha debatert alt for mye over motor og plass (baltic vs. raskere men mindre båt) fant vi ut at seilbåt er tingen. Dette er noe vi vil satse på. Vi vil jo tilbringe massevis av netter på sjøen, og vi vil ha hytte under dekket.

 

Etter å ha brukt utallige timer på research har det foreløpige valget falt på bavaria 37 fot fra tidlig 2000. 

 

De 3 bavaria som ligger ute skal vi nå se på denne uka, den første allerede i morgen. Jeg har lest at teakdekket er en svakhet, og at det er vanskelig å skifte deler av det, og dersom man skifter hele koster det mellom 20 og 100 lapper. Hvor mye koster det egentlig?

 

Båtene ligger på vannet, hvordan kan jeg da finne ut om det er osmose, skrogskader ol? Bør man be om at båten tas opp?! PS: Hva ser man etter mht grunnstøtskader? Bulk? ? Inrømmer at det er pinlig å være så grønn men jeg velger å spørre rett ut..

 

Se etter fukt under dørken (og om det er salt eller fersk), finne ut evt hvor det kommer fra.. Mitt spørsmål er hvor skal jeg se?? Er det luker i gulvet? ?

 

Sjekke rigg, seil osv. Hva ser jeg etter her? Med så lite erfaring er det vanskelig for meg å se om det er normal slitasje som ikke er noe problem, eller om det er utslitt. Jeg skjønner at hull og ødelagte sømmer ikke er bra, men dog..

 

Motorrom.. helst ikke spagetti og oljebasseng i bunnen..?

 

Har ingen erfarne seilere jeg kjenner heller. Alle tips fra dere setter jeg stor pris på!

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78810370

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=103828427

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=96868637

 

Link to post
Share on other sites

Spennende!

 

Bytting av teak-dekk er svært kostbart, så det ville jeg vært litt "forsiktig" med.

 

Båten bør være knusk tørr innvendig, under alle luker, nede i stuerom etc. Bare å løfte på alt og inspisere.

 

Et par ting som kan være lurt å sjekke på en såpass gammel båt er også;

 

Seil - alder og tilstand (kan være en idé å få seilmaker til å se på dem)

Batteribank - størrelse og alder

Drevbelg på motor - Når en denne sist skiftet (skal skiftes hvert 7.år)? En dags jobb om man er nevenyttig, eller 20.000 om verksted skal gjøre det.

Skroggjennomføringer -  Er disse skiftet, eventuelt når? 

Fall og skjøter - mange meter på en seilbåt, og like mange kvaliteter. Ser det "bra ut", eller er det slitt og stivt?

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt en båt med konvensjonelt storseil- om mulig. Ser overhovet ingen fordel med rulleseil, serlig når båten drar på årene. Den Holliday versjonen burde du kunne prute kraftig på, det var dyrt for en såpass gammel båt. Eller enig i at kan du unngå teakdekk er det også en fordel. 

 

Tja hva skal du se etter? Er det orginale seil må du nok forvente at de må byttes, så regn med noe ekstra til dette. Sjekk kjølbolter, ser det ok ut? Ser du tegn på hjemmesnekret reparasjon er det grunn til å tvile. Men det er egenltig vanskelig å se om det er noe større som er skjedd. Uansett bør du spørre selger rett ut om båten har vært på grunn og i så fall hva som ble gjort i ettertid. be om å få en eventuell erklering om dette inn i kjøpekontrakt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

De to er like, eneste er at det står 37 på den ene. Og det er fordi det kom en ny 36 foter, som er den siste du linker. Den er litt mindre enn de to andre, 360 bred mot 368 på de to andre. Samt at den har L bysse istedenfor langsgående. 

 

Jeg har selv 36 foteren fra 1999 og har vært fornøyd med den. Har hatt den i 5 år nå. Sjekk at det ikke er misfarge i treverket i skrogsidene. En svakhet er lekasje fra rekkestøtter og skruer til langsgående relingslist. 

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hvis seil egenskaper er viktig, hadde jeg vært skeptisk til den med kort kjøl (2002 modellen). Har selv en 98 mod 36 Holiday med kort kjøl, og opplever båten som veldig logjerrig (Broacher lett). Grunnet kort kjøl er også roret kort, noe jeg har blitt fortalt er årsaken :-) Personlig liker jeg også planløsningen med langsgående bysse og U sofa bedre, men det er jo en smaks sak .

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Bavaria 36, 2003 modell i fjor. Sjekka båten grundig før kjøp, mellom anna etter skader og lekkasjer. Har oppgradert båten mykje sidan kjøpet, mellom anna med foldepropell og nye seil. Har den korte kjølen. Seilegenskapane er faktisk overraskende gode. Har pressa båten knallhardt på kryss, med altfor mykje seil og krenging. Opplever båten som svært forutsigbar, og skal mykje til før han kaster roret. Båten seiler i midlertidig best utan for mykje krenging, får litt meir avdrift med kort kjøl. 

Men, ville valgt djup blykjøl om båtane ellers hadde vore ganske likeverdige. Første båten eg har med jernkjøl, og ser at det er litt meir arbeid å halde denne fin pga rust. Dette er likevel mest eit kosmetisk problem. 

Er så langt godt fornøgd med båten, og vil anbefale han. Trur at det er viktig å prioritere gode seil og foldepropell. 

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 20 minutter siden:

Kjøpte Bavaria 36, 2003 modell i fjor.

 

Støtter Sunnmøre - ville også ha vurdert Bavaria 36. Har ved en anledning vurdert modellen, selv om det ikke ble kjøp.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=96868637

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=103828427

Link to post
Share on other sites

Båt handler mye om følelser så ikke gå inn i båtkjøpet med ræva først, det blir det fort skilsmisse av. 

For "skille" båter fra hverandre brukte vi kaldt og rolig en liste over ting som vi syntes var viktige å ha på en båt.

Vi vektet hvert punkt med et tall fra 1 til 5, hvor 1 var ikke så ønskelig, og 5 meget ønskelig. Her er det bare å føre på punkter.

De med høyest totalsum ble besiktiget nøyere av oss for å sjekke generell tilstand på båt og rigg, samt på punktene som ble besvart.

 

Enkelt Liste eksempel:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fA4xcdwueztgrDs3aJ0yfP9OjmHW-gElr7SUttWgfwU/edit?usp=sharing

 

Da kan du bruke følelsene på slutten isteden for i starten av båtkjøpet :yesnod:.    

 

Når det gjelder rullestorseil så kan jeg nå se nytten av det, nå som jeg kan bruke det altså!

Seilet rulles inn i masta og er ute av veien pent og pyntelig for tur seileren, det reves veldig enkelt også.

Men om du ikke lærer deg å bruke det så kommer det til å være et problem, som for alt annet du ikke kan (se tråder om seil som sitter fast).

Vi har seil med spiler hele veien og da er det litt trangere enn vanlig, mulig at problemet ikke eksisterer med seil uten spiler.

Det tok oss noen år å få tak på det, jeg er visstnok litt treg i hodet. Det er faktisk en av de få tingene ingen her på båtplassen kan forklare skikkelig, men det mangler ikke på forslag, derfor blir det ikke rulleseil anbefalt (nå kommer hylekoret fra Bærum).

 

Få nåværende eier til å demonstrere inn og ut rulling på en seiltur, prøv selv.

Jeg husker vagt at når vi kjøpte båten så det ble sveivet ut etter mye trøbbel inne på kaia. Jeg oppfattet det ikke den gang, men forhenværende eier kunne heller ikke bruke det og seilte bare på Genoa. Fordelen var et ubrukt storseil :giggle:.

 

 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 18 minutter siden:

 

Det tok oss noen år å få tak på det, jeg er visstnok litt treg i hodet. Det er faktisk en av de få tingene ingen her på båtplassen kan forklare skikkelig, men det mangler ikke på forslag, 

 

 

Den er litt drøy. Jeg vil ikke gi meg inn på å vurdere hvorvidt du er treg i hodet. Og jeg har aldri kommet med forslag i så måte heller. Kjenner deg ikke. Vet ikke hvem du er.

Link to post
Share on other sites

Fin film du linket til Hulda, og den har nok mange nyttige råd for de som vurderer å gjøre noe slikt selv. Fikk mange minner fra jeg byttet teakdekk på min forrige båt, og så tenker jeg at dansken på filmen nok kunne halvert antall arbeidstimer på jobben hvis han lot være å filme alt han gjør underveis. 

 

Jeg har ikke teakdekk på båten jeg har nå. Hadde jeg valgt båt etter følelser ville jeg nok ha hatt teak på dekket. Erfaringen, og det jeg måtte ha av fornuft, gjør nok at jeg vet det vil komme en dag hvor jeg er glad for at jeg kan bruke tiden og pengene på noe annet enn vedlikehold/fornying av teakdekk hvis jeg beholder båten lenge nok. 

Link to post
Share on other sites

Når det gjeld seil, då enda eg med konvensjonell rigg med lazybag. Er fornøgd med dette valet. Då eg kjøpte nye seil, bestemte eg meg for 135% genua, mao ein del mindre enn orginalgenuaen. Storseilet kjøpte eg fullspila, litt større enn det originale, men ikkje mykje. Fekk ein ganske letthandterbar båt med denne genoaen. Genoaen står også bra når den er reva ein god del. I utgangspunktet har ikkje Bavaria 36 meir seil enn nødvendig, men er godt fornøgd med oppsettet til vår bruk. 

Legg merke til at med rullestorseil får ein mindre seil, med mindre du oppgraderer til eit med stående spiler. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle svar!

 

Jeg kom over noen youtube videoer av inspeksjon av rigger, og jeg ble helt svett av det! Levetid på ditt og datt var 7-15 år (kalte dette lifecycle), noen ting hadde 3 lifecycles osv. Men altså, hvis halve riggen bør skiftes etter 7 til 15 år har jeg ikke lyst på seilbåt, for med vårt budsjett ender vi opp med ei jolle dersom den må være ny. Uæææ ?

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke male fanden på veggen. De færreste jeg kjenner bytter rigg etter de intervaller. De fleste forsikringsselskaper dekker også rigghavari uten å spørre om alder eller gi avkortning. Hvis man bytter belgen på drevet etter 7 år så hører man også til unntakene. Sist jeg byttet drev (på min forrige Bavaria) så hadde den gått 18 sesonger. Belgen så ut som ny og kunne sikkert gått mange sesonger til.

 

Jevnlig vedlikehold og skifte av defekte deler er viktig og tilfredsstillende.

 

Det er ikke slik at en seilbåt er verdt kr. 0.- etter 15 år.

Link to post
Share on other sites

Ro ned. Det er forskjell på å turseile i Norge et halvår i slengen og full rulle i tropene. En kompis byttet to wirer i sommer. Første utskifting på 30 år. Riggen til Hulda har bare stått halvparten. Byttet UV-beskyttelse på genoaen i 2015. Eneste utgiften så langt. Og her står seilene montert på hele året.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...