Jump to content

volvo penta td70, må eksos være kjølt i manifoild?


Jernklumpen

Recommended Posts

har lekkasje i manifoild, denne er saltvannskjølt.  må eksos være kjølt i manifoild?

 

eller kan eksos bli kjølt i svanehals\vannlås før gummislange ut av båten som eksosen går i?  tåler turbo saltvannslekkasje fra eksos?  eller må jeg regne med at denne er klar for utskifting? den sviver lett med håndmakt.

 

motor er volvo penta td70  1974 mod  6 sylindre ca 200 hk. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Lurte også på om jeg kan sveise på firkanter på yttersiden av manifoild for kjøling. For da er ikke mulig og få vann inn i turbo. Men da kjøles vel manifold senere ned, siden det er mer metall imellom eksos og vann.  

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jernklumpen skrev 25 minutter siden:

Lurte også på om jeg kan sveise på firkanter på yttersiden av manifoild for kjøling. For da er ikke mulig og få vann inn i turbo. Men da kjøles vel manifold senere ned, siden det er mer metall imellom eksos og vann. 

(...)

 tåler turbo saltvannslekkasje fra eksos?  eller må jeg regne med at denne er klar for utskifting? den sviver lett med håndmakt.

 

Kjøling på utsiden av en tørrlagt vannkjølt manifold er det nok ikke noe å hente på. Da har du jo tross alt et ekstra isolasjonslag med luft rundt den varme eksosdelen. Tror ikke du da oppnår noe som helst i forhold til å bare kjøle fra svanehalsen.

 

Turbo tåler normalt ikke saltvann fra eksos særlig godt. Men om turboen fremdeles snurrer lett og ser rustfri og fin ut på skovlene og i turbinhuset, er det bra sannsynlighet for at den har overlevd dette. "den sviver lett med håndmakt" høres i utgangspunktet ganske brutalt ut, men regner med at den snurrer lett ved forsiktig berøring med en finger...

 

Eneste _fornuftige_ måten å løse problemet ditt på er selvfølgelig å få tak i en tett manifold. Men jeg er den første til å innrømme at det er mange veier til Rom...

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva om jeg kapper vekk der kjøling har vært på manifoild og sveiser firkantrør veggivegg med eksos.  Da kan jo ikke vann komme i kontakt med eksos.  

20170928_195238.jpg

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Har kappet firkanthull i enden ved turbo for og komme til der lekkasjen var. Tenkte og sveise på 2lokk som tetter dette .  Men da må jeg lage flere hull for og komme til der det er lekkasje . Og tette etterhvert. Blir litt mindre sirkulasjon,men det holder nok trur jeg.  

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Og tettet igjen hull til kjøling.   Hvorfor bør jeg ha offeranode i kjøling? Er det for og unngå tæring i manifoild? Hvor kjøper jeg slike andre med gjenger? 

20170928_205353.jpg

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Finnes den noe møte og sjekke om man har lekkasje i manifoild og inn til eksos? Er eneste løsning og skru av turbo og se etter vannrester?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Det med å sveise inn en ekstra anode var ikke helt seriøst ment, men ikke bare tull heller... Det er selvfølgelig for å forsinke videre tæring. Det at det allerede har tæret hull en gang betyr jo ofte at det kan være tynt med gods andre steder også. En ekstra anode gjør ihvertfall ingen skade, men kanskje litt nytte. Hadde den stått der fra 1975 er det jo ikke sikkert du hadde hatt dette problemet nå i dag.

 

Skal du ha en mutter til dette må du først finne anoden for å finne størrelsen på gjengene. Anoder med gjenger selges overalt fra Biltema til maritim.no. Derfra må du finne en mutter som passer for å eventuelt sveise på plass.

 

For å sjekke for lekkasje er det trykktesting som gjelder. Tette utløpet for vannet og sette lufttrykk på andre enden.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jernklumpen skrev 2 minutter siden:

Takk for info. Vet du om man kan legge kjøling utenom manifoild? Det er jo ingen kjøling på bil.

 

I utgangspunktet vil jeg si nei på dette. Dog finnes det en del unntak, og når alt kommer til stykket handler det mye om luftgjennomstrømning i motorrommet. Det blir fort veldig mange kilowatt som skal finne et sted å ta veien innestengt i et bittelite rom. På en bil er det rimelig mye gjennomtrekk i forhold til i en båt.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 49 minutter siden:

Den manifolden kan da vel ikke være original Volvo? Uten kjøling kommer hele 'kladden' til å gløde. Egentlig burde vel manifolden vært en del av ferskvannskjølingen og korrosjonsbeskyttet av frostvæsken. Dette bør du endre. Å sveise nedi der, og så kjøre sjøvann, vil ikke holde lenge

 

Trur du varmeveksleren min takler og måtte kjøle eksosen også? Hvor på kjølesløyfa bør jeg koble inn manifoild? Etter motor og før ekspansjonstank?   Trur du jeg kan sveise på litt mer solide firkantrør rundt 2sider på manifoild som jeg bruker til kjøleveske, og fjerne den dårlige/utslitte kjøleskapet som jeg har i dag? 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Lønner det seg med litt store firkantrør som kjøling på manifoild, slik at mengde kjølevæske blir større?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...