Jump to content

Er gelcoatsparkel det beste på småskader over vannlinjen?


M/B Bianca

Recommended Posts

Jeg går med planer om å utbedre skaden på bildet (høyt på baugen), samt et par enda mindre sår/riper andre steder på båten. Hvilken metode anbefales på slike småskader, når ambisjonen er å ende opp med best mulig resultat? Planen er å tape rundt skadestedet, pusse bort alt løst og fase ned kantene med Dremel, vaske med aceton, men hva så? Holder det å gå rett på med gelcoatsparkel i riktig farge, som pusses gradvis ned etter herding? Eller finnes det bedre framgangsmåter?E2A24E36-08C2-46D0-9142-47813B28E606.thumb.jpeg.77d81bc2d62d2089f2a9811020828288.jpeg

Link to post
Share on other sites

På slike småskader og hakk har jeg med hell brukt gelcoatsparkel, etter oppskriften du beskriver. Bruker du en passende slipekloss og våtslipepapir med gradvis finere grad kan du få et bra grunnlag for sluttpoleringen. Hos meg er de skadene jeg har brukt litt tid på ikke lengre synlige :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Enig med Hakkanen her.   

 

Topcoat kan også brukes, da kan du feks tilsette "microballonger" slik at den får passe konsistens , vil da fungere som gelcoatsparkel 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er enklere å bruke toppcoat.Bruker å legge den i tape,litt høgare enn gelcoaten.Toppcoaten er lettere å pusse enn gelcoat sparkel da den har tilnerma lik hardhet.Om området rundt skaden slipes matt med fint papir kan toppcoat smøres utover skadeområdet.Viktig å slipe rundt skaden for å komme inn på gelcoaten,da er det enklere å treffe den orginale fargen

Link to post
Share on other sites

Først avfetter du med aceton, så sliper du skadeområdet med 120 papir, fjern alt støv og avfett en gang til før du sparkler med gelcoatsparkel. Når det er herdet sliper du med noe finere papir, og eventuelt avfetter og sparker en gang til (det må man som regel) og så slipe med gravis fienre våtslipepapir, avslutt med rubbing og polering. 

 

Link to post
Share on other sites

Ikke enig m.h.t å bruke topcoat, det er raskere og lettere å få et fint resultat med sparkel etter min mening. FInn deg en med farge som matcher best mulig. Blander du i mikroballonger blir det ikke fin finish, så det vil jeg i alle fall ikke gjøre. I så fall må du ha på topcoat over til sist for å dekke porene fra mikroballongene. Skal du tykne topcoat vil jeg heller bruke silica-pulver.

 

Link to post
Share on other sites

Gode tips å ta med seg her. Apropos valg av farge på gelcoatsparkel: i følge håndboka er det brukt Ashland Maxguard GN 10000 HA gelcoat på båten. Fargekode 10000 har jeg imidlertid problemer med å finne hos forhandlere. Noen av dere som har kjennskap til denne fargen? 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...