Jump to content

Ny langtur med "Mon Bijou"


Tom Rør

Recommended Posts

Etter litt tid til å "lande" etter årets tur til Nederland, med mange flotte opplevelser, er det nå på tide å planlegge neste års reise.

Det har stått mellom en skikkelig vestlandstur, og tur til Polen via Bornholm.

Jeg har vel egentlig landet på Polen, og har i og for seg lagt opp en rute, men hvis noen har tips til en rute, er det bare å fyre løs??

På Navionics sitt kart på padden, får jeg et inntrykk av at det er restriksjoner på å ferdes på enkelte deler av kysten i Polen.

Er det noen som har noe erfaring med dette?Det er mulig jeg feiltolker litt?Jeg har planer om å komme oss til Sopot, da folk skryter av plassen.Den ruten jeg har lagt fra Bornholm, er litt lang, men jeg så ikke flust med havner langs den polske kysten.

Setter pris på innspill folkens??

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 10 timer siden:

 

Jeg har vel egentlig landet på Polen, og har i og for seg lagt opp en rute, men hvis noen har tips til en rute, er det bare å fyre løs??

På Navionics sitt kart på padden, får jeg et inntrykk av at det er restriksjoner på å ferdes på enkelte deler av kysten i Polen.

Er det noen som har noe erfaring med dette?Det er mulig jeg feiltolker litt?Jeg har planer om å komme oss til Sopot, da folk skryter av plassen................

 

Hei Tom Rør

 

skall prøve o lose deg litt i Polen, har ett par seilinger dit, den siste til Gdansk.

(+ att jeg jobbet der i 4 år !)

 

jepp det er en del 'sperrgebiet' som det heter på tysk, skyteområden.

 

sist nå, seilte vi fra Bornholm mot Ustka, der er det ett stort område, men jeg kalte opp Port Control  på VHFn

 

No shooting today, you're so welcome, just go ahead............

 

her ligger vi i Gdansk, midt i sentrum, ny fin marina

 

picture_1010.jpg

picture_1025.jpg

picture_1049.jpg

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Tom Rør,

Jeg kan som Gunga Din og bidra med innspill og erfaringer fra Polske kysten.

Sommeren 2015 gikk min kone og meg fra Stavanger og til Gdansk med vår Nimbus Nova 35 HT. Hadde den I Gdansk ett år og gikk hjem igjen I fjor sommer.

Mer om turen og andre turer kan du se her: https://turmedpinta.wordpress.com

På turen mot Gdansk I 2015 "kuttet" jeg hjørnene på ett slikt militærområde mellom Darlowo og Leba og ble "arrestert" av kystvakten og geleidet inn til Leba med følgebåt.

Etter en masse forklaringer og unnskyldninger og full sjekk av sikkerhetsutstyret ombord så fikk vi gå videre, men matte love å følge med på VHF når disse områdene var åpne for ferdsel eller ikke.

Kysten av Polen består av 99% strender så det kan virke kjedelig, men koselige havner innimellom.

Ellers så er det en fin marina i Sopot, men Gdansk er mye mer spennende.

 

Mvh. Don Camillo

Reiserute .PNG

Link to post
Share on other sites

Fann litt om ulike havner på Noonsite

http://www.noonsite.com/Countries/Poland/Ustka

 

Ustka ligger mellom Darłowo og Łeba.........

se advarsler for sterk pålandsvind reden ved 10-12 m/s kan det bli jobbig å ta seg inn eller ut ur disse havner.

 

men anbefaler både Ustka og  Darłowo, begge er litt som ett polskt Skagen, fiskebyer med mye folk/turister, restauranger, barer,

og lange sandstrender...og relativt lite fritidsbåter, nye gjestehavner i begge havnene.

Ustkas gjestehavn var ikke klar da vi var der 2015 !        ( havnen i Łeba er litt mindre )

 

b53_ustka_port_z_lotu_ptaka.jpg

 

http://www.ustka.info.pl/galeria/0/galeria//

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi har også vurdert et Polen besøk neste sommer, Tom. Men, det er lange kjedelige og utsatte streekninger og få havner, og jeg tror vi kommer til å droppe Polen og heller utforske hanseatiske Rügen bedre.  Hvis det er handelsvarer som lokker spesielt, kan vi jo svinge bortom Swinoujcie en tur. Stettin ser ut til å være mest industri. 

Link to post
Share on other sites

Når jeg var der, sluttet Juli - begynnelsen Aug, så var det ikke noen skyting als, på noe felt.

 

Har funnet denne, visste ikke at den fans, da jeg seilte der,

jeg snakket alltid med Port Control eller med folket i gjestehavnen,

sen seilte jeg parallelt med kysten på ca 0,5 - 1 M

 

http://www.sjofartsverket.se/baltico

 

sjekk Southern Baltic 

 

080747 UTC OCT
POLISH NAV WARN 254/17

SOUTHERN BALTIC. POLISH COAST. DUE TO MILITARY EXERCISES THE FOLLOWING ZONES ARE CLOSED FOR SHIPPING AND FISHERY: ZONE , DATE AND TIME IN UTC.

6 100400--102200

6 110400—112200

6 120400--122200

6 130400--131200

6 131700--132200

CANCEL 13 2200 UTC OCT.

 
 
Alternativt denne
 
 
 
Redigert av Gunga Din (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sjekke bare så att det ikke var skyting på gang, Dette som sagt over VHFn eller var jeg inn på havnekapteins kontor og spurte i gjestehavnen.

 

der er en nasjonalpark Slowinskiparken...med store sanddyner mellom Rowy og Leba, den strekker seg ca 2M ut, jeg seilte gjennom der, kom ikke ut noen, eller noen som ropte på radion.....det går ju å gå utenfor linjen også.......

(Vi var aldri inn på land der, tror parken er med på UNESCOs liste....det burde vi ha gjort, får bli neste gang)

når du rundet Hel (halvøya) og skall ned mot Gdansk eller Sopot, der er det en TSS og der bør man nok følge reglene......

ja jeg kalte opp Port Control da vi skulle inn i del havner, jeg seilte på tyske NV kart, der stod det VHF-kanal.

 

i Leba hørte jeg, etter vi hadde hatt kontakt, hur Port Control roper over til Gjestehavnen,

noe om......Jachtowa GungaDinski, var på veg inn...... :lol::giggle:

 

vi møtte bare vennlige polakker....hadde aldri noe problem....

Link to post
Share on other sites

Tom Rør,

Jeg ville ikke være så bekymret over områder med begrenset tilgang for privat båter osv. Områdene er merket av på alle sjøkart og det er stadig oppdateringer på VHF om hva som er stengt samt at dere kan sjekke med havnekaptein før dere forlater havn for å gå til neste destinasjon.

Det jeg ville vurdert før en slik tur er positive og negative sider ved å gå til Polen med egen båt. Jeg kan liste opp noen av mine vurderinger her.

  • Positive:
    • Gode havner med fine fasiliteter
    • Hyggelige folk
    • Det meste er billig og det gjelder spesielt mat og drikke.
    • Hvis dere går helt til Gdansk så er dere kommet til en fantastisk by full av severdigheter og historie
  • Negative
    • Det er få havner langs kysten
    • Det er langt og det går med mye diesel
    • Ikke alle havner har diesel tilgjengelig i havn, men en må kanskje fylle kanner på bensinstasjon (Darlowo 2015)
    • Kjedelig kystlinje med strand hele veien
    • En god del fiskeredskaper om en går for nær land og de kan være dårlig merket.
    • Det kan være ganske vindfullt selv midt på sommeren og noen av de minste havnene stenger faktisk hvis det blir for mye vind.

Uansett de negative tingene listet opp over så vil jeg anbefale turen så lenge dere er godt forberedt.

 

Med vennlig hilsen DC

 

 

Link to post
Share on other sites

Don Camillo skrev for 3 timer siden:

Tom Rør,

Jeg ville ikke være så bekymret over områder med begrenset tilgang for privat båter osv. Områdene er merket av på alle sjøkart og det er stadig oppdateringer på VHF om hva som er stengt samt at dere kan sjekke med havnekaptein før dere forlater havn for å gå til neste destinasjon.

Det jeg ville vurdert før en slik tur er positive og negative sider ved å gå til Polen med egen båt. Jeg kan liste opp noen av mine vurderinger her.

  • Positive:
    • Gode havner med fine fasiliteter
    • Hyggelige folk
    • Det meste er billig og det gjelder spesielt mat og drikke.
    • Hvis dere går helt til Gdansk så er dere kommet til en fantastisk by full av severdigheter og historie
  • Negative
    • Det er få havner langs kysten
    • Det er langt og det går med mye diesel
    • Ikke alle havner har diesel tilgjengelig i havn, men en må kanskje fylle kanner på bensinstasjon (Darlowo 2015)
    • Kjedelig kystlinje med strand hele veien
    • En god del fiskeredskaper om en går for nær land og de kan være dårlig merket.
    • Det kan være ganske vindfullt selv midt på sommeren og noen av de minste havnene stenger faktisk hvis det blir for mye vind.

Uansett de negative tingene listet opp over så vil jeg anbefale turen så lenge dere er godt forberedt.

 

Med vennlig hilsen DC

 

 

Takk DC??

Dette er nyttig info, og vi må vurdere det med lange strekk etc., og veie for og i mot.

Jeg har et ønske om å komme til en fin plass, og være litt turist. Det blir 8 uker ferie, så det burde være tid nok til det?

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Compromise skrev for 3 timer siden:

Synes du heller skal ta turen andre veien i år Tom, og heller få båten fraktet hjem fra Tromsø.

Liker å ta den opp, for da har jeg ikke samme tidspress på turen med tanke på været. Hvis jeg avtaler henting i tromsø, er jeg nødt til å komme fram til det tidspunktet. 

Hvis været lugger på tur sørover, kan båten evt.legges igjen , for å fortsette turen når været har lagt seg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...