Jump to content
Napoli

VP 5,7 GSI, kan jeg bruke tynnere olje enn spesifisert i manualen?

Recommended Posts

Napoli   
Napoli

Volvo Penta spesifiserer Sae30 syntetisk til min 5,7 GSI. I tillegg sier de at man kan bruke 20w-50 - eller en annen full syntetisk olje som tilfredsstiller ymse specs (ikke så viktig i denne tråden hvilke). 

Hvilke konsekvenser vil det kunne ha å fylle f.eks. 0w-30 (som oppfyller kvalitetskravene) på denne maskinen? 

Redigert av Napoli
Bostedskommune: Aust-Agder, Grimstad Båtfabrikat/modell: Nimbus 26 Nova Navn: Napoli Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA2284 MMSI: 258238540

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
LALUNA II   
LALUNA II

Ville nok valgt å holde meg innenfor spec i manual og ikke risikere motorras for testens skyld ...just my 2 cent om den saken :wink:

 

Bostedskommune: Vest-Agder, Songdalen Båttype: Har ikke båt Kallesignal: LJ3032 MMSI: 257568870 AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Napoli   
Napoli

Men er det en reell fare med motorras? Jeg mener - dette er jo en GM Vortec maskin og i bil går den jo med alt fra 0w-20 til 20w-60.

Dersom den kan gå med 0w-30 vil vel det kunne spare bittelitt bensin, eller?

Bostedskommune: Aust-Agder, Grimstad Båtfabrikat/modell: Nimbus 26 Nova Navn: Napoli Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA2284 MMSI: 258238540

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
LALUNA II   
LALUNA II

Vil ikke spekulere i det men motorer har et mye hardere liv i båt enn i bil da de går på konstant tung belastning (som regel)

Bostedskommune: Vest-Agder, Songdalen Båttype: Har ikke båt Kallesignal: LJ3032 MMSI: 257568870 AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
index   
index

Hvordan skal du kunne spare bensin ved å bruke for tynn olje? Og hvorfor stoler du ikke på VP sin kunnskap?

Bostedskommune: Rogaland, Haugesund Båtfabrikat/modell: Viksund 27 Columbi Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Laluna II og index er inne på noe vesentlig. Hvorfor risikere motoren ved ikke å følge fabrikantens anbefaling? En ting er å gjøre divergeringer hvis man er spesialist, og man ønsker å oppnå noe spesielt. Spørsmålet burde du rette til Volvo. Som sikkert vil svare at anbefalt olje er valgt ut fra motortoleranser, materialvalg og antatte driftsforhold.

Bostedskommune: Akershus, Vestby Båtfabrikat/modell: Hjemmelaget/seiler Navn: Hulda Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Stål Kallesignal: LJ9569 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
DieselDahl   
DieselDahl

Jeg aner at dette fort kan bli en lang tråd med mye både rett og gal info. 

Det er viktig å kjenne til hvorfor produsentene har sine krav og hvilke egenskaper de forskjellige oljene faktisk har. 

I utgangspunktet er motoren laget for sae30 men det er minimumskrav. Dvs at i de fleste tilfeller vil en multigrade olje gi mindre slitasje grunnet kaldstart og varierende belastning.

De nyeste personbilmotorer fra Mercedes skal ha 0W20 og den gir noen prosent mindre friksjon men denne oljen har for lav viskositet for eldre motorer. Noen motorer kjører med 10W60 og det kommer av at oljetemperaturen blir temmelig høy samt at noe av drivstoffet havner i oljen og tynner ut denne. Da må man leve med noe høyere friksjonstap. 

Så lenge du bruker en moderne syntetisk multigrade olje med gode kaldstartegenskaper kan du fint bruke 15W40 eller 10W40

Disse motorene har rulleløftere på kammen og er ikke like utsatt for slitasje som de eldre motorene. I tillegg skal man være klar over at moderne oljer oppnår sine gode spesifikasjoner ved bruk av tilsetningsstoffer som ikke skader katalysator eller partikkelfiltre. Dette er i seg selv både dyrere og dårligere enn gode gamle oljer med zink og fosfor (de færreste båtmotorer har KAT eller PF) som har "lavere spec" og er billigere. I tillegg reagerer ofte disse additivene med drivstoffet og oksygen og virkningen er ikke alltid så langvarig. 

Derfor anbefales ofte delsyntetisk 15W40 til disse motorene. Bytt heller litt oftere og bruk $5/qt olje. 

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Windy 9800+hydrolift f-23 Navn: Emma Thalula Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Napoli   
Napoli

Jeg ser nå at admin har endret tittelen på innlegget. Min intensjon i dette innlegget var egentlig ikke å spørre om min maskin spesifikt, men om man kan bruke tynnere olje enn spesifisert uavhengig av type motor. For min egen del kom spørsmålet opp etter bomkjøp av olje til bilen (som er i  garantiperioden og derfor ikke er oppe til vurdering på oljetype). 

Tanken var å finne ut om det å bruke for tynn olje egentlig har noen konsekvenser eller om det egentlig er hipp som happ. 

@index, @Hulda og @LALUNA II - jeg har ingen tvil om at VP anbefaler riktig oljetype for generelt bruk. Men det endrer ikke spørsmålet om hvorvidt man kan bruke noe annet.

@DieselDahl - dette med kammen var et godt poeng, og også dette med additivene. 

PS- Jeg bruker 15w-40 fullsyntetisk i maskinen til vanlig.

Redigert av Napoli
Bostedskommune: Aust-Agder, Grimstad Båtfabrikat/modell: Nimbus 26 Nova Navn: Napoli Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA2284 MMSI: 258238540

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Trodde jeg svarte på det. Svaret er mer rakling og tynnere smørefilm. Men valget er jo ditt.

 

På bil, før multigrade var funnet opp, var det vanlig å bruke 30 om sommeren og 10 eller 20 om vinteren.Den gangen var vanlig oljeskift hver 1500 km. Grade 10 i juli ble betraktet som risikosport. De som kjørte beinhardt om sommeren brukte grade 40 eller 50. Eks. bil med henger. Om den epistelen kan hjelpe på den praktiske forståelsen.

Bostedskommune: Akershus, Vestby Båtfabrikat/modell: Hjemmelaget/seiler Navn: Hulda Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Stål Kallesignal: LJ9569 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Napoli   
Napoli
Hulda skrev 14 minutter siden:

Trodde jeg svarte på det. Svaret er mer rakling og tynnere smørefilm. Men valget er jo ditt.

 

På bil, før multigrade var funnet opp, var det vanlig å bruke 30 om sommeren og 10 eller 20 om vinteren.Den gangen var vanlig oljeskift hver 1500 km. Grade 10 i juli ble betraktet som risikosport. De som kjørte beinhardt om sommeren brukte grade 40 eller 50. Eks. bil med henger. Om den epistelen kan hjelpe på den praktiske forståelsen.

Ja, det hjalp :smiley: 

Bostedskommune: Aust-Agder, Grimstad Båtfabrikat/modell: Nimbus 26 Nova Navn: Napoli Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA2284 MMSI: 258238540

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Napoli   
Napoli

Løfter denne en runde - etter å ha gjort litt research.

Her er tech sheet for Royal Purple sine oljer, jeg kunne brukt en hvilken som helst annen fabrikant men da måtte jeg linket til to forskjellige ark - her er all info på samme ark. Som dere ser er det tilnærmet samme viskositet på 5w-30 og 10w-30 som det er på SAE 30 ved brukstemperatur. Det vil vel, slik jeg har forstått det, bety at maskinen vil få lik smøring ved varm drift, mens kaldstart egenskapene blir bedret med multigrade. Jeg fant forøvrig en veldig informativ artikkel om dette her, dersom det er fler enn meg som syns dette med olje er forvirrende.

Bostedskommune: Aust-Agder, Grimstad Båtfabrikat/modell: Nimbus 26 Nova Navn: Napoli Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA2284 MMSI: 258238540

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
index   
index

Slik jeg har forstått det: En multigradolje er en tynn olje som er tilsatt additiver som gjør oljen tykkere ved økende temperature, oljen vil da få den egenskapen at den er tynnere når den er kald for lettere kaldstart men har tykkelse tilsvarnede høyere SAE grad når den blir varm. Ut fordringen da er at enkelte motorer, som f.eks amerikanske åttere, har smale lagre og derav høy belastning som gjør at disse additivene får sine egenskaper svekket over tid. Oljen blir da for tynn, og faren for slitasje og havari øker. Av den grunn anbefaler faktisk mange en singelgrad 30 olje på disse motorene, da dette er en olje som beholder sine egenskaper uavhengig av bruk/alder. Men jeg ville ha vært litt skeptisk til å gå ned for mye på viskositeten på basisoljen, av årsaker som nevnt over.

 

Jeg holder meg til 15W-40 på mine båtmotorer, da har jeg uansett en basisviskositet som er til å leve med.

Bostedskommune: Rogaland, Haugesund Båtfabrikat/modell: Viksund 27 Columbi Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Korrekt oppfattet, Index. Et annet forhold er at båtmotorer neppe noen gang får kaldstart i ordets egentlige betydning.

 

Peninsular motors, som bygger marinemotore basert på GM V8, anbefaler SAE 40.

 

Hulda, med 140 hk V8, som sjelden tar ut mer enn 70 hk, bytter 15W- 40 på 100 timer. Ca. GM's anbefaling.

Bostedskommune: Akershus, Vestby Båtfabrikat/modell: Hjemmelaget/seiler Navn: Hulda Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Stål Kallesignal: LJ9569 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Napoli   
Napoli
index skrev for 2 timer siden:

Slik jeg har forstått det: En multigradolje er en tynn olje som er tilsatt additiver som gjør oljen tykkere ved økende temperature

Akkurat det omtales i artikkelen jeg linker til, og er på moderne helsyntetiske oljer faktisk motsatt. "Tykk" olje som tilsettes additiver for å holde seg flytende ved lave temperaturer. På gamle halvsyntetiske og mineralske er det riktig som du sier.

Han skriver forøvrig det du har sagt i andre tråder at dette med bytte av olje nok er noe religiøst i endel sammenhenger.

@Hulda- dette med kaldstart omtales også i artikkelen, og omtales der som enhver start av motoren hvor temperaturen ikke er optimal og oljen ikke er i drift fra oljepumpen (dette med oljefilm er visst oppskrytt).

 

Igjen - artikkelen anbefales.

 

Forøvrig - man bruker naturligvis den oljen man er komfortabel med og som gjør at man sover godt om natten. Ingen som vil hentes av menn i hvite frakker fordi man har grublet for mye på dette.

Bostedskommune: Aust-Agder, Grimstad Båtfabrikat/modell: Nimbus 26 Nova Navn: Napoli Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA2284 MMSI: 258238540

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Jeg har lest mange artikler. Og det må man gjøre for å danne seg en oppfatning. Og man må innom forskjellige fagområder. Det er mulig at en ren oljeartikkel definerer kaldstart som en hver start der ikke optimal dtiftstemp er nådd. Min materialkunnskap sier at stål og metaller krymper fra smelt til absolutt nullpunkt. Derfor er toleransene i en motor forskjellige fra minus 10 grader til pluss 70. Videre har materialene i lagre og foringer endret seg over tid. Jeg vet at mlne lagre i Hulda er en smelt av bly/tinn pluss noen andre greier. Jeg vet at lagrene i BMW'en min er en legering basert på aluminium. Dessuten har BMW'en partikkelfilter, sensorer og annet som oljen tar hensyn til. Slik er det ikke i Hulda. Og slike forhold tar heller ikke de fleste oljeartikler høyde for. Men bruk det du føler deg komfortabel med. Motoren til Hulda har bevist mange ganger at den går 1 mill kilometer på steinalderolje. Jeg har ikke behov for å eksperimentere med noe fabrikanten av motoren ikke anbefaler.

Bostedskommune: Akershus, Vestby Båtfabrikat/modell: Hjemmelaget/seiler Navn: Hulda Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Stål Kallesignal: LJ9569 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×