Jump to content

Mikuni (varmeapparater) ut av det norske markedet?


goggen000

Recommended Posts

Da er reserve glødeplugg bestilt fra England. Prsen var mye hyggeligere og kjekt å ha en i reserve. Byttet to stykk fra 2012 til nå.

Den første var nok en produksjonsfeil på varmeren var ubrukt, den neste brente glødtrådene av.

Det blir mange timer bruk i løpet av året så det er slikt en må regne med tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Da er glødeplugg også levert her i huset.

Hvorvidt du trenger å bytte mer enn glødeplugg vet jeg ikke. Min glødeplugg holdt ca 4,5 år og det tenker jeg er innefor. Har ca 40 overnattinger i båtpr år  og varmeren kan sikkert sies å være i drift halvparten av dnne tiden.

Det blir ca 400 timer i året og da er det vel å forvente at dette er en slite del som må byttes fra tid til annen.

 

Ha en fin helg?

 

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle ha en glødeplugg liggende til min MY30, siden jeg bruker båten hele året og de går gjerne når det minst passer. Bestillte fredag ettermiddag fra England. I dag tirsdag så lå den i postkassen. Er ny rekord for min del :smiley:

 

Dessuten så skjønner jeg overhodet ikke hvorfor prisene skal være så sinnsykt mye høyere i Norge en i UK. UK - 18GBP,  Norge - 882kr

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg: Jeg ble like forundret som deg over prisforskjellen, men dette er vel typisk norsk. De fleste varer her i landet er dyrere enn i andre land.  Er selv heldig som bor like ved svenske grensen, og handler ofte der, da prisforskjeller er spesielt stor på apotek-og vinmonopol varer 

Link to post
Share on other sites

Har hatt båten siden 2010 og bruker den hele året, derfor er Mikunien brukt mye i disse 7 årene. Varmeren har ikke hatt ett eneste feilslag, men når jeg hører andre som bytter gjødeplugg relativt ofte blir jeg litt engstelig at glødepluggen skal svikte når det er på det kaldeste. Bestilte derfor 2 nye glødeplugger og 1 pakningssett bare sånn i tillfellet. Takk til Kjellg for linken.

Link to post
Share on other sites

Min har også gått uten et eneste feilslag, men den er begynt å ryke litt under oppstart og stopp. Ikke mye bare noen sekunder. Ble tipset at da var det på tide med prevantivt vedlikehold. Skal være flere små hull rundt brennkammeret og når disse begynner å kokses igjen så oppfører de seg som min, med at de ryker litt. Dessuten så er min montert uten filter så det er kanskje på tide å åpne den. Har alt liggende så er det jo kjekt å bli kjent med varmeren. Har hørt mye godt om disse varmerne. De går visst i det uendelige og det eneste som går på disse er glødeplugg og i noen få tilfeller flammevakt i tillegg til at hullene i brennkammeret kan kokse litt. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ble grepet av stemningen så da bestilte jeg også noen deler fra UK.

Da er det bare å vente på at varmeren skal havarere..

Hadde liten tro på Mikuni og mente det var noe japansk ( rust) ræl, men har heldigvis tatt grundig feil. 12 år uten en feiltenning eller slukking er absolutt innafor.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 35 minutter siden:

Ble grepet av stemningen så da bestilte jeg også noen deler fra UK.

Da er det bare å vente på at varmeren skal havarere..

Hadde liten tro på Mikuni og mente det var noe japansk ( rust) ræl, men har heldigvis tatt grundig feil. 12 år uten en feiltenning eller slukking er absolutt innafor.

 

Hadde akkurat samme "følelse" første gang jeg hørte om dem. Men nå er jeg skråsikker på at dette er noe av det beste du får av varmere. Grei å skru på og god deletilgang, dog ikke i Norge. En nabobåt av meg hadde samme varmer som da stoppet etter noen tusen timer. Verkstedet skulle først ha 8000kr for å reparere, men ringte etter 2 dager og sa at de ikke fikk tak i deler. Jeg fikk den av han og demonterte den, renset og skiftet deler for 1200kr. Går som en klokke nå. Varmeren hadde forøvrig aldri vært åpnet. Om man samtidig driver litt prevantivt vedlikehold og passer på å hovedsakelig kjøre den på fullt så den ikke kokser, så tror jeg nesten den er evigvarende. Mener jeg så en plass at varmeveksler skal byttes med gjevne mellomrom, tror det dreide seg om 10 år. 

 

Redigert

Når den begynner å ryke litt ved oppstart og stopp, så er det et signal om koks i brennkammeret. Bare å åpne opp og gjøre rent så går den leenge igjen :) Blir aldri å kvitte meg med mine brennere. :)

 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
Okkaby skrev 25 minutter siden:

Gammel tråd, men prøver meg her.

Noen som har kjøpt å montert timer til deres mikuni my30 varmer?

Om ja hvilken timer å hvor har du kjøpt den?

Kunne tenkt meg timer i båten, så den kunne kjøre et par timer til dagen spesielt nå på vinteren.

 

Ikke timer men jeg har en boks stående i båten som starter varmeren enten ved at jeg sender en sms eller ringer inn til den. Kjøpte den på aliexpress, men det er 2G så den vil vel ikke virke så lenge nå. Telenor M2M abonnement. 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 9 minutter siden:

 

Ikke timer men jeg har en boks stående i båten som starter varmeren enten ved at jeg sender en sms eller ringer inn til den. Kjøpte den på aliexpress, men det er 2G så den vil vel ikke virke så lenge nå. Telenor M2M abonnement. 

Har du link til denne boksen eller tilsvarende. Så går det sikkert å finne en som går på 3G også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...